Monday, January 30, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Uncategorized

Լուսաստղի Ճամբա՛յ…

by Asbarez Staff
August 7, 2007
in Uncategorized
0
Share on FacebookShare on Twitter

Երկրագնդի որ կէտում էլ լինի մարդը, միեւնոյն է, ինչպէս գլխավերեւին երկինք, այնպէս էլ երկնազարդ լուսատու՝ Լուսաստղի ժամանելը կայ: Պէտք է ասել, իսկ ո՞վ չգիտի, որ իմ մանկաշրջանն էլ հետն առած ժամանակներում գիշերով ճամբայ անցնող մարդու ժամանակացոյցը՝ Լուսաստղի ճաբայ պահելն էր…

Եւ որտեղի՜ց, ո՜ւր, այս օրերին մեր Կուաշաւան-Կոչ գիւղից անթել հեռախօսի ճամբով աչքալոյս են յղել օտարուածիս, թէ նոր լուսաբաց աւետող լուսաստղն է վկայ, որ մի նոր լոյս ու նոր յոյս է սփռուել նաեւ իմ ճամբի վրայ, երբ մեր դպրոցի ծննդեան վկայագիր՝ 100ամեակն են տօնելու…

Զուգընթաց, կարելի է ասել, որ երկակի իմաստով է տօնակատարութիւնը զգեստաւորւում, երբ, ինչպէս ասած՝ մեծից փոքր եւ փոքրից մեծ, մինչեւ այս օրերի դպրոցի տնօրէն՝ Ռուզաննա Տօնոյեանը, ուսուցչուհի՝ Ծաղիկ Խուդաթեանը եւ անշուշտ դպրոցական աշխատակազմի կազմակերպչական ոգու աշխուժացումին գիւղի համայնքն ու գիւղապետ՝ Աշոտ Ենգիբարեանը մէկ այլ նպատակային երեւոյթի սկզբնաւորումն են անելու եւ այսուհետեւ մեր գիւղի միջնակարգ դպրոցն ունենալու է իր թանգարան-պահոցը…

Ասել է, թէ մեր պատմահայր Մովսես Խորենացու վկայութեամբ, որքան էլ կէս խօսք, բայց նրա կէս խօսքն անգամ ոսկէ ֆոնտ մտնելիք գիր է եւ Արշակունեաց թագաւորութեան օրերից, նոյնիսկ դրանից էլ շատ առաջ է բանը, որ այս գիւղաքաղաք-ամառանոցում, այն էլ պետական հովանաւորչութեամբ զինուորական մարզադպրոց է եղել…

– Օղորդ է,- կարծես կողքից լրացնում է երբեմնի վերաբնակիչ սասունցի վարժապետ Յակոբի բարբառի կարօտ սնող՝ ուսուցչուհի Մարինէ Մուրադեանը:

Ինչպէս նաեւ նոյն վայրկեանում իր ոգու պոռթկումն է գումարում զուտ սասունցիներով բնակեցուած՝ ուջանցիներից մեր գիւղ հարս գալուց ի վեր՝ փոխնիփոխ ուսուցիչ-տնօրէն, տնօրէն-ուսուցիչ՝ Ծովինար Շահինեանը:

Ու ժամանակ ասած բանը ժամանակի թեւին ուս յենելով է մեզ բերել այս օրը: Մէկն էլ ես, թէկուզ հեռուից, բայց իմ այս օրուայ տէրը մնալիս, ինքնաբերաբար չէ, այլ Սուրբ պարտականութիւն ու Սուրբ պարտաւորուածութիւն համարելով եմ առաջին հերթին իմ ձեռքը բռնում ու տանում 1941 թուակէս, որ վերստին այդ տարուայ տասնամեակն աւարտողներից եօթ-ութը տարով փոքր լինելով իսկ՝ մեծանամ ու մեծի պէս մորմոքուելով խոստանամ՝ նրանց ճամբան պահել…

Եւ արդէն 1941ից 2007ին բերող իմ ճամբի ծերութեան վկայագիր դժուարութիւնները, որքան էլ շատ, բայց այդպէս էլ ետ չվերադարձողների ճամբից աչք չկտրելն է եղել դժուարինը…

Ի հարկէ այսօրինակ մրմուռը գիւղ-գիւղովի ենք կրել, յաղթահարել: Տակաւին վկաներ կան, մէկն էլ ես եւ երես-երեսի նոր փոխարինող սերնդին մնալով ասեմ.

