Tuesday, February 7, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
FEB. 4, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Uncategorized

Դարձեալ Սեպտեմբեր

by Asbarez Staff
September 27, 2006
in Uncategorized
0
Share on FacebookShare on Twitter

Այո, դարձեալ Սեպտեմբեր:

Ճիշդ այս բառերուն առջեւ, երբ յաճախ ժամանակին ետեւ անցած դէմքեր աչքիս առջեւ կը տողանցեն, դէպքեր են, որ այս անգամ մտքիս մէջ նորոգուելով կը հասնիմ հոն՝ ուր շատերու հետ միասին ուսման միջնակարգ հանգրուան հազիւ աւարտած որոշ ինքնավստահութեամբ մը կ’անցնինք երկրորդական:

Նոր հանգրուան. նոր դէպքեր… որոնցմէ ամենայատկանշականը մտքիս մէջ անջնջելի մնացած է այսօր՝ «Ետ կը դառնան մի առ մի մեր հին ժամերն անկորուստ»:

Ու կը յիշեմ:

Առիթը՝ վերամուտ:

Տարին՝ 1960:

Օրը՝ Երկուշաբթի:

Դասարան կ’անցնինք. սովորութիւն դարձած դաստիարակի մը կողմէ գրատախտակին վրայ գրուած շաբթուան դասացուցակ մը այդ օր տնօրէնութեան կողմէ էր, որ կը թելադրուէր. ինչո՞ւ… պատճառը յայտնի չէր ու հազիւ տնօրէն պրն. Ստեփան Գարամարտեան դասարանէն դուրս ելած՝ չտեսնուած բան… 40 հոգինոց դասարանը ամբողջութեամբ եռեւեփած՝ «ամբոխները խելագարուած»ի պէս, տակն ու վրայ կ’ըլլայ:

– Շաբաթ կէսօրէ վե՞րջ ալ դպրոց պիտի գանք:

– Հապա՞ մեր սինեմա երթալու միակ հաճոյքը… ո՞ւր մնաց. տարիներու ընթացքին մեզի համար բացարձակ իրաւունք դարձած ազատ ժամը շա՞տ տեսան…

– Ամէն մարդ այդ յետմիջօրէին եկեղեցի պիտի երթայ, իսկ մենք…

Ու ձայն մը հոսկէ, ձայն մըն ալ հոնկէ, կէս ժամուան համար փրթած փոթորիկը վերջապէս հանդարտելով կը հասնի Հալէպի «Քարէն Եփփէ» ճեմարանի պատմութեան մէջ առաջին ու վերջին անգամուան համար արձանագրուած «պոյքոթ»ի մը որոշումին:

Քանի մը օր եւս՝ արդէն իսկ Շաբաթ կէսօրէ վերջ է. որոշումը կը գործադրուի.

– Մենք ակումբ կ’երթանք, իսկ դո՛ւք աղջիկներդ, քաղաք ապրողները Քառասուն Մանուկ, իսկ հոս՝ Նոր Գիւղ ապրողները Ս. Գրիգոր Լուսաւորիչ եկեղեցին. ոչ ոք թող բացակայի, ամուր ապսպրանքով մը կ’ըսեն տղաքը:

Որոշումը լի ու լի գործադրուելով հարցը Երկուշաբթի օր դպրոց վերադառնալն էր:

– Դասարան անցէ՛ք. կ’ըլլար ընդհանուր հսկիչ պրն. Կարապետ Սապունճեանին հրահանգը. ոչինչ լսած ձեւանալով կը շարունակենք բակին մէջ ճեմել ու չհանդուրժուող այդ պատկերին առջեւ այս անգամ աւելի զօրաւոր ազդարարութեամբ մը.-

– Բոլորդ տուն կը մեկնինք- կը շարունակէ- ու մինչեւ որ ձեր իւրաքանչիւրին ծնողքին կողմէ դասարան մտնելու խնդրագիր չստանանք, ոչ ոք դպրոց կը վերադառնայ:

Խեղճ ծնողներ… Մեծամասնութեամբ ոչինչէ տեղեակ էին: Ու այսպէս հարցը բարդանալով նոր որոշումներու կը կարօտէր: Դասընկերոջ մը (Զաւէն Նալպանտեան) տան մը մէջ հաւաքուած՝

– Զօրակցութեան համար ուրիշ դասարաններու դիմենք, կ’ըլլար մէկուն առաջարկը: Կը դիմենք, բայց ոչ մէկ արդիւնք: Մնացինք մինակ, աւելին՝ շուարած ու նոյնիսկ անճրկած՝ մինչեւ որ ուսուցիչ մը. «Չեմ գիտեր ի՞նչ կ’ուզէք. չեմ գիտեր, ճի՞շդ էք, թէ սխալ էք, բայց մէկ բան գիտեմ, որ ձեր միասնակամութիւնը գնահատելի է, որուն համար ձեզ կը շնորհաւորեմ» խօսքերուն առջեւ ամէն տեսակի դժուարութիւն մեր աչքին պզտիկցած՝ նոր թափով մը առաւել եւս միասնակամ կը շարունակենք մեր ճամբան, մէկ օր վերջ հասնելու համար հոն՝ ուր չսպասուած հեռաձայնային կապէ մը կ’իմանանք, որ երեք ժամէն դպրոց չվերադարձող աշակերտը վտարուած պիտի համարուի:

