Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Գլխաւոր Լուրեր

Ազգի Զինուորը՝ Գուրգէն Մելիքեան

by Asbarez Staff
January 10, 2023
in Գլխաւոր Լուրեր, Հարցազրոյց, Յօդուածներ
0

Հարցազրոյցը վարեց՝ ԿԱՏԻԱ ՔՈՒՇԵՐԵԱՆ

Գուրգէն Մելիքեան

Հարցազրոյցը բանասիրական գիտութիւնների թեկնածու,բացառիկ հայրենասէր, տաղանդաշատ, ոչ սովորական նկարագրի տէր, պրոֆ. Գուրգէն Մելիքեանի հետ է, մի անձնաւորութեան, որ, յիրաւի, զինուորագրուած է Հայաստանի եւ հայութեան կեանքին ու պայքարին վերաբերող բազմաթիւ ոլորտներում՝անվերապահօրէն ու բոլորանուէր: Սահմանափակ տողերի մէջ գրեթէ անհնար է տալ նրա գործունէութեան ամբողջական պատկերը, կարելի է տալ միայն դրա ուրուագիծը իր հիմնական գծերի մէջ:

ԿԱՏԻԱ ՔՈՒՇԵՐԵԱՆ․- Պրն. Մելիքեան, ընթերցողին, անշուշտ, կը հետաքրքրեն ձեր կենսագրութեան վերաբերող որոշ տեղեկութիւններ: Եթէ կարելի է, այդ մասին համառօտ ձեր խօսքը:

ԳՈՒՐԳԷՆ ՄԵԼԻՔԵԱՆ․- Սիրով կարող եմ տրամադրել այդ տեղեկութիւնները, սակայն կարելի է ասել, որ զանազան ոլորտներում տարիների վրայ երկարող իմ գործունէութիւնը իմ կենսագրութիւնն է: Ես այս երկուսը չեմ կարող տարանջատել: Այս կամ այն բնագաւառում որեւէ ծրագիր իրականացնելով ես գրում եմ իմ կենսագրութեան հերթական էջը: Հայրս՝ Վրէժը, Պարսկաստան է գաղթել Արարատեան դաշտավայրից, Արտաշատի շրջանից:

Ծնուել եմ Պարսկաստանի Աբադան քաղաքում, նախնական կրթութիւնս ստացել եմ Թեհրանում, իսկ միջնակարգ կրթութիւնս՝ իմ ծննդավայր Աբադանում, ապա 1958ին հարազատներիս հետ վերադարձել եմ Հայաստան եւ բարձրագոյն կրթութիւնս ստացել Երեւանի Պետական համալսարանում (ԵՊՀ), ուսանելով Արեւելագիտութեան բաժանմունքի Պարսկագիտութեան բաժնում, հմտանալով հայոց պատմութեան եւ հայ ազգին դարերի ընթացքում մօտիկից եւ խորապէս առնչուած պարսից լեզուի, պատմութեան եւ մշակոյթի բնագաւառում: Որպէս գերազանց ուսանող արժանացել եմ յատուկ կրթաթոշակի: 1963ին ընդունուել եմ ասպիրանտուրա (դոկտորայի թեկնածու), աւարտել այն, ապա 1984ին աւարտաճառս պաշտպանել եմ Թիֆլիսում՝ «Բարդ բառակապակցութիւններն արդի պարսկերէնում» թեմայով, ստանալով բանասիրական գիտութիւնների թեկնածուի աստիճան: Այնուհետեւ շուրջ քառորդ դարում,1992-2017, վարել եմ ԵՊՀի Արեւելագիտութեան բաժանմունքի ղեկավարի պաշտօնը, ապահովելով թուրքերէնի, արաբերէնի, քրդերէնի եւ պարսկերէնի մասնագէտների պատրաստման կարեւոր եւ Հայաստանի համար ռազմավարական նշանակութիւն ունեցող աշխատանքը: Իմ կենսագրութեան անբաժան մասն է կազմում ընտանիքս, որն ինձ համար բարոյական նեցուկ է եւ ներշնչման աղբիւր. կինս՝ Լաուրան, իմ կեանքի ուղեկիցը, դուստրս՝ Մէրին, իմ լաւագոյն աջակիցը եւ որդիս՝ Վահագն Մելիքեանը, որ երկար տարիների դիւանագիտական աշխատանք է տարել, եղել է Հայաստանի դեսպան մի շարք երկրներում:

ԿԱՏԻԱ ՔՈՒՇԵՐԵԱՆ․- Դուք ձեր հոգածութիւնն անխտիր տարածում էք բոլոր կարիքաւորների վրայ, սակայն ձեր գործունէութեան կիզակէտում եղել եւ առ այսօր շարունակում են մնալ Արցախն ու արցախահայութեան բազմերես խնդիրները: Կարելի է ասել, որ դուք ապրում էք Արցախով: Ինչպիսի՞ն է եղել ձեր մասնակցութիւնը համազգային նշանակութիւն ունեցող Արցախեան ազատամարտին եւ Արցախին վերաբերող կենսախնդիրներին:

ԳՈՒՐԳԷՆ ՄԵԼԻՔԵԱՆ․- Քանի որ Արցախի հիմնախնդիրը առանցքային նշանակութիւն ունեցող հարց է Հայաստանի համար, ապա ես անմասն չէի կարող մնալ այդ գործում: Գործուն մասնակցութիւն եմ ունեցել Արցախեան ազատագրական պատերազմին,1996ին ստացել եմ գնդապետի աստիճան, եղել եմ Արցախի պաշտպանութեան նախարարութեան արտաքին կապերի գծով նախարարի տեղակալ: Վարել եմ Արցախի թեմական խորհրդի ատենապետի պաշտօնը 1989ից 2014:

Ինչ վերաբերում է արցախահայութեան կենսական հարցերին, ապա պիտի առանձնացնեմ «Գուրգէն Մելիքեան Քաշաթաղի բազմազաւակ ընտանիքների հիմնադրամ»ի ստեղծումը 1994ին, որի հիմնադիր եւ գործադիր տնօրէնն եմ ցայսօր:  

Կազմակերպութեան աշխատանքներն ընթանում են մի քանի ուղղութեամբ, արցախահայութեան եւ ընդհանրապէս կարօտեալ մեր հայրենակիցներին օգնելու նպատակով: Տարիների ընթացքում եւ մինչեւ օրս հիմնադրամը շարունակում է օգնել նպաստի կարիք ունեցող ընտանիքներին, ինչպէս՝ իւրաքանչիւր ընտանիքի տրամադրելով անասուն եւ կենցաղային պարագաներ, վճարելով նիւթապէս անապահով ուսանողների ուսման վարձը, օգնելով հայ մշակոյթին սատարող ձեռնարկներին, ինչպէս՝ գրքի հրատարակութիւն, նկարչական պատկերագրքերի լոյս ընծայում, որոնց դիմաց շատ շնորհակալական նամակներ ենք ստացել: Արցախը Հայաստանի անքակտելի մասն է, եւ ես յաճախ եմ լինում մեր հայրենիքի այդ մասում:

Այս բոլորը արձանագրելու եւ հանրութեանը հաշուետուութիւն ներկայացնելու նպատակով, Սամուէլ Մուրադեանի խմբագրութեամբ հիմնել ենք «Բարեգործ» եռամսեայ թերթը, որ շարունակում է լոյս տեսնել: Ներկայացնում ենք ոչ միայն մեր կատարած աշխատանքը, այլ նաեւ մեր նուիրատուներին, բարերարներին, որոնց բարձր ենք գնահատում եւ առանց որոնց անհնար են մեր ձեռնարկումները:

ԿԱՏԻԱ ՔՈՒՇԵՐԵԱՆ․- Ձեր գործունէութեան կարեւոր մասերից մէկը նաեւ մանկավարժական աշխատանքն է: Դուք մեծ վաստակ ունէք այդ ասպարէզում, արժանացել էք Հայաստանի «Վաստակաւոր մանկավարժ»ի կոչման, երկար տարիներ ոչ միայն հմտօրէն գլխաւորել էք Երեւանի Պետական համալսարանի Արեւելագիտութեան բաժանմունքը, այլեւ դասաւանդել էք պարսկերէն եւ թարգմանչութեան տեսութիւն, զբաղուել էք հայերէն եւ պարսկերէն լեզուների քերականական առնչութիւնների, ինչպէս նաեւ արդի պարսկերէնի քերականութեան հարցերով: Այդ մասին է վկայում Մոսկուայում անգլերէն եւ ռուսերէն լեզուներով հրատարակուած հանրագիտարանում ձեր մասին զետեղուած յօդուածը: Նշենք նաեւ, որ Ռուսաստանի Ակադեմիայի Բնական գիտութիւնների հիմնարկի գործուն անդամ էք, ինչպէս նաեւ ստացել էք Իրանի Լեռնագնացների ակումբի պատուաւոր անդամի կոչում: Անշուշտ, արդարօրէն արժանացել էք գնահատանքի, երկու տասնեակից աւելի շքանշանների եւ կոչումների: Այս մասին, խնդրեմ, աւելի մանրամասն տեղեկութիւններ հաղորդէք մեր ընթերցողներին:

ԳՈՒՐԳԷՆ ՄԵԼԻՔԵԱՆ․- Արժանացել եմ բանասիրական գիտութիւնների դոկտորի աստիճանի Աշխարհի ժողովուրդների հոգեւոր միասնութեան միջազգային ակադեմիայի կողմից: Տարբեր ժամանակներում ստացել եմ «Գարեգին Նժդեհ», «Մովսէս Խորենացի», «Դրաստամատ Կանայեան», «Մեսրոպ Մաշտոց», «Մայրական երախտագիտութիւն», «Յանուն հայրենիքի պաշտպանութեան», «Գրիգոր Լուսաւորիչ», «Բերձորի պատուաւոր քաղաքացի» եւ այլ պատուոյ շքանշաններ, ընդ որում իմ ստացած պարգեւների մեծ մասը տրուել է Արցախի Հանրապետութեան կողմից: Ստացել եմ նաեւ ԵՊՀի ոսկէ մեդալը, իսկ Հայաստանում իրանագիտութեան եւ երիտասարդութեան հայրենասիրական դաստիարակութեան գործում ունեցած իմ ներդրումի համար ինձ շնորհուել է «Ս. Յովհաննէս Մկրտիչ» յատուկ պարգեւը, ինչպէս նաեւ պատուոյ մեդալ արտաքին գործերի նախարարութեան կողմից, Հայաստանում դիւանագիտական կադրերի (պաշտօնատար)  պատրաստման գործում իմ ներդրումի համար: Ինձ շնորհուել է նաեւ Հայաստանի «Վաստակաւոր մանկավարժ» պատուաւոր կոչումը: Հայրենիքին մատուցած ծառայութիւնների համար ստացել եմ առաջին կարգի շքանշան: Վերջերս ստացել եմ եւս մէկ պարգեւ: 2022ին, ձեռամբ Ամենայն հայոց կաթողիկոս Գարեգին Բ․ի, արժանացել եմ «Ս. Սահակ-Ս. Մաշտոց» Հայ Առաքելական եկեղեցու բարձրագոյն շքանշանին:

Լեզուաբանութեան, պատմութեան եւ իրանագիտութեան հարցերին վերաբերող աւելի քան հարիւր գիտական, մեթոդաբանական եւ գիտահանրամատչելի աշխատութիւնների հեղինակ եմ:

ԿԱՏԻԱ ՔՈՒՇԵՐԵԱՆ․- Ինչպէս արդեն նշեցիք, դուք հրատարակում էք «Բարեգործ» եռամսեայ թերթը, որն արտացոլում է ձեր բարեսիրական աշխատանքները, անդրադառնում է ձեր բարերարներին: Դուք բարեկամների լայն շրջանակ էք ստեղծել շնորհիւ ձեր նուիրումի, բազմերես տաղանդի եւ առինքնող կերպարի: Բարեկամներ շահելը արուեստ է, իսկ այդ բարեկամներին պահելը՝ կրկնակի արուեստ: Դուք երկու արուեստներին էլ գերազանցօրէն տիրապետում էք: Դուք կարողանում էք գրաւել մարդկանց եւ դարձնել նրանց գործակից եւ լծակից ձեր դժուարին գործում:

ԳՈՒՐԳԷՆ ՄԵԼԻՔԵԱՆ․- Մեր բազմամեայ եւ բազմերես գործունէութեան ընթացքում նշանակալի ձեռքբերումներ ենք ունեցել մեր բարեկամների շնորհիւ: Պէտք է կարողանալ գնահատել մարդկանց մասնակցութիւնը այն նպատակների իրագործման համար, որ դու դնում ես քո առջեւ: Առանց մեր բարեկամների նիւթական եւ բարոյական աջակցութեան անհնարին պիտի լինէր յաջողութիւն արձանագրել: Առիթը օգտագործելով ուզում եմ ի սրտէ գնահատել եւ խորին շնորհակալութիւն յայտնել մեր հին ու նոր, երկար տարիներ մեզ հետ ճանապարհ անցած մեր բոլոր բարեկամներին:

ԿԱՏԻԱ ՔՈՒՇԵՐԵԱՆ․- Որպէս ազգի ճշմարիտ զինուոր, Արցախը ձեզ համար եղել եւ մնում է առանցքային կարեւորութիւն ունեցող խնդիր եւ որպէս Արցախեան ազատամարտի վետերան, ինչ մտքեր եւ ապրումներ ունէք այսօր, երբ մեզ համար այդ խնդիրը դարձել է չափազանց ցաւոտ մի հարց:

ԳՈՒՐԳԷՆ ՄԵԼԻՔԵԱՆ․- Հակառակ քաղաքական, ռազմական,տնտեսական ու ընկերային դժուարին կացութեան, մենք շարունակում ենք մեր աշխատանքը: Այդպէս պէտք է վարուենք բոլորս, լինենք մեր գործի գլուխը եւ մեր գործի պատասխանատուն: Հայաստանն, ընդհանրապէս, եւ Արցախը, յատկապէս, այսօր գտնւում են ծանր վիճակում, սակայն ուզում եմ յիշեցնել, որ մենք ոչ հեռաւոր անցեալում վերագծել ենք մեր հայրենիքի սահմանները եւ յաղթանակներ ենք արձանագրել: Այդ յաղթանակները ձեռք ենք բերել մեր զաւակների արեան եւ կեանքի գնով: Մենք չենք զաւթել որեւէ երկրի տարածք, այլ ազատագրել ենք պատմական մեր հողերի մի մասը, որի լիիրաւ տէրն ենք:

Արցախը մեր հայրենիքի մի մասն է, եւ Արցախն իր դրօշով, իր օրհներգով աշխարհին պիտի ներկայանայ որպէս անկախ պետութիւն, պիտի հզօրացնի Հայաստանը եւ միանայ մայր երկրին:

ShareTweet
Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post
Մենք Եւ 2023ը

Մենք Եւ 2023ը

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

10 hours ago
ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

11 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 27, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to