Monday, January 30, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Կիզակէտ

ԵՐԵՒԱՆ 2046

by Asbarez Staff
November 24, 2006
in Կիզակէտ
0
Share on FacebookShare on Twitter

Վերջերս շատ կը խօսուի Թուրքիոյ մէջ ապրող իսլամացած հայերու մասին։ Թիւերը կը գնահատուին մինչեւ մէկուկէս միլիոն։ Պաշտօնական Թուրքիա երբեք չէ ճանչցած այս իրողութիւնը եւ չի խօսիր այս մասին։

Պահ մը ոստում մը ընենք դէպի 2046 թուականը։ Թուրքիա, Եւրոպական միութիւն մտնելու իր ճիգերուն մէջ, այս «թապու»ն վերցնելով հայ մահմետականներուն արտայայտուելու եւ ընտրութեան ազատութիւն կու տայ եւ Հայաստանի հետ ալ բնականոն ու բաւական սերտ յարաբերութիւններ կը զարգացնէ։ Իսլամացած հայերէն մեծ թիւ մը փափաք կը յայտնեն փոխադրուիլ Հայաստան եւ հայրենի կարավարութիւնն ալ, տեղի տալով Եւրոպայի եւ Ամերիկայի բարոյական ճնշումներուն եւ մանաւանդ նիւթական շռայլ խոստումներուն, իր դուռները կը բանայ այն հայ իսլամներուն, որոնք կ՚ուզեն հոն ապրիլ։ Եւ 2014-2020 տարիներուն ընթացքին, մօտաւորապէս չորս հարիւր հազար իսլամացած հայեր, արեւմտեան պետութիւններուն օժանդակութեամբ եւ կարգադրութեամբ, կը փոխադրուին Հայաստան։ Անոնցմէ փոքր թիւ մը կը հաստատուի Արցախ, Սիսիան, Վանաձոր, Արարատեան դաշտ եւ այլ շրջաններ. մեծ մաս մը Գիւմրի, իսկ ամենամեծ թիւը՝ Երեւանի շրջակայքը, ստեղծելով բոլորովին նոր աւաններ՝ Նոր Համշէն, Նոր Պոնտոս եւ Նոր Անատոլու անուններով։

Թինան 28 տարեկան եւ ամերիկածին փաստաբան է։ Իր ծնողները գաղթած են Միջին Արեւելքէն։ Մարք 34 տարեկան երրորդ սերունդի ամերիկահայ է եւ իր նոր տեսութիւններով, տնտեսական մարզին մէջ բաւական աղմուկ բարձրացուցած միջազգային չափանիշով հանրածանօթ տնտեսագէտ է։ Հինգ տարի առաջ հայկական համագումարի մը, Մարք եւ Թինա կը ծանօթանան եւ իրարու շատ համակրելով կը դառնան անբաժանելի, որմէ երկու տարի ետք ալ ամուսնանալով կը հաստատուին Լոս Անճելըսի հարաւը, ծովեզերեայ Փալոս Վերտէս արուարձանը։

Շնորհիւ «Ասալա»ին, Մարք եւ Թինա կը պատկանին սփիւռքահայ այն սերունդին, որոնք գիտակից են իրենց հայութեան, ծանօթ հայոց պատմութեան եւ մանաւանդ նախանձախնդիր հայերէն լեզուին նկատմամբ։ 2020ական թուականներուն, Հայաստանի ամէնէն հարուստներէն երկոտասնեակ մը, զզուած եւ յուսահատ արտերկրի հայ երիտասարդութիւնը հայ պահելու ճիգերու ամլութենէն եւ անկարողութենէն, կը հիմնէ «Ասալա»ն (Արմենական Սերունդների Ազգային Լինելութեան Ապահովում)։ Այս կազմակերպութիւնը, ամէն տարի մօտաւորապէս հարիւր պատանիներ՝ Հայաստանի ամէնէն տաղանդաւորներէն եւ ներկայանալիներէն, կը զետեղէ իւրայատուկ ճամբարներու մէջ, շատ խիստ մարզումի ենթարկելով զանոնք մարմնամարզի, երաժշտութեան եւ շարժարուեստի ճիւղէն ներս։ Եօթը-ութը տարի ետք, այս երիտասարդներէն գրեթէ տասը տոկոսը կը գրաւէ ամէն ազգի երիտասարդութեան սրտերը, ողիմպիականի իրենց ոսկի մետալներով, շարժաշխարհի մէջ շահուած «Օսքար»ներով եւ երաժշտական փառաւոր նուաճումներով։ Իսկ հայ երիտասարդութեան համար անոնք կը դառնան մէկական կուռք։ Իրենց յաջող ելույթներէն ետք, այս երիտասարդ-երիասարդուհիները կը շրջագային հայկական գաղութներ, հմայելով հայ նոր սերունդները իրենց մաքուր հայերէնով եւ հայկականութեամբ՝ զանոնք ներմուծելով անոնց մատղաշ սրտերէն եւ հոգիներէն ներս։ Տարիներ գլխու պտոյտ պատճառող յաջողութիւններէ ետք, հայուն յատուկ նկարագիրի արդիւնք, որ լաւ գործ մը շատ խանդավառ սկսելէ եւ յաջողութենէ ետք, անպայման ներքին պառակտումի, նախանձի եւ փառամոլութեան հաշւոյն կը խոչընդոտէ գործը, ներկայիս «Ասալան» գրեթէ անուանական է, բայց գործին արձագանգները տակաւին նշմարելի են Սփիռքի մէջ։