– Վտարուիլ… ինչպէ՞ս եւ ինչո՞ւ: Զիրար հասկնալ եւ հասկցնելու դուռները այսքան շո՞ւտ կը փակուին. ինքզինք պարտադրող արաբ ուսուցիչներու քմահաճ ժամանակացոյցին զոհը մե՞նք պիտի դառնանք. եկեղեցական սովորութիւն մը մոռացութեան ենթարկելո՞ւ գնով:

Ու հակառակ բոլոր այս յանդուգն ու իրաւացի արտայայտութիւններուն, շատ չանցած անհաւատալիօրէն այնքան փառաբանուած միասնակամութիւն մը այդ սպառնալիքին առջեւ՝ երբ կը սկսի կամաց-կամաց ջարդ ու փշուր ըլլալ. ամէն մարդ տկարացած տեսնելով ժողովրդական բացատրութեամբ մը՝ «Մեր թքած թուքը ինչպէ՞ս ետ պիտի լզենք», կ’ըսէ մէկը զայրացած: Իսկ որքանո՞վ լուրջ կրնայ ըլլալ այդ սպառնալիքը, կը մտածեմ. նոր դասարան բացող դպրոց մը հին դասարան կրնա՞յ գոցել. ու ուղեղս աւելի չչարչարած՝ առանց հեռուները երթալու մեծամասնութեան հետեւելու դիւրին ու յարգուած օրէնքով կ’որոշեմ ընդունիլ ամէն ինչ ինչպէս որ է. բայց մէկ վայրկեանէն միւսը այնքան արագ դպրոց վերադառնալու համար առնուած որոշումին համոզիչ պատճառ մը գտնելու հետաքրքրութեամբ՝ դասընկերոջ մը մօտենալով հարցուցած հարցումիս՝ «Պատանեկանի մէջ եմ», կը պատասխանէ՝

– Այսինքն:

– Պէտք է, որ վերադառնամ:

– Ես ալ Ուսանողականի մէջ եմ, բայց վերադառնալու համար ինքզինքս պարտաւորուած չեմ զգար. ու մօրս խօսքով. «գործ մը սկսիլը չէ, գլուխ հանելն է կարեւոր», երբ կ’աւելցնեմ, զիս անտեղեակի տեղ դրած՝ ոչինչ պատասխանելով լուռ կը հեռանայ: Այս անգամ բան մը գիտցողի պէս երկրորդի մը մօտեցած՝

– Դո՞ւն ալ պատանի ես, երբ կամացուկ մը հարցուցի, գլխու պզտիկ շարժումէն գրեթէ ոչինչ կրցայ հասկնալ ու այդպէս շարունակաբար, մինչեւ որ ընկերուհիի մը հասած՝

– Վստահ, որ դուն պատանի չես, բայց ինչո՞ւ համար վերադառնալու որոշումին հետ ես, երբ հարցուցի.

– Հայրենակցական միութենէ ստանալիք նպաստը կը դադրեցնեն, եթէ…

– Նպա՞ստ՝ ի՞նչ նպաստ… ոեւէ աշակերտի համար եղած կրնա՞յ ըլլալ այդ առանձնաշնորհումը, ես ինծի հարց կու տամ զարմացած:

Ու այսպէս, մէկ նորութենէ միւս նորութիւն գլխէն զարնուածի մը պէս, մէկիկ-մէկիկ իրարու ետեւէ սենեակէն դուրս ելլողներուն հետեւած՝ որոշուած ժամուն դպրոց հասնելու համար բոլորս միասին, փարախ վերադարձող հօտի մը նման, կը բռնենք կայարանէն Նոր Գիւղ հասցնող ճամբան:

Ահաւասիկ մեր դասարանի «պոյքոթ»ի պատմութիւնը, ուր ճիշդին ու սխալին հետ շահողն ու վնասողը առանց փնտռելու դէպքի մը յիշատակ դառնալու աղւորութեան առջեւ, Թէքէեանի խօսքերով կ’ըսեմ.

Երէկ գիշեր անսահման ուրախութեան ի հաշիւ

Ես ժողովեցի իրական անմահական փշրանքներ

Որոնց վրայ մտածումս ու զգայարանքս հեշտիւ

Կը մնան այժմ առկախ ջահերու պէս տար ու բեր:

Օգոստոս 7, 2006

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

Դաշնակցական Հրապարակագիր Պօղոս Սնապեան, Իր «Կրկէսին Մէջ - Հատոր Երրորդ»ին Ընդմէջէն

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

«Հայաստան Պէտք Է Սեղմէ Ալիեւի Եւ Էրտողանի Երկարած Խաղաղութեան Ձեռքը». Աքար

«Հայաստան Պէտք Է Սեղմէ Ալիեւի Եւ Էրտողանի Երկարած Խաղաղութեան Ձեռքը». Աքար

17 hours ago
Հայաստանի Ղեկավարները Եւ Զոյգ Կաթողիկոսները Կը Ցաւակցին Երկրաշարժի Զոհերուն 

Հայաստանի Ղեկավարները Եւ Զոյգ Կաթողիկոսները Կը Ցաւակցին Երկրաշարժի Զոհերուն 

17 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • February 7, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to