Յարգանք նրանց…

Անշուշտ նաեւ բոլոր նրանց, որոնք միեւնոյն ճամբաներն են տրորել եւ այդպէս էլ ետ չեն վերադարձել…

Ի հարկէ նրանց, բոլորի անունները գրանցուել են յուշակոթող քարի վրայ եւ քարի անմահութեամբ խնկարկենք նրանց անմահութիւնը…

Ասել է, թէ կուաշաւան-կոշեցի բոլոր անցաւորներին բարի յիշենք:

Բարի յիշենք նախեւառաջ մեր գիւղի օդաներում, այն էլ գետնի վրայ ջղիզախաղ անելու գնով տառաճանաչութիւն նուիրող՝ Տէր Ղեւոնդին, խալֆա Գրիգորին, Պզանենց մեծ գերդաստանից՝ Տէր Գէորգին…

Մինչեւ, մինչեւի դուռ բացելու համար պէտք էր, որ Տէր Գէորգի կրտսեր տղան՝ Վաչագան Յարութիւնեանը թեմական կրթութիւն ստանար եւ ինչինչ անհրաժեշտութիւններից ելնելով գիւղ չվերադառնալով իսկ՝ գիւղում տնից-տուն անցնէր, օդայից-օդա, համոզել ու համոզուել էին եւ առաջին 8 դասասենեականոց դպրոցը, ինչն էր շատ՝ քարն ու հողացեխը, մէկ էլ գիւղովի աշխատելը, կարծես ծլել էր, բայց աշակերտներ ունենալու դժուարին գործում նոյնպէս գիւղ-գիւղովի էին մասնակից եղել, եւ հայրը՝ որդու հետ, մայրն էլ իր աղջկայ ընկերակիցը լինելով էին մտել դպրոցի շեմ: Անշուշտ միեւնոյն ժամանակ ուսուցանող գտնելու դժուարութիւնը նոյնպէս հեշտ չէր հարթուել: Ի հարկէ առաջինը՝ Թադէոսեան Արտաւազդ է եղել, որ «էստի համեցէք»ն ընդունելուց ի վեր՝ եկել ու «բնկալ» էր մնացել…

Եւ ծուէններ հաւաքողս, անգամ պապի երես չեմ տեսել, բայց հօրս արտում եմ պաշաղս արել, հաւաստելով, թէ 1891ին ծնուած, այն էլ միամօրիկ ու ճարաճճի հայրս, մինչեւ ամոլի եզան լծին նստելու տարիքի չի հասել, ո՛չ հայրն է պահանջել, ոչ էլ իր մտքով է անցել խալֆա Գրիգորի օձիքն հաւաքել, պահանջել, որ հէնց գետնի վրայ ճիպոտով տառեր նկարի…

Ասել է, թէ մի քիչ էլ ուշացած ենք անդրադառնում մեր գիւղի դպրոցի 100ամեայ կենսագրութեանը…

Ի հարկէ լաւ է ուշ, քան երբեք ասացուածքը տեղին է միտ առնել, երբ երբեմնի ջղիզագծիկներին փոխարինելու են ելել երկու եւ երեք յարկանի դպրոցներ եւ ուր, զարմանալիքից մի բան էլ դէնը երեւոյթ է, երբ 2006-2007 ուսումնական տարում երեք տասներորդ դասարանցիներ են հասունութեան աւարտական վկայականներ ստանում…

Միով բանիւ, 100 տարի, որքան էլ կլորացնենք ու ասենք, թէ մէկ դար է, բայց ամէն մի տարին իր գիրն ունի, իր դժուարութիւնների պատմութիւնը, որը հետզհետէ եւ գիւղ-գիւղովի են ոլորաններ շտկել: Արդարեւ, հաստատակամօրէն առաջանալու արգասիք է, որ այս տարուայ վերոյիշեալ շրջանաւարտ՝ 60 աշակերտներից շատերն են իրենց լուման ներդնելու դպրոցի 2րդ 100ամեակի շեմին…

