Monday, January 30, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Կիզակէտ

ԿԱՐՍ-ԱԽԱԼՔԱԼԱՔ ԵՐԿԱԹՈՒՂՈՒ ԿԱՌՈՒՑՈՒՄԻՑ ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ՏՆՏԵՍԱՊԷՍ ՉԻ ՏՈՒԺԻ Թուրքիան Եւ Ատրպէյճանը Շարունակում Են Հայաստանը Մեկուսացնելու Թշնամական Քաղաքականութիւնը

by Asbarez Staff
February 14, 2007
in Կիզակէտ
0
Share on FacebookShare on Twitter

«Կարս-Ախալքալաք երկաթգծի գործարկումից Հայաստանը տնտեսապէս չի տուժի: Ճիշդ է, դրանից կ՚օգտուեն Թուրքիան, Վրաստանը, Ատրպէյճանը, սակայն Հայաստանի տնտեսութեան մէջ որեւէ վատթարացում չի լինի», Փետրուարի 9ին Մամուլի ազգային ակումբում յայտարարեց արտաքին գործերի փոխնախարար Արման Կիրակոսեանը՝ ընդգծելով, որ մեր երկիրը շրջանցող եւ Թուրքիան Վրաստանի տարածքով Ատրպէյճանին երկաթուղով կապող նախագիծը քաղաքական ծրագիր է՝ միտուած Հայաստանի շրջափակման խորացմանը: «Սա Թուրքիայի քաղաքականութեան շարունակութիւնն է: Անգարան Պաքուի հետ միասին կամ նրա ճնշմամբ, փորձում է առաւել մեկուսացնել Հայաստանը», ասաց Կիրակոսեանը:

Փետրուարի 7ին Թիֆլիսում Թուրքիայի վարչապետ Ռեճէփ Թայիփ Էրտողանը, Վրաստանի եւ Ատրպէյճանի նախագահներ Միխայէլ Սահակաշւիլին ու Իլհամ Ալիեւը ստորագրեցին Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու շինարարութեան համաձայնագիր: 105 քիլոմեթրանոց հատուածի կառուցումը, որից 76 քիլոմեթրն անցնելու է Թուրքիայի լեռնային շրջաններով, 29 քիլոմեթրը՝ հայաբնակ Չաւախքի տարածքով, Կարսը կապելու է Պաքուի հետ: Հաշուի առնելով, որ Պաքուից Թիֆլիս գործող երկաթուղի կայ, Կարս-Ախալքալաք հատուածի կառուցումով Պաքուն երկաթուղով կապուելու է Անգարայի, Թուրքիայի միւս հատուածների հետ: Անհրաժեշտ է վերանորոգել Ախալքալաք-Մարապտա-Թիֆլիս 183 քիլոմեթրանոց հատուածը: Ենթադրւում է, որ նախագիծը կեանքի կը կոչուի 2-3 տարուայ ընթացքում:

Անգարան եւ Պաքուն շրջափակումից բացի, դիմում են Հայաստանը շրջանային ուժանիւթային-հաղորդակցական նախագծերից դուրս մղելու քաղաքականութիւն: Ժամանակին, երբ խօսք բացուեց Պաքու-Թիֆլիս-Ճէյհան նաւթատարի կառուցման մասին, փորձ արուեց Հայաստանին եւս ներքաշել այդ նախագծի մէջ, այլ կերպ՝ առաջարկուեց խողովակն անցկացնել Հայաստանով: Դրա համար, սակայն, Հայաստանը պէտք է գին վճարէր եւ այդ գինը Լեռնային Ղարաբաղն էր:

Որքան էլ Հայաստանի համար անցանկալի է, եւ որքան էլ պաշտօնական Երեւանը, ամերիկեան հայկական լոպիիստական կազմակերպութիւնները ջանքեր թափեցին, Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու կառուցումը դառնում է իրականութիւն: Հայաստանը շրջանցող շրջանային այս նախագծի իրագործումը աւելի է մեկուսացնում Հայաստանը: Դեռ մէկուկէս տարի առաջ արտաքին գործերի նախարար Վարդան Օսկանեանը յատուկ նամակով դիմել էր Եւրոմիութեանը՝ յորդորելով չֆինանսաւորել Հայաստանը շրջանցող եւ բացառապէս քաղաքական նպատակներ հետապնդող երկաթուղու շինարարութիւնը: Ամերիկահայ լոպիիստական կազմակերպութիւնները կարողացան հասնել նրան, որ Քոնկրէսը արգելեց ամերիկեան կառավարութեանը՝ ֆինանսաւորել Կարս-Ախալքալաքի կառուցումը: Եւրոմիութիւնը եւ Մ. Նահանգները ֆինանսական օժանդակութիւն ցոյց չտուեցին երկաթուղու շինարարութեանը, սակայն, միւս կողմից, չընդդիմացան դրան: Անհրաժեշտ գումարը, որը նախնական հաշուարկներով կը կազմի մինչեւ 600 միլիոն տոլար, կը ներդնեն երեք երկրները:

Մ. Նահանգները չի կարող աջակցել հարաւ-կովկասեան շրջանում իրականացուող բոլոր նախագծերին, ասել է ԵԱՀԿ Մինսքի խմբի ամերիկեան համանախագահ Մէթիու Պրայզան՝ անդրադառնալով Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու շինարարութեան նախագծին: «Մենք աջակցել ենք Պաքու-Թիֆլիս-Ճէյհան նաւթամուղի շինարարութեան նախագծին, սակայն չենք կարող աջակցել շրջանի բոլոր նախագծերին: Մենք ո՛չ կողմ, ո՛չ էլ դէմ ենք Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու նախագծին», աւելացրել է Պրայզան:

Անցնող տարուայ Փետրուարին Եւրոյանձնաժողովի արտաքին կապերի եւ եւրոպական հարեւանութեան քաղաքականութեան հարցերով յանձնակատար Պենիթա Ֆերերօ-Վալտնէրը զգուշացրեց, որ Եւրոմիութիւնը չի ֆինանսաւորելու Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու կառուցումը: «Եւրոմիութիւնը պատրաստ է աջակցել շրջանային իւրաքանչիւր նախագծի իրագործմանը, որոնք ուղղուած են համարկման: Սակայն Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու կառուցման հարցում Եւրոմիութիւնը մի կողմ կը քաշուի, քանի որ այդ նախագիծը մեկուսացնում է Հայաստանը, ինչը հակասում է եւրոպական հարեւանութեան քաղաքականութեանը», ասել էր յանձնակատար Ֆերերօ-Վալտնէրը:

Անգարայում եւ Պաքւում այլ կարծիքի են: Մասնաւորապէս Իլհամ Ալիեւը Թիֆլիսում յայտարարել է, թէ Վրաստանի, Ատրպէյճանի եւ Թուրքիայի միջեւ նախագծերը կը նպաստեն շրջանի անվտանգութեան եւ կայունութեան ամրապնդմանը: «Պաքու-Թիֆլիս-Ճէյհան եւ Պաքու-Թիֆլիս-Էրզրում նախագծերը, ինչպէս նաեւ նոր՝ Կարս-Ախալքալաք նախագիծը, կ՚ամրապնդեն շրջանի անվտանգութիւնը», յայտարարել է Ալիեւը: Նա ընդգծել է, որ Ատրպէյճանի ու Վրաստանի համար «տարածքային ամբողջականութեան խախտումը լուրջ խնդիր է»: «Խախտուել է մեր տարածքների ամբողջականութիւնը: Համապատասխանաբար մենք բոլորս անում ենք ամէն ինչ՝ վերականգնելու մեր տարածքային ամբողջականութիւնը եւ ապահովելու մարդու իրաւունքների պաշտպանութիւնը», նշել է Ալիեւը:

Արտաքին գործերի նախարար Վարդան Օսկանեանը նկատում է, որ Կարս-Ախալքալաք երկաթգծի կառուցումը Հայաստանին մեկուսացման չի տանում: Ազգային ժողով-կառավարութիւն հարցուպատասխանի ընթացքում, Փետրուարի 7ին, Օսկանեանն ասաց, որ խնդրին պէտք է նայել այն տեսանկիւնից, թէ ի՛նչն է պատճառը, որ ներկայումս այդ երկաթգիծը կառուցւում է՝ փոխանակ բացելու եւ օգտագործելու Գիւմրի-Կարս երկաթգիծը: Դրա պատճառը Ատրպէյճանը եւ Թուրքիան են, ոչ թէ Հայաստանը: «Մենք մեր ձեռքը մեկնել ենք, նախապայմաններ չենք դրել Թուրքիայի առջեւ, միշտ կոչ ենք արել բարիդրացիական յարաբերութիւններ հաստատել, սահմանը բացել՝ անկախ նրանից, թէ ինչպիսի երկկողմ խնդիրներ կան, բայց Թուրքիան չի ընդառաջել: Նրանք աջակցել են Ատրպէյճանին՝ ճնշելու Հայաստանին, որպէսզի մենք տուրք տանք նրանց պահանջներին եւ գնանք անտեղի եւ մեզ համար անընդունելի զիջումների Լեռնային Ղարաբաղի հարցում», նշեց Օսկանեանը:

Հայաստանի արտաքին քաղաքական գերատեսչութեան ղեկավարը նկատում է, որ հնարաւոր կը լինէր կանխել Կարս-Ախալքալաք երկաթգծի կառուցումը, եթէ Երեւանը ղարաբաղեան հարցում գնար հայկական կողմի համար անընդունելի զիջումների: Օսկանեանը յիշեցրեց, որ ո՛չ նախկինում, ո՛չ այսօր եւ ոչ էլ ապագայում Երեւանը յանուն շրջանային նախագծերում Հայաստանի ընդգրկման չի գնայ Լեռնային Ղարաբաղի հարցում անընդունելի զիջումների:

Պաշտօնական Երեւանը դիւանագիտական ջանքեր գործադրեց, որպէսզի այդ նախագիծը կեանքի չկոչուի: Սակայն սա այն դէպքն է, երբ Հայաստանի ջանքերը ուղղակիօրէն չէին կարող արդիւնքներ տալ: Խնդիրն այն է, որ մեր երկիրը դիւանագիտական յարաբերութիւններ չունի Կարս-Ախալքալաք նախագծին մասնակից երկու երկրների՝ Ատրպէյճանի եւ Թուրքիայի հետ: Վրաստանը բազմիցս հաւաստիացրել է, թէ երկաթուղու շինարարութիւնն ուղղուած չէ երրորդ երկրների, այդ թւում Հայաստանի դէմ: Աւելի՛ն. վրացիները հաւաստիացնում են, թէ շինարարութեան ընթացքում հայաբնակ Չաւախքում, որտեղով անցնելու է երկաթուղին, կը բացուեն նոր աշխատատեղեր, տնտեսական առումով կեանքը կ՚աշխուժանայ, կը լինեն ներդրումներ:

Օսկանեանը նշում է, որ Վրաստանը երկաթգծի հարցում նրբանկատութիւն ցուցաբերել է: «Վրաստանին, զուտ քաղաքական հարցի մէջ ներքաշուելուց բացի, տնտեսական առումով մեղադրել չենք կարող», ասաց արտաքին գործերի նախարարը: Վրաստանը յայտարարել է, որ որոշ ժամանակ սպասել է մինչ Թուրքիան կը բացի Կարս-Գիւմրի երկաթգիծը, որը Անգարան Հայաստանի սահմանների հետ միասին փակել է 14 տարի առաջ, երբ ղարաբաղեան ուժերը վերահսկողութեան տակ առան Քելբաջարը: Օսկանեանը ընդգծեց նաեւ, որ Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու շինարարութեան նախագիծը առաւել շահաւէտ է Թուրքիայի եւ Ատրպէյճանի, քան Վրաստանի համար: Վերջինս, ըստ Օսկանեանի, տնտեսական տեսանկիւնից շատ բան կարող է կորցնել Սեւ ծովի իր նաւահանգիստներով բեռնափոխադրումների կրճատման պատճառով:

Վրաստանի նախագահ Միխայէլ Սահակաշւիլին Իլհամ Ալիեւի եւ Ռեճէփ Թայիփ Էրտողանի հետ Կարս-Ախալքալաք երկաթուղու շինարարութեան մասին համաձայնագրի ստորագրման արարողութեան ընթացքում յայտարարել է, որ Թիֆլիսը շրջանի բոլոր երկրների, այդ թւում՝ Հայաստանի հետ փոխշահաւէտ եւ արգասաբեր համագործակցութիւն զարգացնելու ջատագովն է: «Ցանկանում եմ ընդգծել, որ մենք չենք ուզում, որ որեւիցէ երկիր դուրս մնայ այս գործընթացներից: Մենք շահագրգռուած ենք բոլոր հարեւանների հետ իրաւահաւասար, բարեկամական ու թափանցիկ յարաբերութիւնների զարգացմամբ: Մեզ համար շատ կարեւոր է, որ շրջանի ոչ մի երկիր մեկուսացուած չլինի: Որպէսզի ոչ մի երկիր չմնայ խաղից դուրս վիճակում: Մենք, ի հարկէ, իրաւահաւասար, սերտ, բարեկամական ու բարիդրացիական յարաբերութիւններ ենք ցանկանում Հայաստանի հետ: Մենք ցանկանում ենք զարգացնել այդ յարաբերութիւնները: Հարաւային Կովկասի երկրներն ուրիշ այլընտրանք չունեն, բացի բարեկամութիւնից ու համատեղ զարգացումից», նշել է Սահակաշւիլին:

Հայաստանում գերիշխում է այն տեսակէտը, որ Կարս-Ախալքալաք երկաթգծի կառուցումը զուտ քաղաքական նախագիծ է, բացարձակ տնտեսական հիմնաւորում չունի, եւ Հայաստանի շրջափակումն ամրացնելու, հիմնաւորելու միտում ունի:

Ազգային Ժողովի փոխնախագահ Վահան Յովհաննիսեանը «Արմէնփրէս» գործակալութեանն այս առիթով ասել է. «Թուրքիայի հաշուարկն առնուազն այն է, որ եթէ Կարս-Ախալքալաք ճանապարհն աշխատի, Թուրքիայի նկատմամբ ճնշումը՝ Հայաստանի հետ երկաթուղին բացելու ուղղութեամբ, կարող է թուլանալ: Սակայն, կարծում եմ, դա սխալ հաշուարկ է, որովհետեւ միայն մենք չէ, որ հասկանում ենք, որ սա քաղաքական նախագիծ է եւ հաղորդակցութեան, տնտեսութեան հետ որեւէ կապ չունի»:

Երեւան

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

ԱՀԴՅը Կը Պահանջէ 75 Միլիոն Տոլար Տրամադրել Հայաստանին Եւ 10 Միլիոն՝ ԼՂՀին

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

3 days ago
Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

3 days ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 30, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to