2046ի Սեպտեմբերին Մոսկուայի մէջ տնտեսագետներու գիտաժողով մը կայ, ուր Մարք հրաւիրուած է դասախօսելու։ Մարք եւ Թինա այս յարմար առիթը կ՚օգտագործեն, Մոսկուայէն ետք անցնելու Հայաստան, վայելելու իրենց պապենական հայրենիքը առաջին անգամ ըլլալով։ Շատ խանդավառ են այս ճամբորդութեամբ։ Թինա օրագրութիւն կը պահէ եւ հետեւեալ տողերը կը վերաբերին օրագրութեան իրենց Հայաստան կեցութեան շրջանին։

«Կիրակի Սեպտ. 20.-

«Երեկոյեան ժամը 6ին հասանք Երեւանի կոկիկ եւ շատ արդիական օդակայանը։ Հայաստանի ազգային դրամատան տնօրէնը՝ Վահան անունով, որ Մարքին հետ քանի մը անգամ Ամերիկա իր այցելութիւններուն հանդիպած է եւ իրար հետ հաղորդակցութեան մէջ են, մեզ դիմաւորեց եւ V.I.P. բաժնէն արագ մը անցնելէ ետք, ուղղուեցանք մեզի համար վարձած յարկաբաժինը։ Նոյն գիշեր Վահան իր շքեղ բնակարանին մէջ մեզի համար խնճոյք մը սարքած էր, հրաւիրելով տնտէսագէտներ եւ տեղացի ու օտար դրամատուներու տնօրէններ։ Գիշերուան մէկը անց էր, երբ տուն վարադարձանք եւ շատ յոգնած ըլլալով, անմիջապէս քունի անցանք։

«Երկուշաբթի Սեպտ.21.- Առտու 8:30ին արթնցայ եւ սուրճ մը պատրաստելէ ետք պատշգամ ելայ եւ ինչ տեսնեմ… Արարատը իր շքեղ վեհութեամբ ճիշդ դիմացս էր, այնքան մօտ եւ սարսուռ ազդող։ Անմիջապէս արթնցուցի Մարքը եւ երկուքս նստած լուռ, մեր սուրճերը կը խմէինք, ըմբոշխնելով պահը եւ տարուած զգացումներով, որ միայն Արարատը կրնայ պարգեւել, մանաւանդ հպարտ, որ մեր պապերուն երազած սրբազան լեռը այլեւս մերն էր։ Ժամը 10ին Մուրատը, Վահանին կողմէ մեզի յատկացուած վարորդը, եկաւ մեզ Սարդարապատ եւ Ծիծեռնակաբերդ տանելու։ Մուրատ, երկարահասակ եւ գեղադէմ, խոհարարական ուսումնարանի ուսանող իսլամ հայ երիտասարդ մըն է։ Ճամբու ընթացքին չորս-հինգ գիւղաքաղաքներէ անցանք, որոնք բնակեցուած էին իսլամ հայերով եւ ամէն մէկը իր մզկիթով։ Մեզի համար տարօրինակ էր, քրիստոնէութիւնը առաջինը ընդունող եւ ինչ զոհողութիւններու գնով այդ հաւատքը պահող մեր նախահայրերուն քրիստոնեայ բնօրրանին մէջ, մեր այցելութեան առաջին օրը տակաւին եկեղեցի չտեսած, այսքան մզկիթ տեսնել։ Մուրատ, ամէն մէկ գիւղաքաղաքին եւ մզկիթին մասին պատմելիք մը ունէր, որ մեզ չէր հետաքրքրեր եւ պատմութեան մէջ, յաճախ գուրանէն մէջբերումներ կ՚ընէր, որոնք շատ կ՚անհանգստացնէին Մարքը։ Երբ Սարդարապատ հասանք, Մարք խնդրեց Մուրատէն, որ շրջագայութեան ատեն մեզ առանձին ձգէ։ Երբ քիչ ետք յայտնեցի դժգոհանքս Մուրատին հանդէպ իր կոշտ վերաբերմունքին համար, Մարք ըսաւ, թէ Սարդարապատը տարիներով իրեն համար ունեցած է յատուկ սրբավայրի նշանակութիւն եւ շատ խորթ պիտի զգար հոն շրջագայիլ իսլամի մը հետ եւ գուրանէն խօսքեր լսել։ Ես իր նկատողութիւնը անտեղի գտայ։ Սարդարապատէն ուղղուեցանք Ծիծեռնակաբերդ։ Հոն Մուրատ մեզի ցոյց տուաւ այն ծառը, որ անցեալ տարի Երեւան իր այցելութեան, Թուրքիոյ հանրապետութեան նախագահը տնկած էր, ի յարգանք Եղեռնի զոհերուն։

