Monday, January 30, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Սփիւռք

ԱՐՁԱԳԱՆԳ՝ ՀՕՄ-Ի «ԹԱԼԻՆ» ՄԱՍՆԱՃԻՒՂԷՆ Շաբաթօրեայ Վարժարանի Ամավերջի Հանդէս

by Asbarez Staff
July 13, 2007
in Սփիւռք
0
Share on FacebookShare on Twitter

ՀՕՄի Քրեսէնթա Հովիտի «Թալին» մասնաճիւղի հովանաւորած Շաբաթօրեայ վարժարանի 2006-2007 ուսումնական տարեշրջանի աւարտական հանդէսը տեղի ունեցաւ Շաբաթ, 23 Յունիս, 2007ի կէսօրէ առաջ ժամը 11ին, «Շամլեան» ազգ. վարժարանի սրահին մէջ: ՀՕՄի «Թալին» մասնաճիւղի վարչութեան ատենապետուհի Էմմա Կարապետեանի եւ վարչական անդամուհիներուն կողքին, արդէն ժամանակէն առաջ իրենց տեղերը գրաւած էին վարժարանի աշակերտութեան ծնողները, անոնց մեծ հայրերն ու մեծ մայրերը, բարեկամներն ու հօմուհիները ու դպրոցի յանձնախումբի անդամները, հաճելի ու հետաքրքիր բազմութիւն մը ու կանուխէն լեցուցած էին սրահը, որոնք եկած էին իրենց հոգիի աչքերով տեսնելու, թէ քանի հայը կ՚ապրի, կ՚ապրի հա՛յ դպրոցը, հա՛յ գիրը եւ հա՛յ երգն ու պարը։

Հանդէսին բացումը կատարեց վարժարանի տարիներու տնօրէն Գէորգ Պետիկեան, որ նախ իր երախտագիտութեան խօսքը ուղղեց բոլոր ուսուցչուհիներուն եւ ծնողներուն, որոնք գործօն մասնակցութիւն ունեցած էին այս տարուան ընթացքին վարժարանի արձանագած յաջողութիւններուն մէջ: Ան մեծապէս գնահատեց նաեւ ծնողներուն՝ Շաբաթօրեայ վարժարանին հանդէպ ունեցած հաւատքն ու անոնց ցուցաբերած յարգանքը եւ մանաւանդ անոնց նիւթաբարոյական քաջալերանքը:

«Տարեփակը առիթ մըն է, որ իբրեւ պատասխանատու ճակատաբաց բացայայտենք անցնող ուսումնական տարեշրջանի մեր բոլոր դժուարութիւններն ու մեր արձանագրած յաջողութիւնները: Այս տարեշրջանին եւս դպրոց եւ տուն միատեղ եւ համագործ ճիգերով կարելի եղաւ հասնիլ մեր նպատակին: Շնորհիւ մեր ուսուցչուհիներուն ջանքերուն, ուսուցիչ-ծնողք սերտ ու հետեւողական կապին ու աշխատանքին, մեր աշակերտները դարձեալ յաջող տարի մը բոլորեցին», ըսաւ տնօրէնը:

Անդրադառնալով Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Արամ Ա. կաթողիկոսին կողմէ յայտարարուած Հայ լեզուի տարուան՝ տնօրէնը ըսաւ, որ պէտք է լաւ ու ճիշդ կերպով սորվիլ ու գործածել հայերէնը, գուրգուրալ մայրենիին, որովհետեւ ան կը հանդիսանայ բոլոր սպառնալիքներուն դէմ դնող հիմնական կռուանը։ Յիշեց նաեւ, որ այս տարուան յայտագրի բոլոր երգերն ու արտասանութիւնները պատրաստուած էին այս հիման վրայ: Տնօրէն Պետիկեան կատարուած աշխատանքի գնահատանքին կողքին կարեւորութեամբ ընդգծեց վարժարանը հովանաւորող ՀՕՄի «Թալին» մասնաճիւղի վարչութեան եւ բոլոր անդամուհիներուն համագործ ոգին եւ անոնց նուիրուած աշխատանքը ու կրկին անգամ շնորհակալութիւն յայտնեց մասնաճիւղի վարչութեան եւ Շաբաթօրեայ վարժարանի յանձնախումբի անդամուհիներուն՝ Մարինա Տէր Սարգիսեանին, մասնաճիւղի վարչութեան ատենապետուհի Էմմա Կարապետեանին, որոնք խոր գիտակցութեամբ եւ ամբողջական նուիրումով օժանդակած ու փութով հասած էին վարժարանի բոլոր կարիքներուն ու այս ձեւով բարգաւաճ պահած զայն, որովհետեւ հաւատացած են, որ հայապահպանման հիմնական պայքարը հայ դպրոցով կը սկսի:

Բացման խօսքէն ետք վարժարանի բոլոր աշակերտները իրենց ուսուցչուհիներուն ընկերակցութեամբ դասարանային շարքով կարգապահ սրահ մտան եւ բեմ բարձրանալով կատարեցին իրենց վստահուած յայտագիրը:

Հանդիսութիւնը սկսաւ աշակերտութեան Տէրունական աղօթքի եւ «Մեր հայրենիք» քայլերգի երգեցողութեամբ, ներկաներու յոտնկայս ունկնդրութեամբ, դաշնակի ընկերակցութեամբ վարժարանի երգի ուսուցչուհի Կարինէ Տէր Գէորգեանի:

Ասոր յաջորդեց հայ աշակերտի ուխտն ու տնօրէն Պետիկեանի գրած եւ Շաբաթօրեայ վարժարաններուն նուիրած «Սիրուն վարժարան» խմբական արտասանութիւնը:

Այնուհետեւ աշակերտները, փոքրերէն մինչեւ մեծահասակները, իրենց դասարաններու կարգով, հետաքրքրական ու գրաւիչ կերպով կատարեցին խմբային թէ առանձին զանազան արտասանութիւններ եւ մանկական եւ ազգայնաշունչ երգեր, որոնց կ’ընկերանային ծնողներուն, մեծ հայրերուն եւ մեծ մայրերուն ուրախութեան բացականչութիւնները:

Ապա, վարժարանի բարձրագոյն կարգի աշակերտները հրամցուցին «Անխելք մարդը» թատերախաղը: Ներկայացուցած այս կարճ սակայն հաճելի խաղին ընդմէջէն ներկաներուն ուշադրութիւնը գրաւեց աշակերտներուն մօտ բացայայտուած յստակ արտայայտելու կերպերը, անոնց համարձակութիւնն ու յանդգնութիւնը, որոնք աւելի հետաքրքրական դարձուցին թատրոնը եւ կրցան գրաւել ներկաներուն ուշադրութիւնը։

Եզրափակիչ սրտի խօսքը կարդաց Մեղրի Սարգիսեան, որ պարզ բառերու մէջ իր զգացումները արտայայտեց՝ հանդէպ դպրոցին, ուսուցչուհիներուն, տնօրէն Պետիկեանին եւ ծնողներուն:

Իբրեւ մենակատարութիւն, աշակերտներէն ոմանք ջութակի եւ կիթառի վրայ նուագեցին իրենց վստահուած երաժշտական կտորները: Այսպէս, Գայեանէ Մելալեան՝ ջութակ, իսկ քոյր եւ եղբայր Ասպետ եւ Մեղրի Սարգիսեաններ՝ կիթառ, հրամցուցին հայ եւ օտար ստեղծագործութիւններ, առաւել եւս խանդավառելով սրահի մթնոլորտը:

Յայտագրի աւարտին, հայկական տարազներով Սարին Այվազեան եւ Լոռի Սինանեան միասնաբար հրամցուցին գեղեցիկ պար մը, իսկ փոքրիկն Սարին Հաճճար՝ մենապար մը:

Վերջաւորութեան, աշակերտներու ելոյթէն ետք, տնօրէն Պետիկեան բեմ հրաւիրեց ուսուցչական կազմի անդամուհիները՝ Լիզա Պետիկեան, Լուսին Սանոսեան, Մարի Թիւթելեան եւ Մարի Գույումճեան եւ երգի ուսուցչուհի Կարինէ Տէր Գէորգեան, ու առանձնաբար շնորհակալութիւն յայտնեց անոնց, ամբողջ տարուան ընթացքին տարած աշխատանքին համար, գործ մը, որուն շնորհիւ երաշխաւորուեցաւ անոնց սրբազան առաքելութիւնը:

Յայտագրի աւարտին ՀՕՄի «Թալին» մասնաճիւղի վարչութեան ատենապետուհի Էմմա Կարապետեան իր պաշտօնական խօսքին մէջ բարձրօրէն գնահատեց հայ ուսուցիչին առաքելութիւնը, մեծապէս գնահատեց վարժարանի ուսուցչական կազմին ու յատկապէս տնօրէն Պետիկեանի աշխատանքն ու ճիգերը եւ դիտել տուաւ, որ ուսուցչութիւնը զոհողութիւն եւ նուիրում է նախքան մասնագիտութիւն ըլլալը, միաժամանակ շեշտելով ՀՕՄի սրբազան պարտականութիւններէն մէկուն՝ նոր սերունդի հայեցի դաստիարակութեան յատուկ տարուած աշխատանքներն ու զոհողութիւնները եւ երախտագիտութիւն յայտնեց բոլոր ծնողներուն՝ այս վարժարանը բարգաւաճ դարձնելու ներդրումին, օժանդակութեան եւ վստահութեան համար:

Ամավերջի հանդէսի պաշտօնական բաժնի աւարտին, աշակերտները ստացան իրենց վիճակացոյցերը, իսկ ներկաները հիւրասիրուեցան ՀՕՄի Շաբաթօրեայ վարժարանի յանձնախումբին կողմէ:

(Թղթակցութիւնը՝ ՀՕՄի «Թալին» Մասնաճիւղի Յանձնախումբին Կողմէն)

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

ԱԺը Դէտերու Պատուիրակութիւն Կ'ուղարկէ ԼՂՀի Նախագահական Ընտրութիւններուն

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

«Եթէ Դատարանը Միջոցներ Չձեռնարկի, Արցախի Հայերը Անհնարին Ընտրութեան Առջեւ Կը Կանգնեն». Կիրակոսեան՝ ՄԱԿի Դատարանին Մէջ

«Եթէ Դատարանը Միջոցներ Չձեռնարկի, Արցախի Հայերը Անհնարին Ընտրութեան Առջեւ Կը Կանգնեն». Կիրակոսեան՝ ՄԱԿի Դատարանին Մէջ

16 seconds ago
Մոսկուա Հայ-Ատրպէյճանական Յարաբերութիւններու Կարգաւորումը Իր Առաջնահերթութիւններէն Կը Նկատէ

Մոսկուա Հայ-Ատրպէյճանական Յարաբերութիւններու Կարգաւորումը Իր Առաջնահերթութիւններէն Կը Նկատէ

12 mins ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 30, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to