Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Uncategorized

Արուեստ Եւ Երեխայ… Անբաժան Զուգահեռներ

by Asbarez Staff
October 4, 2007
in Uncategorized
0
Share on FacebookShare on Twitter

Ինչո՞ւ համար կարեւոր է արուեստի կիրառումը երեխային կեանքին եւ զարգացման համար:

Պարը, թատրոնը եւ տեսողական արուեստները կր սորվեցնեն ինքնավստահութիւն, իւրայատկութիւն եւ պատասխանատուութիւն:

Երբ ներկայ կը գտնուինք աշակերտական արուեստի ելոյթի մը, ինչպիսի՞ մթնոլորտ մըն է, որ կը տիրէ հոն: Կը նկատենք երեխաներու անմիջական մասնակցութիւնը եւ աշխատանքը: Հոն չենք նկատեր ոչ ուսուցիչ, որ գրատախտակ եւ ոչ ալ գրասեղաններ: Հոն կը նկատենք աշակերտներ եւ իրենց ազատ շարժումներով ստեղծուած բացառիկ պաստառներ: Աշակերտներուն համար մանաւանդ շատ կարեւոր է արտադասարանային աշխատանքը:

Այսօր մեր վարժարանի երաժշտութեան դասատուին հետ կը զրուցէի արուեստի ներգործութեան մասին: Ան կը յայտնէր, թէ այն երեխաները, որ լաւ կ’երգեն, կը նկատենք, որ բոլոր նիւթերու մէջ լաւ արդիւնքներ կ’ունենան: Այս մէկը ինքնին փաստ մըն էր, շատ նեղ միջավայրի մէջ փորձուած, արուեստի ուժին ու ներգործութեան մասին:

Երեխան երբ կը գտնուի բեմահարթակի, քուլիսներու ետին կամ նոյնիսկ հանդիսատեսներու շարքին, բնականաբար ան կարիքը ունի յանձնառութեան գիտակցութեան, կեդրոնացումի եւ հետեւողականութեան: Այս պարագային դասարանային դրութենէն շատ տարբեր է այս մէկը: Երբեմն աշակերտներու կը հանդիպինք, որ այդքան ալ հնարածանօթ դէմքեր չեն դպրոցէն ներս, սակայն շատ ճանչցուած ու սիրուած կ’ըլլան արուեստանոցի իրենց միջավայրէն ներս: Արուեստը աշակերտին կը տրամադրէ այն միջոցները եւ կարելիութիւնները, որոնցմով կարելի է այլոց հետ հաղորդակցիլ: Այն, ինչ որ երեխան կամ պատանին պիտի չկարենար ձեռք ձգել սոսկ հեռատեսիլային խաղերով կամ համակարգչային աշխատանքներով, որոնք երկուքն ալ զարմանիօրէն կրնան հեռացնել աշակերտը ընկերային պարունակէն, դարձնել զայն եսակեդրոն ու առանձնացած էակ մը, արուեստի միջոցով պիտի կարենայ ունենալ: Երեխաներու արուեստի կեդրոնի ուսուցիչ մը կը հաստատէ, թէ պարը, նկարչութիւնը, թատրոնը եւ երաժշտութիւնը այնպիսի բնագաւառներ են, ուր բոլոր երեխաներն ալ կրնան փայլիլ:

Արուեստը երեխային կը պարգեւէ ինքնավստահութիւն եւ ազատօրէն ինքզինք արտայայտելու կարելիութիւն: Այս պարագային անշուշտ պէտք չէ պատկերացնել, որ երեխան անպայման դառնայ արհեստավարժ երաժիշտ կամ արուեստագէտ, որպէսզի այդ բարիքը քաղէ: Արուեստի բնագաւառէն ներս ըլլալով արդէն ան կ’օգտուի այդ բարիքներէն: Առնուազն ան կը դառնայ լաւ լսող ու արուեստ գնահատող, որ շատ կարեւոր է մեր անհատականութեան համար:

Երեխաներու մօտ արուեստը քաջալերելու համար կրնաք հետեւեալները գործադրել.-

1.- Բարձրաձայն երգել:

2.- Կշռոյթով պարել: Որեւէ տեսաերիզ մը, որ յատուկ պարի եւ կամ ռիթմիք շարժումներու համար է, կրնաք դնել տան մէջ եւ անոր հետ միասին պարել ու պարեցնել ձեր երեխան, միաժամանակ շարժումներուն հետեւելով:

3.- Օփերան շատ լաւ միջոց մըն է աւելի դիւրին հասկցնելու պատմութիւնը: Այս միջոցը նաեւ ի զօրու է երեխաներուն համար: Ձեր կարդացած պատմութիւնները եւ կամ նոյնիսկ երբեմն ձեր ըսածները օփերայի երգչուհիի պէս յայտնեցէք ու քաջալերեցէք զինք, որ ինք եւս երբեմն այդպէս արտայայտուի:

4.- Շատ երգեցէք տան մէջ: Անպայման օրօրով քնացուցէք զինք եւ առաւօտ մեղմ երեաժշտութեամբ արթնցուցէք ձեր երեխաները:

5.- Եթէ շարժապատկերի մը երաժշտութիւնը սիրեցիք, անոր երաժշտութեան խտասալիկը գնեցէք ու երգեցէք եւ պարեցէք միասին:

Եթէ կը նկատէք, որ ձեր երեխան հետաքրքրուած չէ արուեստով կամ նոյնիսկ երաժշտութեամբ, մի յուսահատիք, դիմեցէք հետեւեալ քայլերուն.-

1.- Գանձ յայտնաբերելու խաղը կրնաք խաղալ արուեստի թանգարանի մը մէջ: Սովորաբար երեխաներուն համար յատուկ քարտէսներ կը պատրաստեն թանգարանները կամ ցուցասրահները: Օգտագործեցէք զանոնք. գանձ գտնելու պէս որոշ պատկերներ յայտնաբերելու համար:

2.- Թեթեւ լուսանկարչական գործիք մը տրամադրեցէք ձեր երեխային եւ ուշադրութեան յանձնեցէք գեղեցիկ ճարտարապետութեամբ կառուցուած շէնք մը կամ տեսարան մը կամ բնութեան պատկեր մը եւ քաջալերեցէք, որ նկարէ զայն:

3.- Շղարշներով պարեցէք տան մէջ եւ անոր շարժումներուն ականատես դարձէք:

4.- Ամէն գնով մի ստիպէք, որ ձեր երեխան ձեր հետ ներկայ գտնուի թատրոնի մը կամ նոյնիսկ համերգի մը: Անհամաձայնութեան պարագային կրնաք ըսել, թէ «շատ լաւ, յաջորդին միասին կ’երթանք»:

5.- Ժամանակակից եւ ապրող արուեստագէտի մը ծանօթացուցէք ու անոր յաճախած դպրոցն ու աշխատանքները ցուցադրեցէք, զինք քաջալերելու համար:

6.- Արուեստի միջոցառումներու օրացոյցը միշտ թող երեխան ստուգէ եւ ընտրութեան առիթ տուէք իրեն, անշուշտ երբեմն դուք ալ պիտի ընտրէք ու հրամցնէք որոշ առիթներ կամ ձեռնարկներ:

Այս բոլորը չափազանց կարեւոր կը համարուին երեխային համար: Անպայման փորձեցէք առանց յուսահատութեան: Ինչպէս ծնողական բոլոր նախաձեռնութիւնները իրենց պտուղը կը քաղեն ապագային, նոյնպէս այս պարագային, արդիւնքը կրնայ ուշանալ, բայց համբերութեամբ կրնայ սպասուիլ եւ ուրախութիւն պատճառել երկուստեք:

ԻՄԱՍՏՈՒՆ ԽՕՍՔԵՐ

Համբերութիւնը ծաղիկ մըն է, որ ամէն մարդու պարտէզին մէջ չի բուսնիր:

Ճշմարտութիւնը կրնայ սպասել, միշտ երիտասարդ կը մնայ եւ վստահօրէն օր մը երեւան կ’ելլէ:

Ով որ չզգար, թէ ինք կոչուած է ծառայութեան մը, պիտի չկարենայ զանազանել իր կեանքը աննպատակ իրերու ոչնչութենէն:

Ով որ ինքզինք կը ճանչնայ, գիտուն է, ով որ ինքզինք կը սանձէ՝ հզօր:

Աշխատանքը արմատախիլ կ’ընէ մարդուս մէջ ընձիւղուած մոլութիւնները:

Մեծ մարդու յատկութիւնն է քիչ խօսքով շատ բան ըսել:

ՇԱԲԹՈՒԱՆ ԽՈՀԱԳԻՐԸ

Աւոքատոյով Եւ Պանիրով Տիփ

Պատրաստութեան

ժամանակ՝ 20 վայրկեան

Սառնարան պահել՝

4-6 ժամ

Բաղադրեալներ

2 մանր լոլիկ՝ ջարդուած

1 հասուն աւոքատօ՝ կեղուըուած ու մանրուած

1/4 գաւաթ մանր ջարդուած կարմիր սոխ

1 պճեղ ճզմուած սխտոր

1 ա. դգալ ջարդուած թարմ ազատքեղ

1 ա. դգալ ջարդուած թարմ օրեկանօ

1 ա. դգալ ձիթաիւղ

1 ա. դգալ կարմիր կամ ճերմակ գինիի քացախ

4 օզ. ֆէթա պանիր, խոշոր կտորներով փշրուած

չորցուած արաբական հաց կամ թորթիա չիփս

Պատրաստութեան Կերպը

1.- Միջակ չափի խորունկ ամանի մը մէջ միասին խառնեցէք լոլիկը, աւոքատոն, սխտորը, ազատքեղը, օրեկանոն, ձէթը եւ քացախը: Մեղմօրէն խառնեցէք մինչեւ միասին լուծուին յիշեալ նիւթերը: Ապա աւելցուցէք ֆէթա պանիրը: Ծածկեցէք ամանը եւ սառնարանը պահեցէք զայն շուրջ 2 ժամ եւ առաւելագոյնը՝ 6 ժամ:

2.- Այս թացանը հրամցուցէ՛ք թորթիա չիփսով կամ չորցուած արաբական հացով:

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

«Հայաստան» Համահայկական Հիմնադրամը Կ'աջակցի «Քանաքեռ-Զէյթուն» Բժշկական Կեդրոնին

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

3 hours ago
Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

4 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 27, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to