«Ժամը 6ին շուրջ տուն վերադարձանք։ Մեր յարկաբաժինը կը գտնուի Հիւսիւսային պողոտային վրայ, որ կը նկատուի Երեւանի ամէնէն թանկարժէք թաղը։ Նախքան վեր բարձրանալը, Մարքին հետ ուզեցինք պողոտային բացօթեայ սրճարաններէն մէկը գարեջուր մը առնել եւ դիտել ժողովուրդը։ Այս փողոցը լեցուն է աշխարհահռչակ մակնիշներ կրող սուղ վաճառատուներով, ոսկերչական խանութներով եւ շքեղութեամբ մէկը միւսը գերազանցող ճաշարան-սրճարաններով։ Այս ժամուն պողոտան կը վխտար մանաւանդ երիտասարդութեամբ։ Քրիստոնեայ հայ աղջիկներուն վերջին նորաձեւութեամբ հագուածքին դէմ, տխուր հակասութիւն էր դիտել իսլամ հայ աղջիկները, որոնք մեծամասնութեամբ վերէն վար սեւով ծածկուած էին եւ լաչակաւոր։ Մարք հայհոյանք մը սահեցուց այդ լաչակաւոր աղջիկներուն հասցէին, որմէ երբեք չախորժեցայ, եւ ինք լաւ գիտնալով այս, տակաւին շարունակեց իր գռեհիկ նկատողութիւնները այս խեղճերուն նկատմամբ։ Քիչ ետք յարկաբաժին բարձրացանք պատրաստուելու գիշերուան համար, որովհետեւ ժամը ութուկէսին Վահան, ազգային դրամատան տնօրէնը, մեզ պիտի տանէր ընթրիքի հիւրը ըլլալու մեծահարուստ գործատէրի մը, որ Մարքին հետ ուզած էր տեսակցիլ ու իր կարծիքը առնել Ամերիկայի մէջ իր ընելիք մեծ ներդրումներուն կապակցութեամբ։ Ժամը 8ին ես պատրաստ էի, սպասելով Մարքին, որուն պատրաստութիւնը միշտ կինէ մը աւելի կը տեւէ։ Հեռատեսիլը բացի։ Լուրերու ժամն էր։ Վերջերս երեսփոխանական ընտրութիւններ կատարուած էին եւ նոր Ազգային ժողովի առաջին նիստի բացումն էր, որ կը հեռասփռուէր։ Հանրապետութեան մեծ միւֆթի իմամ Գուրգէնի գուրանի ընթերցումէն եւ Ամենայն հայոց կաթողիկոս Վազգէն Բ.ի աղօթքէն ետք, ժողովը սկսաւ իր օրակարգին։ Մարք հազիւ պատրաստուած էր, երբ Վահան վարէն հեռաձայնեց։ Ճամբան Վահան բացատրեց, թէ անձը, որուն հետ պիտի տեսնուինք, Հայաստանի ամէնէն մեծ գործատէրերէն մէկն է։ Բուն անունը Կիրակոս է, բայց որովհետեւ ժամանակին փողոցները փուչիկ ծախած է, ժովուրդին կողմէ ճանչցուած է որպէս փուչիկ Կիկօ։ Երբ Մարք հարցուց, թէ փուչիկ ծախող մը ինչպէ՞ս կրնայ այսքան դրամի եւ դիրքի տիրանալ, Վահան պատասխանեց.- Ինչպէս դուք Ամերիկայի մէջ ունիք ձեր նշանաւոր «Only in America»ն, մենք ալ կ՚ըսենք «Միայն Հայաստանում»։

Ճաշարանը, ուր գացինք, կը նկատուէր Երեւանի ամէնէն «exclusive»ը եւ մուտքին մեծ գիրերով գրուած՝ «լաչակաւորներուն մուտքը արգիլուած է»։ Մենք չորսս տեղաւորուեցանք սեղան մը, իսկ փուչիկ Կիկոյին հինգ թիկնապահները, որոնց վիզերը իմ մէջքէս ալ հաստ էին՝ քովի սեղանը։ Փուչիկ Կիկօ միջահասակ, քիչ մը գիրուկ, արագախօս եւ ամէն ինչի խնդացող, դիւրահաղորդ մէկն էր։ Մարք իր չափէն աւելին խմեց եւ սկսաւ փուչիկ Կիկոյին պարոն փուչիկ կոչել. անգամ մը նոյնիսկ «Mr. Baloon» ըսաւ։

«Երեքշաբթի Սեպտ. 22.-

«Երբ արթնցայ, առաջին գործս եղաւ սուրճս առնել եւ պատշգամ ելլելով՝ Արարատը վայելել։ Անբացատրելի զգացում մըն է ամէն առաւօտ Արարատը ըմբոշխնելը։ Գիշերը լաւ չկրցայ քնանալ։ Կէս քուն վիճակիս մէջ յանկարծ լսեցի «Ալլահու աքպար, Ալլահու աքպար» որմէ անմիջապէս ետք «Սուրբ Աստուած սուրբ եւ հզօր» եւ չկրցայ եզրակացութեան մը յանգիլ։ Քիչ ետք Մարք, տակաւին քունը աչքերուն եւ սուրճի գաւաթը ձեռքին, միացաւ ինծի եւ հարցուց.- «Ինչ կը կարծես, փուչիկ Կիկոն տպաւորուեցա՞ւ ինձմէ երէկ գիշեր»։ «Շատ լաւ»,- ըսի,- «մանաւանդ երբ խեղճ մարդուն Mr. Baloon կոչեցիր։ – «Այդպէ՞ս ըսի»,- ըսաւ զարմացած եւ մեծ աչքերը աւելի լայն բացած. ապա սկսաւ լաւ մը խնդալ։ Այս տղան երբեք պիտի չմեծնայ։ Երբ Մուրատ եկաւ, իրեն հարցուցի երէկ գիշերուան լսածիս մասին. այսպէս բացատրեց։ «Իսլամները երբ իրենց մզկիթներէն սկսան «Ալլահու աքպար»ով հաւատացեալները աղօթքի կանչել, քրիստոնեաները հակառակեցան եւ բաւական աղմուկ բարձրացաւ։ Վերջապէս քրիստոնեայ նախագահին եւ իսլամ վարչապետին միջնորդութեամբ կաթողիկոսը եւ միւֆթին համաձայնեցան, որ ամէն գիշեր մէկ անգամ միայն, մզկիթներէն պիտի լսուի «Ալլահու աքպար, Ալլահու աքպար, լա իլահու իլլաÿլլահ», որմէ անմիջապէս ետք եկեղեցիներէն՝ «Սուրբ Աստուած, սուրբ եւ հզօր, սուրբ եւ անմահ, ողորմեա՛ մեզ»։ Մարք եւ ես իրարու նայեցանք եւ Մարք կը պատրաստուէր դիտողութիւն մը ընել, երբ ես նիւթը փոխեցի։

