Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Սփիւռք

«ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆ»Ի ԱՐԵՒՄՏԵԱՆ ԱՄԵՐԻԿԱՅԻ ՇՐՉԱՆԱՅԻՆ ՎԱՐՉՈՒԹԻՒՆ Հանդիպում-Զրոյց Վահէ Ժամագործեանի Հետ

by Asbarez Staff
January 9, 2007
in Սփիւռք
0
Share on FacebookShare on Twitter

«Համազգային»ի Սուրիոյ Շրջանային վարչութեան հովանին վայելող Հալէպի Հայագիտական հիմնարկին մասին թերեւս շատեր անտեղեակ են եւ կամ ալ իրենց տեղեկութիւնները գրեթէ սահմանափակ են: Նման հիմնարկ մը նաեւ տարիներէ ի վեր գոյութիւն ունէր Պէյրութի մէջ, որ ներկայիս պայմաններու բերումով դադրած է գործելէ:

Սփիւռքի տարածքին իր տեսակին մէջ հազուագիւտ այս հիմնարկին մասին առաւել եւս ծանօթանալու եւ զայն ճանչցնելու համար, օգտուելով «Համազգային»ի Կեդրոնական վարչութեան անդամ Վահէ Ժամագործեանի (Սուրիայէն) շրջանս այցելութենէն, «Համազգային»ի Արեւմտեան Ամերիկայի Շրջանային վարչութիւնը գաղափարը յղացած էր կազմակերպել հրապարակային հանդիպում-զրոյց մը հիւրին հետ:

Հինգշաբթի, 4 Յունուար, 2007ի երեկոյեան ժամը 8ին, Լա Քրեսէնթա Հովիտի Հայ կեդրոնի սրահին մէջ, մտերմիկ ու հաճելի մթնոլորտի մը մէջ տեղի ունեցաւ սոյն հանդիպում-զրոյցը, որուն ներկայ էին «Համազգային»ի մասնաճիւղերու վարչական կազմերու ներկայացուցիչներն ու անդամները, ինչպէս նաեւ խումբ մը համազգայնականներ:

Ձեռնարկի բացման իր խօսքին մէջ, յանուն «Համազգային»ի Շրջանային վարչութեան, ատենապետ Հրայր Շէրիքեան բարի գալուստ մաղթեց ներկաներուն եւ ապա ծանօթացուց հիւրը:

Իր խօսքին սկիզբը, Վահէ Ժամագործեան նախ շեշտեց, թէ ընդհանրապէս հալէպցիները շատ կը սիրեն խօսիլ ու արտայայտուիլ իրենց քաղաքին մասին…:

«Հալէպահայ գաղութը իր կազմակերպուածութեամբ եւ աշխուժութեամբ ծանօթ է բոլորին», ըսաւ ան, ապա պարզեց, թէ շատ հաւանաբար ասոր վրայ պէտք է աւելցնել նաեւ Հալէպի պատմական դիրքը, իր բերդով, իր նշանաւոր փակ շուկայով ու արեւելեան բաղնիքով, մզկիթներու եւ եկեղեցիներու տարօրինակ մերձեցումով եւ աւելին՝ հայաբնակ թաղերու հայաբոյր մթնոլորտով եւ անուններով՝ Զարեհ Ա., Հոգետուն, «Արամ Մանուկեան» կեդրոն եւայլն:

«Այս բոլորին վրայ պէտք է անպայման աւելցնել նաեւ, թէ Հալէպ պատմական մեր հայրենիքի ամէնէն մօտիկ եւ կազմակերպուած գաղութն է: Մեր երկրի հոտը, բոյրն ու կարօտը տակաւին կ’ապրի հալէպահայու սիրտերուն ու մտքերուն մէջ», ըսաւ ան:

Ապա Ժամագործեան յայտնեց, թէ ներկայիս Հալէպի մէջ կան 11 հայկական նախակրթարաններ, 3 ճեմարաններ ու աշխուժօրէն կը գործեն մշակութային եւ մարզական 13 միութիւններ:

Հաճելի պատկերացումներով եւ համեմուած խօսքերով զեկուցաբերը ներկայացուց նաեւ հալէպահայութեան յատուկ հայապահպանման եւ հայակերտման հին ու նոր կառոյցները, մէկ առ մէկ յիշելով ՍՕԽ պատսպարանը, «Արեւիկ» կեդրոնը, Հայ ծերանոցը, Հ.Մ.Ը.Մ.ի եւ Հ.Բ.Ը.Մ.ի գեղեցիկ շէնքերը, որոնք հակառակ տնտեսական բազմատեսակ տագնապներուն, շնորհիւ գաղութի անսակարկ ներդրումին, կը գործեն աշխոյժ եւ խանդավառ: Ներկաներուն պարզեց նաեւ Հալէպ քաղաքի հնամենի թաղերու հայ կեանքը իր բազմաշերտ ու քաղցր երեսներով ու գոյներով:

«Այս բոլորէն ետք, իբրեւ համազգայնական ո՞ւր ենք մենք, հարց տուաւ հիւր զրուցաբերը ու աւելցուց, թէ մեր մշակութային ներդրումը կու գայ ընդհանուր կազմակերպուած աշխատանքէն»:

