Thursday, January 26, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Uncategorized

“Զարդարուեստը՝ Հայոց Պատմութեան Ընդմէջէն

by Asbarez Staff
August 3, 2007
in Uncategorized
0
Share on FacebookShare on Twitter

7րդ դարուն Հայաստանի ամբողջական նուաճումը արաբներու կողմէ կ’ըլլայ շատ ծանր, որովհետեւ ոչ միայն կը քայքայուի երկրի ներքին կեանքը, այլ՝ կ’այրին ու կ’աւերուին հինգ հարիւր տարիներու հայ ժողովուրդի արուեստի ու մշակութային հարստութիւնները՝ այլ խօսքով, նկարազարդ մատեանները, քանդակները, որմնանկարները, Աւետարանները, գիրքերն ու կրօնական կառոյցները, որոնք եղած էին զարդանաշխերով փորագրուած ու գծուած:

Ամբողջ հարիւր յիսուն տարի հայ ժողովուրդը չկարենալով ապրիլ մահմետականներու ճնշիչ պայմաններուն տակ, կը ստիպուի հեռանալ Հայաստանի սահմաններէն ու հաստատուիլ՝ Կիլիկիա, իր հետ տանելով իր բազմաթիւ ձեռագրական աշխատանքները:

Կիլիկիան, իբրեւ բնակութեան վայր, գոյութիւն ունեցած է շատ հին ժամանակներէն եւ անոր հնագոյն բնակիչները եղած են փոքրասիական ցեղեր ու ցեղախումբեր, ասորիներ, հրեաներ, յոյներ ու հայեր:

Մեծն Տիգրան Բ. թագաւորի օրով շատ մը հայեր արդէն բնակութիւն հաստատած էին հոն: Իսկ Բիւզանդական կայսրութիւնը 7-9 րդ դարերուն սկսած էր հայերը Հայաստանէն պարպելու քաղաքականութեան գործադրութեան, որուն հետեւանքով բռնի կերպով 350 հազար հայեր կը տարագրուէին:

Նաեւ այդ օրերուն կայսրութեան ցանկութիւնը եղած էր ձուլել եւ վերջ տալ հայութեան եւ հայ ժողովուրդին, իբրեւ ինքնուրոյն ժողովուրդ:

13րդ դարուն Հայաստանի տարածքին ստեղծուած քաղաքական անբարենպաստ պայմաններուն պատճառով, յատկապէս հայ ընտրանիին բնաջնջումով, երկրին մէջ մնացին ու ապրեցան պարզ իշխանատուներ եւ ֆէոտալներու մնացորդներ:

Նոյն թուականներուն Վասպուրականէն հազարաւոր վանեցիներ կը գաղթեն Կիլիկիա ու կը հաստատուին զանազան քաղաքներու մէջ եւ ժամանակի ընթացքին մեծամասնութիւն մը կազմելով՝ առաջ կը բերեն ֆէոտալական տուներ: Ապա Ռուբէն անունով հայ իշխանի մը գլխաւորութեամբ ապստամբելով բիւզանդական կայսրութեան դէմ, կը գրաւեն երկրին ամրոցներն ու բարձրաբերձ շրջանները եւ 1198 թուականին կը հիմնեն թագաւորութիւն՝ Լեւոն Բ. թագաւորի օծումով:

Հայկական Կիլիկիոյ աշխարհագրական տարածքը կը գտնուի Միջերկրական ծովու հիւսիս արեւելքը, արեւմուտքէն՝ Տաւրոսեան լեռները: Կիլիկիոյ գլխաւոր քաղաքները եղած են Սիս, Այաս, Մարաշ, Ատանա, Այնթապ, եւ շնորհիւ իր աշխարհագրական դիրքին ու նաւահանգիստին, հեռաւոր արեւմտեան երկիրներու հետ առեւտրական լաւ յարաբերութիւններ կ’ունենայ:

Ֆրանսական իշխանական տուներու հետ քաղաքական, տնտեսական ու մշակութային կապերու շնորհիւ, պալատական լեզուն կ’ըլլայ գաղիերէն: Ապա խնամիական ու օտարամուտ սովորութիւններու եւ ըմբռնումներու պատճառով Հայկական Կիլիկիան կը զարգանայ ու կը դառնայ հայ մշակոյթի մեծագոյն օճախը՝ 9-14 դարերուն:

Կիլիկիան աշխարհագրական եւ վարչական կառուցուածքով անջատուած էր մայր Հայաստանէն, բայց երբեք չէ ընդհատած անոր հետ հոգեւոր եւ մշակութային կապերը:

Կիլիկիան, իբրեւ նորաստեղծ երկիր ու պետութիւն, կրած է որոշ ազդեցութիւն ասորական եւ բիւզանդական դպրոցներէն (ոճէն), հակառակ որ հայ արուեստը, յատկապէս մանրանկարչութիւնը, որ մուտք է գործած տարագրութեան ճամբով եւ ստեղծած ինքնուրոյն ու առանձնայատուկ դպրոց մը, որուն գոյատեւումն ու ծաղկումը անքակտելիօրէն կապուած է պետութեան տնտեսական ու քաղաքական վերելքին հետ:

Կիլիկիոյ մէջ 12րդ դարու կէսէն սկսեալ, կը ստեղծուին քաղաքական ու տնտեսական բարենպաստ պայմաններ, որոնց հետեւանքով նիւթական բարիքները հնարաւորութիւններ կը ստեղծեն ճոխ կեանք մը վարելու, ուր բարձր խաւի ներկայացուցիչները, մասնաւորաբար տիկիններու ճաշակն ու մշակութային մակարդակը աւելի կը զարգանայ եւ իրենց հետաքրքրութիւնը դէպի Աւետարանը կ’ուղղուի, ուր յատուկ ներդրումներ կը կատարուին, ունենալու արուեստի գործեր, հին ձեռագիրներ եւ թանկագին իրեր:

Սոյն տիկինները իրենց հարստութեան մէկ մասը կը տրամադրեն արուեստի գործերուն՝ յատկապէս Աւետարանին, որ այդ օրերուն կազմուած կ’ըլլար արծաթապատ կամ կարմրագոյն կաշիով:

Այս աւետարանները կը զետեղուէին հիւրասրահի, գրադարանի կամ դահլիճի կարեւորագոյն մէկ անկիւնը: Շնորհիւ իրար կանխող պատուէրներուն եւ լաւագոյնը ունենալու ցանկութեան, այս արուեստը մեծ թափով յառաջ կ’ընթանար:

Ասոր իբրեւ արդար հետեւանք, մանրանկարչութեան եւ մանրանկարիչներու առջեւ կը դրուէին գաղափարական նոր պայմաններ, որուն հետեւանքով վանքերու մէջ կը շատնան գրչատուները:

Էջմիածնի, Վանի եւ Մուշի վանքերը կ’ըլլան սկզբնաղբիւրը զարդանկարչութեան արուեստի զարգացման, ուր կրօնական նիւթերու հետ զուգահեռ կը սկսին աշխարհիկ նաշխեր ու զարդեր օգտագործել եւ որոնք աւելի լայն տեղ կը գրաւեն գիրքի գեղարուեստական ձեւաւորման մէջ:

Այս ձեւով, իւրաքանչիւր նկարիչի կամ ծաղկողի ստեղծագործութեան յատկանիշներուն մէջ կը տեսնուին աւելի կեանք ու աւելի ուշագրաւ ձեւեր, քան ոճի որոշման մէջ, որ առաջ եկած էին նոյն ժամանակաշրջանի ըմբռնումներէն ու նպատակներէն:

Պէտք է շեշտել այն տեսակէտը, թէ միջնադարեան մանրանկարչութեան գեղարուեստական յղացումները աւելի իրապաշտ ու աւելի մօտ էին հայ ժողովուրդին ու անոր բազմազան զգացումներուն:

Մանրանկարչութիւնը առաւելապէս հիմնուած է երկու նիւթերու վրայ.-

Առաջինը՝ Սուրբ գիրքին ու չորս աւետարանիչներուն, իսկ երկրորդը՝ ճարտարապետութեան:

Իսկ զարդարուեստ ըսելով, մենք կը հասկնանք նաեւ այն աշխատանքը, որ կը կոչուի զարդ կամ նաշխ եւ որ առաջ եկած է գիրերու ստեղծումէն շատ առաջ, նոյնիսկ նախապատմական շրջաններէն, երբ մարդը տարրական միջոցներով կը ներկէր իր մարմինը, զէնքերն ու կաւէ ամանները, զանազան գոյներով ու նաշխերով:

Ապա դարերու ընթացքին, զարդարանքը մշակուելով, զարգանալով եւ ձեւաւորուելով, սկսաւ օգտագործուիլ հագուստներու, բարձերու, վարագոյրներու, վահաններու վրայ, միաժամանակ օգտագործելով բուսական եւ կենդանական երկրաչափական ու երկրային մարմիններու պատկերները:

Այս բոլորը կախեալ էին նոյն երկրի ու ժողովուրդներու պաշտամունքէն:

Շնորհիւ եկեղեցական կառոյցներուն եւ ձեռագրական աշխատանքներուն, Աւետարանը կը զարդարուի հարուստ նաշխերով ու Մեսրոպեան տառերով, խորաններով, կամարներով սիւներով, ծառերով, ծաղիկներով, որոնք կը ստեղծէին յաջող համադրութիւն մը՝ օգտագործելով կապոյտը, դեղինը, ճերմակը եւ հայկական որդան կարմիրը:

Պատկեր մը գունաւորելու համար կը ներկուէր ամենայն համբերութեամբ ու բծախնդրութեամբ: Ու ստեղծագործութիւնը աւելի ցայտուն դարձնելու համար այդ գործին կամ նկարին կը տրուէր լոյսի ու շուքի խաղեր, կը պատկերացուէր նաեւ անասունի կամ կենդանիի մը պատկեր, որ սերտօրէն կապուած էր միջնադարեան կղերի աշխարհայեցողութեան հետ եւ որուն միակ նիւթն ու նպատակը եղած է կրօնական աշխարհը:

Նոյն այդ կղերն էր, որ կու տար պատկերներ Քրիստոսի կեանքէն, որոնք կը տեղաւորուէին ըստ կարգի, ծնունդէն մինչեւ խաչելութիւն ու համբարձում:

Նկատելի էր նաեւ, որ իւրաքանչիւր գործին կամ պատկերին մէջ կը տեսնուէր ընդհանուր համադրութիւն մը Տիրամօր, Յիսուս Մանուկի հետ կամ առաքեալներու վերջին ընթրիքին:

Նոյնպէս որոշ եւ ընդհանուր համաչափութիւն մը կը տեսնուէր նաեւ մարմնի, դէմքի (մարդակազմութեան), առաւել հագուստի ծալքերուն ոլորքներուն, որոնք տրուած են ամենայն մանրամասնութիւններով, եւ որոնք մեր աչքին առջեւ կը պատկերացեն 12րդ դարու Ֆլորանսի (Իտալիա) դասական դպրոցի պաստառ մը:

Հայ վանականը կը նկարէ ու կը գունաւորէ ճոխ զարդանաշխերով եւ գրութիւններով ու 20ին 100 մեծ ու փոքր չափի պատկերներով կը ճոխացնէ Աւետարանի էջերը ու կ’աշխատի մեծ համբերութեամբ՝ օգտագործելով մետաղեայ կոկիչ (մատիտ) ու կարկին եւ ճնշելով մագաղաթի կամ թուղթի վրայ կը նշանակէ այն, ինչ որ պէտք է նկարէ:

Ապա կը պատրաստէ եղէգնեայ գրիչը ու յատուկ վրձիններ եւ նստելով նեղ ու մութ վանքի խոնաւ խուցին մէկ անկիւնը, ձէթի ճրագի տակ, փարչ մը ջուր ու կտոր մը կորեկէ պատրաստուած հաց եւ կ’աշխատի ամիսներ ու երբեմն ալ տարիներ, աւարտելու համար կրօնական ու պատմական նիւթեր պարունակող մատեան մը եւ 20-30 մանրանկարներ եւ երբեմն անաւարտ կը ձգէ, աչքի տեսողութեան կամ անհանգստութեան պատճառով:

Եղած են ծաղկողներ ու գրիչներ, որոնք ունեցած են իրենց աշխատանոցները, օգնականները, եւ որոնք ազատ մուտք ունէին վերին խաւի ու ազնուականներու դղեակներէն ներս:

Հայ արուեստի պատմութեան մէջ նկարչութիւնն ու զարդանկարչութիւնը զարգանալով առաջ բերած են յատուկ դպրոցներ, որոնք առանձին առանձին իրենց ստեղծագործութեամբ եւ իւրայատուկ ոճով ստեղծած են Հայկական Կիլիկիոյ լաւագոյն մանրանկարչութեան կեդրոնները:

Ասոնցմէ իւրաքանչիւրը գրաւած է հայ մշակոյթի պատմութեան մէջ իր իւրայատուկ տեղը:

Դրազարկ, Հռոմկլա եւ Սկեւռա, որոնք հրապարակ եկած են որոշ շրջանի ու տարբեր թուականներու մէջ:

Դրազարկ վանքը կամ անապատը հնագոյնն է եւ որ հանդէս եկած է 12րդ դարու սկիզբին, եւ որուն գլխաւոր կազմակերպիչը եղած է Գէորգ Մեղրիկ վարդապետը, որ Թորոս թագաւորի հրամանով 1100-1129 թուականին կը վերանորոգէ վանքն ու գրչատունը:

Ան միեւնոյն ատեն կը կազմակերպէ ու կը դասաւորէ վանքի զանազան գործունէութիւնները ու մօտէն հետեւելով կ’օժանդակէ անոնց աշխուժացման աշխատանքներուն:

Ձեռագիրներու եւ զարդարանքներու գեղարուեստական գործին մէջ նաեւ Գրիգոր քահանան եւ Գէորգ Գրիչի կը պատրաստեն շարք մը ձեռագրական ու մանրանկարչական աշխատանքներ, որոնք եղած են Կիլիկիոյ հնագոյն մանրանկարչութեան գործերը:

Իսկ Գրիգոր քահանայ ծաղկողը իր լաւագոյն գործը կ’աւարտէ 1197 թուականին: Այսօր այդ աշխատանքը կը գտնուի Հայաստանի պետական Մատենադարանին մէջ:

Երկրորդը Սկեւռան է, որ իբրեւ հոգեւոր կեդրոն 12րդ դարուն կը դառնայ Լամբրոնեան իշխաններու վայրը: Այս մէկն ալ եղած է գրչութեան ու ձեւաւորման իսկական օճախն ու կեդրոնը ու համբաւաւոր դարձած 1153 թուականին:

Երբ սոյն վանքը կամ եկեղեցին կը կառուցուի, շուտով այս մէկը կը դառնայ մանրանկարչութեան կարեւորագոյն դպրոցներէն մէկը, ուր առաջ կու գան երեք յայտնի ծաղկողներ, այսպէս՝ Վարդան քահանայ, Կոստանդին եւ Գրիգոր Մլիճեցի, որուն անուան հետ կապուած են հինգ ձեռագիր մատենական աշխատանքներ 1173-1215 տարիներուն, որ հետագային Գրիգոր Լամբրոնացիի պատուէրով կը պատրաստէ Գրիգոր Նարեկացիի «Մատեան ողբերգութեան» աշխատանքը, որ յատուկ տեղ մը կը գրաւէ մանրանկարչութեան պատմութեան մէջ:

Ձեռագիրը գրուած է ու ծաղկազարդուած Գրիգորի ձեռքով, գեղարուեստական ճոխ ձեւերով:

Կիլիկիոյ մէջ նաեւ յայտնի է նոր ոճ մը՝ խորաններով, գլխազարդերով, անուանացանկերով, ուր Մլիճեցին կը ներկայացնէ Նարեկացին՝ չորս պատկերներով, 1171 թուականին:

Ձեռագիրները գրուած ու ծաղկազարդուած են նուրբ ու մանր երկաթագիրերով եւ ճոխացուած են երկու խորաններով, սիւներով, ծառերով, թռչուններով, գեղեցիկ բարդ լուսազարդերով, գլխագիրներով:

Իսկ ասոնց տառերը՝ արտայայտուած են արծիւի, արագիլի եւ այլ կենդանիներու ձեւաւորումներով: Բոլոր նկարներն ալ դասաւորուած են ներդաշնակօրէն:

13րդ դարուն Հռոմկլա վանքը կը դառնայ Կիլիկիոյ մշակութային խոշորագոյն կեդրոններէն մէկը, նաեւ գիրքի ձեւաւորման, որ հանդէս եկած է միւս դպրոցներէն աւելի ուշ եւ իր ոճական բնոյթով միւսներէն աւելի զատորոշուած՝ յատկապէս Թորոսը, որուն կեանքը մնացած է առեղծուած մը:

Բայց կը կարծուի, որ ան ծնած ըլլայ 1226 թուականին, Ս. Կարապետ վանքին մէջ, եւ 4 տարեկանին, ծնողքը Շատախէն անցած է Տարօն եւ ապա Հեթում Բ. թագաւորի ժամանակ, 1230 թուականին հաստատուած Կիլիկիոյ Հռոմկլա վանքը:

Հոս Թորոս կը հետեւի նկարչական գրչութեան եւ գեղանկարչական ճիւղերուն եւ 23 տարեկանին իբրեւ վարպետ նկարիչ կը գծէ բոլոր պալատականներու նկարները, յատկապէս Լեւոն թագաւորին դիմանկարը:

23 տարեկանին կ’ամուսնանայ ու կ’ունենայ զաւակ մը եւ ապա կը ձեռնադրուի քահանայ եւ 1250 թուականին իբրեւ պալատական նկարիչ կը ստանայ Ճոսլին ֆրանսական մականունը, զոր ժամանակի ընթացքին կը վերածուի Ռոսլինի:

Նաեւ կը կարծուի, թէ այս անունը առաջ եկած է Ռոսինիոլ թռչունի կամ Rouge կարմիր անունէն, որովհետեւ շատ կարմիր օգտագործած է իր աշխատանքներուն մէջ:

Թորոս յարգուած արուեստագէտ մըն էր եւ ազատ մուտք ունէր թագաւորին պալատէն ներս եւ յատուկ պատուէրներով կը պատրաստէր գեղազարդ գիրքեր ու յատկապէս 7 աւետարանները, որոնք պատրաստած էր 12 տարիներու ընթացքին եւ ստորագրած իր անունով:

Ռոսլին ունի նաեւ անստորագիր գործեր, որոնք վերագրուած էին իր օգնականներուն եւ աշակերտներուն եւ մինչեւ այսօր կը մնան անլուծելի:

1286 թուականին ան պատրաստած է «Ճաշոցը», որ Հեթում թագաւորի յատկացուած էր, ուր աչքի կը զարնեն զարդանաշխեր՝ չափազանց մեծ առատութեամբ:

400 էջերէ բաղկացած այս գիրքին իւրաքանչիւր էջին վրայ նկարած է 1-3 պատկեր, իսկ ամբողջ գիրքին մէջ շուրջ 700 զարդանաշխեր ու նկարներ, որոնք մեծ մասամբ բուսական, կենդանական նկարներ եղած են՝ իսկական գլուխ գործոց մը:

Իր վերջին գործը ստորագրած է 1288 թուին։

13րդ դարուն Հայկական Կիլիկիան Արեւելքի ու Արեւմուտքի միջեւ, իբրեւ առեւտրական ու միջնորդ երկիր, մեծ դեր կը խաղար յատկապէս Միջերկրական ծովու եզրին գտնուող նաւահանգիստներուն հետ, յատկապէս Եգիպտոսի Աղեքսանտրիա նաւահանգիստը, որուն հետ կ’ունենայ անվերջանալի կռիւներ:

Կիլիկիան, Հեթում Բ. թագաւորի պետութիւնը, ներքին եւ բազմազան պայքարներու զոհ կ’երթայ: Այսպէս ոչ հայ Լուսինեանները, Վատիկանի հետ դաշինք կնքելու ձախորդութիւնը եւ Եւրոպայի ազգամիջեան պատերազմները, մոնկոլներու թուլացումը, ֆրանսացիներու եւ եգիպտացիներու միջեւ գաղափարական, տնտեսական եւ մշակութային համաձայնութիւնը տկարացուցին ու խախտեցին Կիլիկիոյ կառոյցը:

Ու ասոր իբրեւ արդիւնք ու յատկապէս կեանքի դժուարութիւններու հետեւանքով, 1375 թուին վերջ կ’ունենայ Կիլիկիոյ հայկական թագաւորութիւնը:

14րդ դարու կէսին, հայը վերջնականապէս կը կորսնցնէ իր երկիրը ու կ’ապրի իբրեւ պարզ ու անտեսուած քաղաքացի:

1373 թուականին կը դադրին գեղարուեստական բարձր զարգացումն ու աշխատանքները, որոնք իրենց արժէքներով չէին զիջեր իտալական արուեստին:

Սակայն Կիլիկիոյ զարդանկարչութիւնը չանհետացաւ եւ աշխատանքները կանգ չառին: Հայը վերադարձաւ Հայաստան, տանելով իր հետ ձեռագրական աշխատանքներ, որոնք պահուեցան եւ իրենց արձագանգները գտան հայրենի մշակութային օճախներու, գրչատուներու եւ ծաղկատուներու մէջ: Ու այսպէս այս բոլորը կը յայտնուին հայրենի Հռոմոսի, Գլաձորի, Գեղարդի, Տաթեւի վանքերուն մէջ:

Գրիչները եւ ծաղկողները դադար չունէին: Ծաղկող-նկարիչները մէկը միւսին ետեւէն կը ստեղծէին արժէքաւոր գործեր:

Մոնկոլներու, թուրքերու, Ճենկիզ խանի, Լէնկթիմուրի հարուածներուն տակ գրչութեան աշխատանքները կանգ չառին, ընդհակառակն, աւելի ծաղկեցան ու 14րդ դարուն հրապարակ եկան մեծ ու արժէքաւոր ու ականաւոր ծաղկողներ:

Յիշատակելի են Թորոս Տարօնացին, Գրիգոր Տաթեւացին, Սիւնիքի ճարտարապետ, քանդակագործ ու ծաղկող Մոմիկը, Պօղոսը եւ ուրիշներ:

Յիշենք, որ Ստեփանոս Օրբելեանի «Պատմութիւն Տանն Սիսական» մատեանին մէջ արձանագրուած է Տաթեւի վանքի տաճարի որմնանկարներու մասին, որոնք այսօր չկան 1931 թուականին պատահած երկրաշարժին ու տեղատարափ անձրեւներու պատճառով, բայց մնացած են քանի մը աշխատանքներու վրայ որմնադիրներու հետքեր, որոնք աւելի մարդկային ու պատմական էին, քան Կիլիկիոյ նկարչութիւնը:

Այսօր աշխարհի զանազան թանգարաններու եւ անհատներու մօտ կը գտնուին 250 հազար ձեռագրական աշխատանքներ, որոնցմէ 125 հազարը կր գտնուի Հայաստանի Մեսրոպ Մաշտոցի անուան Մատենադարանին մէջ:

Ամէնէն նշանաւոր ու պատկառելին եղած է հայ ժողովուրդի կեանքի ամբողջ պատմութիւնը ընդգրկող 700 էջնոց 69X51 սմ. չափով 39 քիլօ կշռող մագաղաթեայ Մշոյ Ճառընտիրը, որ աշխատցուած է եւ գեղազարդարուած Վարդան քահանայի կողմէ, 1210 թուականին: Այս հազուագիւտ մագաղաթեայ աղօթագիրքը 1915 մեծ փորձանքներէ անցնելէ ետք, այսօր կը հանգչի Երեւանի Մեսրոպ Մաշտոցի անուան Մատենադարանին մէջ, իր կողքին ունենալով աշխարհի փոքրագոյն ձեռագիր Աւետարանը:

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

«Մենք Պատրաստ Ենք Շարունակել Բանակցութիւնները՝ Սեղանին Դրուած Սկզբունքների Հիման Վրայ» Յայտարարեց Վարդան Օսկանեան

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

6 hours ago
ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

7 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 26, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to