Երկու նուէրներ ունէինք, որոնք պէտք է յանձնէինք։ Առաջինը Մարքին ամէնէն մօտ ընկերը՝ Վրէժ, Նուպար անունով իր զարմիկին ղրկած էր, որ հին եւ հազուագիւտ գիրքերու խանութ մը ունէր։ «Գրատուն Նուպար»ը կը գտնուէր Մոսկովեան փողոցի վրայ, Մաշտոցին մօտ։ Իսկ Մաշտոցի եւ Մոսկովեանի անկիւնը հսկայածաւալ եւ հոյակապ ճարտարապետութեամբ մզկիթ մը կար, որուն ճակատին ոսկէ տառերով գրուած էր. «Հայաստանեայց ուղղափառ մայր մզկիթ»։ Նուէրը Նուպարին յանձնելէ ետք երբ ինքնաշարժ վերադարձանք, Մուրատ առաջարկեց այցելել մզկիթը ըսելով, թէ Կովկասի ամէնէն շքեղն էր եւ թէ ամէն կողմէ անոր այցելութեան կու գային։ Մենք քաղաքավարութեամբ մերժեցինք։ Մզկիթին մուտքին, մեծ պաստառի մը վրայ գրուած էր՝ «Դէպի աղբիւրը ճշմարտութեան»։ Իսկ մզկիթին դիմացը, երեք յարկանի ընդարձակ եւ արդիական շէնքի մը այրած կմախքը միայն մնացած էր։ Մուրատ ցոյց տալով այդ շէնքը, ըսաւ։

– Այս ալ միասեռականներուն կեդրոնն էր։

– Ի՞նչ եղաւ, որ այս վիճակին հասաւ,- հարցուցի։

– Այրեցաւ, կամ աւելի ճիշդը, այրեցին։

– Որո՞նք։

– Թէեւ փաստեր չկան, բայց ամէն ոք կ՚ենթադրէ, թէ «Իսլամ ազատագրական պայքարի հայ առիւծներն»ն էին։

– Ինչու՞,- հարցուցի,- չկրցա՞ն հանդուրժել միասեռականներուն ներկայութիւնը։

– Երբ միասեռականները երկու տարի առաջ իրենց նորակառոյց ակումբը բացին մզկիթին ճիշդ դիմացը, լաւ չընդունուեցաւ իսլամական համայնքին կողմէ։ Շատեր ըսին, թէ դիտումնաւոր էր վայրին ընտրութիւնը։ Անցեալ տարի ալ, երբ թրքահայոց մեծ միւֆթի իմամ Վռամը Հայաստան այցելեց, իր ճամբորդութեան համար ընտրած էր «Դէպի աղբիւրը ճշմարտութեան» նշանաբանը, որ շատ ժողովրդականութիւն գտաւ եւ մեծ միւֆթի իմամ Գուրգէնը զայն որդեգրելով, պաստառի մը վրայ մեծ գիրերով զետեղել տուաւ մզկիթին ճակտին, ինչպէս կը տեսնէք դիմացնիդ։ Ատկից ետք, տարբեր արհեստակցական ընկերութիւններ իրենց համագումարներուն, այս նշանաբանին ժողովրդականութենէն մեկնելով, կէս-կատակ, կէս-լուրջ, տարբեր բնաբաններ յղացան։ Այսպէս. շիշերով ջուր արդադրողներուն համագումարին նշանաբանն էր «Դէպի աղբիւրը ջուրին», գիրքի հրատարակչատուներու համագումարին բնաբանը՝ «Դէպի աղբիւրը գիրին», ելեքտրական լոյսի կազմածներ արտադրողներունը՝ «Դէպի աղբիւրը լոյսին»։ Եւ երբ միասեռականներուն տարեկան համագումարը եկաւ, այս երջանիկները յանդգնութիւնը ունեցան իրենց նշանաբանը մեծ պաստառի մը վրայ զետեղելով, իրենց շէնքին ճակտին դնել։

– Ի՞նչ էր նշանաբանը,- հարցուցի։

Մուրատ առանց մեզի նայելու եւ ցած ձայնով ու խպնելով ըսաւ։

– Իրենց նշանաբանը «Դէպի աղբիւրը սերմին» էր։

Հոս Մարք քահ-քահ մը ձգեց, որ իսկապէս նեղացուց զիս եւ վրդովեցուց Մուրատը։

– Յետո՞յ ինչ եղաւ,- անտեսելով Մարքը, հարցուցի Մուրատին։

– Հայ իսլամ առիւծներուն համբերութեան բաժակը յորդած էր եւ երկու օր ետք, գիշերով, ամբողջ շէնքը հրոյ ճարակ դարձաւ։

– Մուրատ, դուն այդ իսլամ առիւծներու խմբակցութեան անդա՞մ ես,- հարցուցի։

– Ոչ,- ըսաւ,- ես նոյնիսկ այս մզկիթին չեմ պատկանիր։ Կ՚այցելեմ միայն, երբ զբօսաշրջիկներ զայն տեսնել ուզեն։