Միով բանիւ, թէեւ յաճախակի ասած կամ, բայց էլի ու էլի կրկնեմ, որ թէեւ պատերազմի մեղքով եմ դպրոցից դուրս մնացել, բայց մեր դպրոց-սրբարանում, հաւաստիք է, որ իմ ստացած բաժինը քիչ չի եղել…

Նոյնիսկ ինչինչ հանգամանքներից ելնելով եմ 65-66 տարեկանից յետոյ միայն ես իմ ձեռքը բռնել ու տարել ընթերցողի մօտ…

Սակայն, ազնիւ խօսք, ինչ-որ բանի հասե՞լ եմ, չե՞մ հասել, չգիտեմ: Պարզապէս ուշացած ճամբորդ լինելով եմ ջանում արժեւորել մատներիս մէջ գրիչ եւ տառերի աշխարհ նուիրող՝ ընկեր Սիրանուշ Մամիկոնեանին…

Եւ ոչ միայն, երբ որքան էլ կարճատեւ ժամանակ, բայց միաբնոյթ թանկութիւններ նուիրողներից մէկն էլ մեր գիւղի ճանաչուած ճշմարտախօս՝ Հարոն մարդու տղան՝ Անանն էր, որ նախ հօր դասն էր սերտել՝ մեծի հետ մեծ ու փոքրի հետ փոքր մնալով էր վստահութիւն բաժանում: Վկայեմ, որ չորրորդ դասարանցի էի եւ տակաւին ինձ դաս չէր տալիս, բայց գրադարանից օգտուողների ցուցակին էր նայել եւ ինձ տարաւ իրենց տուն, արտօնեց՝ գրադարանից օգտուել…

Ափսոս, որ հայրենական պատերազմում շատերի հետ նաեւ նա է զոհուել: Սակայն ցաւատէր լինող մարդը, աւելի քան հայ մարդը յաւիտեանս յաւիտենից, իրօք, մաքառելով իսկ՝ կարողացել է ապրել, շարունակուել…

Ասել է, թէ յաւերժութեան ճամբի ճամբորդներին նորից ու նորից բարի յիշելով ասենք, թէ այս օրերի մեր գիւղի 1704ամեայ պատմութեան զինանոցից 1704 ճրագներ առնենք, վառենք, հաւատք-յոյս թրծենք եւ օծեալ սրբութիւններ փոխանցենք այս օրերի սերնդափոխն անող մարդկանց…

Գալով ինձ, իսկապէս տարիներս բարձունք ծեծելով իսկ, հաւաստեմ, որ լաւատես հաւատամքով եմ միանում մեր գիւղի աւագներին, օրհնում փոխարինողների ճամբան եւ նոր միայն ասում.

… Մնաք բարո՜վ…

… Մնաք բարո՜վ…

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

«Ժամանակն Է Միջ-Քրիստոնէական Երկխօսութեան Եւ Միասնութեան» ԱՐԱՄ Ա. ԿԱԹՈՂԻԿՈՍ Արամ Ա. կաթողիկոս Երկուշաբթի 6 Օգոստոս 2007-ին, Մեթնի ընտրութիւններուն գծով, հետեւեալ յայտարարութիւնը կատարեց օտար մամուլին:

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Հայերու Դէմ Յարձակումներ՝ Երուսաղէմի Մէջ 

Հայերու Դէմ Յարձակումներ՝ Երուսաղէմի Մէջ 

8 mins ago
«Եթէ Դատարանը Միջոցներ Չձեռնարկի, Արցախի Հայերը Անհնարին Ընտրութեան Առջեւ Կը Կանգնեն». Կիրակոսեան՝ ՄԱԿի Դատարանին Մէջ

«Եթէ Դատարանը Միջոցներ Չձեռնարկի, Արցախի Հայերը Անհնարին Ընտրութեան Առջեւ Կը Կանգնեն». Կիրակոսեան՝ ՄԱԿի Դատարանին Մէջ

16 mins ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 30, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to