– Բայց, չէ՞ որ իսլամ ես։

– Այո իսլամ եմ, բայց գուրանական։

– Գուրանակա՞նը ինչ է։

– Գուրանական մեր համայնքը կը հաւատայ եւ կը հետեւի միայն գուրանին ուսուցումներուն։ Հայ ուղղափառ իսլամները ունին շատ մը ծիսակատարութիւններ, որոնք առած են քրիստոնէական եւ հեթանոսական ծէսերէն։ Օրինակ. մզկիթ մտնելէ առաջ մոմ կը վառեն։ Վարդավառի օրը մզկիթ կ՚երթան եւ իրենց կը բաժնուի փոքր գաւաթներով, միւֆթիին կողմէ օրհնուած ջուր. աղօթքէն ետք, ամէն ոք այդ ջուրը կը նետէ քովը նստողին երեսին, իբրեւ թէ այս կը ծառայէ հոգիներու մաքրութեան։ Տակաւին, մեծ միւֆթի իմամ Գուրգէնը իր գուրանակիրը ունի։

– Գուրանակի՞րը ինչ է։

– Իմամ մը, որուն միակ պաշտօնն է, մեծ միւֆթին ուր որ երթայ, երկիւղածութեամբ եւ շատ լրջութեամբ անոր ոսկեզօծ գուրանը շալկէ։ Իսկ ամէնէն տարօրինակը, թլփատումի երեսունքն է։

– Թլփատումի երեսո՞ւնք,- գոչեցի զարմացած։

– Այո,- շարունակեց Մուրատ,- թլփատումէն երեսուն օր ետք, այդ կտրուած մաշկին յիշատակին արարողութիւն կ՚ընեն եւ յետոյ կերուխում-խրախճանք։ Գուրանին մէջ այսպէս բաներ երբեք չէ գրուած։ Հայրս կը պատմէ, թէ տարիներ առաջ, խումբ մը ազատամիտ եւ ուսեալ իսլամներ, որոնց մէջ նաեւ ինք՝ ուզած են բարեփոխումներ ընել, որպէսզի հրաժարին աւելորդապաշտական այս ծէսերէն, բայց մեծ միւֆթի իմամ Գուրգէնը զիրենք բանադրելով մզկիթէն դուրս շպրտած է։ Մերիններն ալ գուրանական այս համայնքը սկսած են։ Թիւով շատ քիչ ենք, բայց համեմատած մեծ աշխատանք կը տանինք՝ դպրոցներ եւ որբանոցներ բանալով։ Սակայն իմամ Գուրգէնը մեզ իսլամական աղանդ կը նկատէ եւ ամէն միջոցի կը դիմէ մեր աշխատանքները խոչընդոտելու. շատ նեղմիտ է եւ սահմանափակ։ Թրքահայոց մեծ միւֆթի իմամ Վռամը, ճիշդ հակառակը, շատ շրջահայեաց եւ լայնախոհ է ու ամէն հոս այցելութեան, մեր կեդրոնն ալ այցելելով մեզ կը քաջալերէ։

Իսլամութեան մասին բաւական տեղեկանալէ ետք, ուղղուեցանք Եռաբլուր։ Յարգանքով այցելելէ ետք զօր. Անրանիկին, Վազգէնին եւ նահատակ միւս մարտիկներուն գերեզմանները, Մուրատ մեզ տարաւ տապան մը, որուն վրայ գրուած էր. Ապտալա Օճալան, իսկ անմիջապէս տակը (Յակոբ Արթինեան)։ «Ա՞յս հոս ինչ գործ ունի»,- ըսաւ Մարք ինքզինքէն ելած։ «Հայ է, ահա կարդա՛, բուն անունը Յակոբ Արթինեան է, ան ալ ազատագրական պայքարի հերոս մըն է»,- ըսաւ Մուրատ, շարունակելով։ «Երբ Օճալան մահացաւ թրքական բանտին մէջ, իսլամ հայերը, մանաւանդ քրտահայերը, որոնցմէ մէկն ալ ես եմ, պնդեցին, թէ անոր աճիւնները հոս փոխադրուին, որովհետեւ ան այն ժամանակուան թուրք յետադիմական պետութեան դէմ պայքարած է՝ ի նպաստ քիւրտ եւ քրտահայերու բարօրութեան»։ Մարք գրեթէ պոռթկաց։ «Սուլթան Համիտին ալ աճիւնները բերէք, վերջանանք։ Չէ որ անոր մայրն ալ հայ է»։ «Պրն. Մարք, այդ շատ վիրաւորական էր։ Ինչպէ՞ս կրնաք Ապտիւլ Համիտը բաղդատել Օճալանին հետ, որ մեզի համար պաշտելի հերոս մըն է. ինքզինքս անարգուած կը զգամ»,- ըսաւ Մուրատ։ Մարք լռեց, բայց յստակ էր, թէ Մուրատին ներկայութիւնը այլեւս իրեն հաճելի չէր։

Երկրորդ յանձնելիք նուէրը, մեծ տուփ մը խաղաքարթեր էին հօրս կողմէ՝ Օհան անունով իր նախկին boss-ին։ Երբ ծնողքս Ամերիկա կը փոխադրուին, հայրս կը պաշտօնավարէ բջիջային ամէնէն մեծ ընկերութիւններէն մէկուն մէջ, ուր իր բաժանմունքին տնօրէնը այս Օհանը կ՚ըլլայ եւ իր հոգատարութեան տակ առնելով, կ՚օգնէ հօրս իր պաշտօնի բարձրացումներուն մէջ։ Երբ հասցէն Մուրատին տուի, ըսաւ, թէ լաւ ծանօթ է այդ շրջանին եւ իրեն յատուկ սովորութեամբ, սկսաւ մանրամասնութիւններ պատմել։ Ուրեմն 2013 թուականին Ամերիկայի մէջ խմբական շատ մեծ դատ մը կը բացուի viagra դեղահատերը շինող ընկերութեան դէմ (ես այդ դատին ծանօթ էի փաստաբանական դպրոցէն), որովհետեւ զանոնք գործածողները ժամանակի ընթացքին կամ տեսողութիւննին լման կը կորսնցնեն եւ կամ ալ՝ մասամբ։ Դատ բացողներուն մէջ կը գտնուին մեծ թիւով հայեր, որոնցմէ քանի մը հարիւրը, իրենց ստացած մեծ գումարներով կը շինեն այս թաղամասը եւ ամէն մէկը իր երիտասարդ հոմանուհիով հոն կ՚ապրի։ Անոնցմէ շատերը մահացած են, ապրողներն ալ՝ ծերացած։ Մեռնողներուն տուները սեփականացուցած են հոմանուհիներն ու իրենց ընտանիքները, որոնցմէ շատերուն դէմ մահացածներուն ամերիկաբնակ ազգականները դատ բացած են։ Տեղացիները այս շրջանը կը կոչեն «վիակրաւան», իսկ թրքահայերը՝ «քէօրլէր մահալլէսի»։ Օհանին տունը այս թաղամասին մէջ, Երեւանի լիճին կողքին էր, մասնաւոր մուտքով, ուր պահակ մը ստուգելէ ետք ուր երթալդ, թոյլ կու տար թաղամասէն ներս մտնել։ Կը նմանէր ամերիկեան լաւ արուարձանի մը, թէնիսի դաշտերով եւ լողաւազաններով։ Օհան երկարահասակ, առատ ճերմակ մազերով, ութսուննոց մէկն էր եւ հակառակ տեսողութիւնը բաւական կորսնցուցած ըլլալուն, տակաւին թիկնեղ եւ առոյգ էր։ Բացաւ տուփերէն մէկը, քարթերը դուրս հանելով սկսաւ շոյել եւ գրեթէ կուրցած աչքերը սկսան ճառագայթել։ Այս խաղաքարթերը մասնաւոր շինուած էին ամերիկայի կոյրերու braille institute-ին կողմէ. աւելի մեծ չափով, ցցուն թիւերով, որ մասնաւոր բաղադրութեամբ մը պատրաստուած ըլլալով, կը լուսարձակէր։ «Ասոնք լաւագոյնն են. հիմա իսկ տղոց պիտի զանգեմ, որ այս գիշերուան փոքէրը ամերիկեան նոր քարթերով են»։ Ըսաւ Օհան եւ շնորհակալութիւն յայտնելէ ետք, շատ հին քոնիակի շիշ մը տուաւ հօրս տանելու։ Երբ ցտեսութիւն կ՚ըսէինք, «բարով վայելես, ամմօ, յուսամ այս նոր խաղաքարտերը աւելի բախտաւոր կ՚ըլլան» ըսաւ Մարք, որ երբեք լռել չի գիտեր։

Ճամբան Մուրատ, որ լաւ խոհարար ըլլալուն համար բաւական յոխորտացած էր, ուզեց եւ պնդեց, որ կէսօրուան ճաշը ինք պատրաստէ։ Ուրիշ ծրագիր մը չունենալով, ես սիրով ընդունեցի առաջարկը, իսկ Մարք՝ դժկամակութեամբ։ Ինքնաշարժը հազիւ շարած էր, երբ Մուրատ դուրս ելաւ ըսելով, որ կ՚երթայ «հալալ» հաւու միս գնելու եւ շուտով կը վերադառնայ։ Իր ետեւէն Մարքն ալ դուրս ելաւ ըսելով, թէ ինք ալ «քօշըր» միս պիտի գնէ։ Բերանս բաց մնաց։ Մարք թէեւ քանի մը ամառ իր մօրեղբօր քով անցուցած է, որ ամուսնացած է հրէուհիի մը հետ եւ հոն ծանօթացած «քօշըր»ական ճաշերուն, բայց ինքզինք երբեք, երբեք «քօշըր»ակեր չէ նկատած եւ Ամերիկայի իր ամէնէն մօտ հրեայ ընկերը միշտ քաշքշած է անոր «քօշըր» ըլլալուն համար։ Ի՞նչը մղեց զինք այս «քօշըր»ականութեան։ Կարծեմ մարդկային խառնուածք է. երբ չախորժած անձդ դիմէ մէկ ծայրայեղութեան, դուն բնազդաբար կը դիմես՝ հակառակին։ Վեր ելլելով՝ սեղանին վրայ նոթ մը ձգեցի Մարքին եւ Մուրատին ըսելով, թէ իրենք թող իրենց «հալալ» եւ «քօշըր» ճաշերը վայելեն։ Ճաշարան մը գացի եւ փառաւոր ճաշ մը ընելէ ետք, սկսայ Երեւանի փողոցները թափառիլ եւ Ամերիկայի հարազատներուս քանի մը նուէր գնելէ ետք, երբ կէսօրէ ետք բաւական ուշ վերադարձայ յարկաբաժին, Մարքը առանձին էր։ Երբ Մուրատին մասին հարցուցի, ըսաւ, թէ գործը ձգեց։ Հարցուցի, թէ ի՞նչ պատահեցաւ։ Չպատասխանեց, ըսաւ, թէ պարզապէս գործը ձգեց։ Գիտէի ապրանքս, անպայման խայթող նկատողութիւն մը ըրած ըլլալու է։ Որքան պնդեցի, Մարք անդրդուելի մնաց ըսելով, թէ այսպէս աւելի լաւ է եւ թէ ինք Վահանին հեռաձայնած է, որ նոր վարորդ մը ղրկէ եւ անպայման քրիստոնեայ ըլլայ։

Քիչ ետք Վահան եկաւ հետը բերելով նոր վարորդը, Վահէ անունով։ Վահան, Մարքին ուսին փաղաքշական զարնելով եւ բարձրաձայն խնդալով կ՚ըսէր։ «Մարք, այդ ինչ ըսեր ես խեղճ Մուրատին, այսքան սրամիտ ըլլալդ չէի գիտեր»։ Երբ Վահանին հարցուցի եղածին մասին, հակառակ Մարքին առարկութեան, Վահան պատմեց եղելութիւնը։ Ուրեմն իմ բացակայութեան երբ Մարք եւ Մուրատ կը նստին ճաշելու, Մուրատ շատ լրջութեամբ կը հարցնէ Մարքին, թէ իր կերած միսը ինչպէ՞ս «քօշըր» կ՚ըլլայ, կենդանին տակաւին ողջ եղած ատեն, ռաբի մը կ՚աղօթէ՞ անոր վրայ։ Մարք պատասխանելէ ետք, այս անգամ ինք կը հարցնէ Մուրատին, թէ իր կերած հաւը ինչպէ՞ս «հալալ» կ՚ըլլայ, արդեօք տակաւին հաւկիթ եղած ատեն, մեծ միւֆթի՞ մը թուխսի կը նստի անոր վրան։ Մուրատ չկարենալով հանդուրժել նախատինքը, նոյնիսկ ճաշը կէս ձգելով կը հեռանայ։ Վահան կը խնդար եւ կ՚ըսէր, թէ խեղճ Մուրատ յաճախ կը կրկնէր. «Այսպէս բան կ՚ըսուի՞, պրն. Վահան, դուն ըսէ, այսպէս կատակ կ՚ըլլա՞յ»։ Մարք յանցանքի վրայ բռնուած դպրոցական աշակերտի մը պէս կը խուսափէր նայուածքէս։

Վահէ Մուրատին ճիշդ հակապատկերն էր, բաւական շատախօս, կեանքով լեցուն, քիչ մը շատ ձեռքի շարժումներով եւ շատ կատակասէր ու ներկայանալի ուսանող մըն էր։ Մարք ուզեց գեղեցիկ բացօթեայ սրճարան մը երթալ։ Վահէ մեզ տարաւ սրճարան մը, որ կը կոչուէր «Դրախտ»։ Իսկապէս ալ դրախտային տեղ մըն էր, գեղեցիկ պարտէզներով եւ քաղաքին արուարձաններէն մէկուն բարձունքին վրայ, ուր Երեւանին համայնապատկերը տեսողութեանդ առջեւ էր։ Ճամբու ընթացքին եւ սրճարանին մէջ, Վահէն էր գրեթէ խօսողը, միշտ կատակախառն յարձակումներու ենթարկելով լաչակաւոր աղջիկները, իսլամներուն բարքերը եւ մանաւանդ անոնց լոգանք չառնելով հոտելու յատկութիւնը, որ խիստ կը զուարճացնէր Մարքը։ Տուն վերադարձին Մարք ուզեց կրկին հանդիպիլ «Գրատուն Նուպար», ուրկէ կ՚ուզէր քանի մը հազուագիւտ գիրքեր գնել։ Երբ ինքնաշարժը նորէն շարեցինք «Գրատուն Նուպար»ին կողմնակի փողոցը, մզկիթին եզերքին, Վահէ լկտի արտայայտութիւն մը ունեցաւ մզկիթին հասցէին, որուն ձայնակցեցաւ նաեւ Մարք, անհանգստացնելով զիս։ Եւ Վահէ ցոյց տալով միասեռականներուն այրած կեդրոնը, ըսաւ թէ իսլամ բարբարոսներն էին անոր պատասխանատուն ու կը պատրաստուէր պատմել մանրամասնութիւնները, երբ իրեն յիշեցուցի, թէ տեղեակ ենք եղելութեան, նոյն ատեն իրեն հարց տալով, թէ ինք միասեռակա՞ն է։ «Թէեւ ամէն ոք կը կարծէ, թէ միասեռական եմ, բայց ճիշդ բնութագրումը պիտի ըլլար ըսել, թէ ես երկսեռական եմ»։

«Այս գիշեր նորէն Վահանի կարգադրութեամբ հիւրն էինք ուրիշ գործատէրի մը։ Ես գլխու ցաւ պատրուակելով ուզեցի տունը մնալ, որովհետեւ այս հանդիպումները այլեւս ձանձրացուցիչ էին։ Կ՚ուզէի տունը մնալով քիչ մը հեռատեսիլ դիտել, աւելի ծանօթանալու համար տեղական երեւոյթներուն եւ մանաւանդ կ՚ուզէի «Գրատուն Նուպար»էն գնած այդ հազուագիւտ գիրքերը քիչ մը սերտել։

«Չորեքշաբթի, սեպտ. 23.-

«Այս առաւօտ նորէն սուրճս պատրաստած, նստած պատշգամը եւ Արարատի խորհուրդով խորասուզուած էի, երբ Մարք ալ սուրճ մը առած միացաւ ինծի եւ ըսաւ։

– Գիտե՞ս Թինա, ես քիչ մը յուսախաբ եղայ Հայաստանէն։ Թէեւ սքանչելիօրէն գեղեցիկ է եւ հրապուրիչ, բայց շատ տգեղ երեւոյթներ կան։ Լաչակաւորները, իսլամներուն գէշ հոտիլը, Օճալանի գերեզմանը, այս բոլորէն տեսակ մը հիասթափեցայ եւ չեմ կարծեր, թէ մօտ ատենէն կ՚ուզեմ նորէն գալ։ Դուն ի՞նչ կը մտածես։

– Ի՞նչ կ՚ըսես, Մարք, այդ ինչե՞ր կը խօսիս։ Կը տեսնե՞ս սա Արարատը դիմացդ. անոր առթող ներքին հրճուանքը տեղ մը չենք կրնար գտնել։ Կը կարծե՞ս, թէ չնկատեցի, թէ ինչպէս մարմինդ փուշ-փուշ եղաւ, երբ առաջին օրը, այս նոյն պատշգամէն Արարատը տեսար։ Հայաստանը այդ է, Մարք, հայրենիքը այս Արարատն է, Սարդարապատը, ուր այնքան վերացած այցելեցիր, հայրենիքը Եռաբլուրն է, որուն համար այդ հերոսները իրենց արիւնը, իրենց մատղաշ կեանքերը զոհեցին, որովհետեւ հայրենիքի ըմբռնումին հասկացողութիւնը եւ գիտակցութիւնը ունէին։ Եւ եթէ մենք հայրենիքի ըմբռնումը պիտի դատենք լաչակաւոր աղջիկներով եւ լոգանք չառնող ու հոտող մարդոցմով, այն ատեն մենք արժանի չենք հայրենիքին, արժանի չենք մեր պապերուն մեզի կտակած ուխտին եւ աշխարհի չորս ծագերէն մեր հայութեամբ հպարտանալու եւ ամէն հաւաքոյթի յոխորտալով «Հզօր Հայաստան»ը երգելու։ Կը յիշե՞ս երէկ, երբ Մուրատ կը պատմէր «դէպի աղբիւրը այս, դէպի աղբիւրը այդ» խեղկատակութիւններուն մասին. Հայաստանը սակայն միակ եւ իսկական աղբիւրն է, Մարք։ Մեր իղձերուն եւ երազներուն յոյս տուող աղբիւրը, հայութեամբ պապակած մեր հոգիներուն ծարաւը յագեցնող միակ աղբիւրը։ Հայրենիքը պանդոկ մը չէ, Մարք, որ որեւէ դժգոհանքի համար յաջորդին ուրիշ պանդոկ մը ընտրենք եւ ոչ ալ գործատեղի, որ չսպասուած եկամուտին համար ծախենք զայն եւ նոր գործի մը նայինք։ Հայրենիքը այս բոլորէն վեր է։ Ան զգացում է եւ խորհուրդ եւ մեր սիրտերուն խորը թաղուած սուրբ հաղորդութիւն։ Ոչ թէ պիտի գանք, այլ մօտ ատենէն, երբ զաւակներ ունենանք, զանոնք ալ պիտի բերենք եւ յաճախ, որպէսզի անոնք ալ հաղորդակից դառնան հայրենիքի կանչին, անոնք ալ իրենց ոտքերուն տակ զգան հայրենի հողին զօրութիւնը եւ Արարատը յաւերժ դրոշմուի իրե՛նց ալ սրտերուն մէջ։

«Մարք թախծոտ եւ այդ գեղեցիկ աչքերով դիտեց զիս պահ մը, ուր խոնաւութիւնը նշմարելի էր, ապա զիս առաւ իր բազուկներուն մէջ եւ սկսաւ համբուրել ուժգին, խածնելու աստիճան, համբուրեց կիրքով մը, որուն ամուսնանալնէս ի վեր չէի հանդիպած։ Վստահ էի, թէ համաձայն պիտի գտնուէր ինծի։ Ա՜հ, որքան կը սիրեմ իմ Մարքս, մեծ դահլիճներու մէջ իր տեսութիւններով տնտեսագէտներուն հիացմունքին արժանացող, բայց հոգիով տակաւին երեխայ, պատանի իմ Մարքս։

Յ.Գ.- Բաւական երկարելուն համար հոս կը վերջացնեմ օրագրութիւնը, խոստանալով կրկին շարունակել, եթէ անշուշտ ընթերցողներուն կողմէ հետաքրքրութիւն ըլլայ։ Իմացուցէք։»

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

«Դէմ Դիմաց Հայաստան» Խորագիրով Լուսանկարչական Ցուցահանդէս

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Տեղի Ունեցաւ Ազգային Վարժարաններու Կրթական Մարմիններու Տարեկան Խորհրդաժողովը

Տեղի Ունեցաւ Ազգային Վարժարաններու Կրթական Մարմիններու Տարեկան Խորհրդաժողովը

1 min ago
ՀՈԳԵՀԱՆԳԻՍՏ. ՍԱՐԳԻՍ ՍԹԻՒ ԳԱԼՓԱՔԵԱՆ

ՀՈԳԵՀԱՆԳԻՍՏ. ՍԱՐԳԻՍ ՍԹԻՒ ԳԱԼՓԱՔԵԱՆ

21 mins ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 30, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to