Անցնելով «Համազգային»ի Սուրիոյ Շրջանային վարչութեան հովանին վայելող Հալէպի Հայագիտական հիմնարկին, որ հիմնուած էր 1996ին, ան աւելցուց, թէ Հայագիտական հիմնարկը առիթ կ’ընծայէ հայագիտական նիւթերու նկատմամբ հակում ունեցող ուսանողներուն՝ իրենց ուսումը շարունակելու, ինչպէս նաեւ կը պատրաստէ եւ կը վերաւորակաւորէ գաղութի ուսումնական հաստատութիւններուն ուսուցիչներ, ինչպէս նաեւ գաղութի միութիւններուն որակաւոր մարդուժ:

«Համազգային»ը դրօշակիրը ըլլալով այս առաքելութեան, 10 տարիներ առաջ հիմը դրաւ սոյն հիմնարկին՝ Հալէպի «Քարէն Եփփէ» ազգ. ճեմարանէն ներս: Այս ընտրութիւնը պատահական չէր, այլ հոգեկան ու բարոյական կապուածութեան մը արդիւնքը, որ կու գար 1940ական թուականներու վերջերէն, երբ Զարեհ վարդապետ եւ Հրաչ Փափազեան մեր նոր սերունդին հայակերտումի նոր հաստատութեան մը հիմը կը դնէին», ըսաւ ան:

Ժամագործեան աւելցուց, թէ շաբաթական հինգ օրերու դրութեամբ գործող հիմնարկին կրնան հետեւիլ սուրիական պետական պաքալորիա ունեցող, նախընտրաբար հայկական ճեմարանի մէջ երկրորդական ուսումը ստացած ուսանողներ: Ծրագիրի տեւողութիւնը 4 տարի է, որու աւարտին ուսանողը կը ստանայ վկայական՝ վաւերացուած «Համազգային»ի Սուրիոյ Շրջ. վարչութեան կողմէ:

Հիմնարկը յատուկ համաձայնագիր մը կնքած է Երեւանի Խ. Աբովեանի անուան պետական մանկավարժական համալսարանին հետ, եւ առիթ կ’ընծայէ հիմնարկէն վկայեալ ուսանողին՝ իր ուսումը կատարելագործելու հայրենի յիշեալ համալսարանէն ներս:

Անդրադառնալով հիմնարկէն ներս տրուած նիւթերուն, ան աւելցուց, թէ հոն կը դասաւանդուին հայոց լեզու, գրաբար, արդի հայ գրականութիւն, բանահիւսութիւն, միջազգային գրականութիւն, գրականութեան տեսութիւն, աղբիւրագիտութիւն, Հայաստանի աշխարհագրութիւն, հայ գիրի պատմութիւն, մանկավարժութիւն, հայ եկեղեցւոյ պատմութիւն եւ խօսքի զարգացում:

Դասախօսական կազմը բաղկացած է գաղութի եւ հայրենի ուժերէ: Ասոր կողքին, օգտուելով հայրենիքէն հիւրընկալուած մասնագէտ դասախօսներու Հալէպ ներկայութենէն, հիմնարկը կը կազմակերպէ նաեւ յատուկ դասընթացքներ մանկավարժութեան, հայոց պատմութեան, հայերէն լեզուի եւ այլ նիւթերու շուրջ:

Անցնող 10 տարիներուն շրջանաւարտներու թիւը հասած է 32ի, որոնց վերջին 3ը արդէն իրենց ուսումը կը շարունակեն վերեւ յիշուած հայրենի համալսարանէն ներս: Ներկայիս ուսանողութեան թիւն է 52: Շրջանաւարտները մեծամասնութեամբ ընդգրկուած են գաղութի վարժարաններուն ուսուցչական կազմերուն մէջ եւ կամ ստանձնած՝ միութենական պատասխանատու պաշտօններ:

Հիմնարկի տարեկան ամավարկը տասը հազար տոլար է: Ուսանողներէն կը գանձուի միայն չնչին գումար մը:

Վահէ Ժամագործեան սպառիչ կերպով պարզելէ ետք Հալէպի Հայագիտական հիմնարկի մանրամասնութիւնները, ամփոփ գիծերու մէջ ներկայացուց նաեւ «Համազգային»ի Սուրիոյ ընտանիքը իր մասնաճիւղերու եւ միաւորներու բեղուն աշխատանքներով:

Այսպէս, ներկայիս Սուրիոյ մէջ կան «Նիկոլ Աղբալեան» (Հալէպ), «Համօ Օհանջանեան» (Քեսապ), «Վահան Նաւասարդեան» (Լաթաքիա), «Աւետիս Ահարոնեան» (Քամիշլի) եւ «Լեւոն Շանթ» (Դամասկոս) մասնաճիւղերը: Իսկ միաւորներն են «Զուարթնոց» երգչախմբայինը, «Զաւարեան» թատերախումբը, Հայագիտական հիմնարկը եւ «Բարսեղ Կանաչեան» երաժշտական դպրոցը:

Իր կարգին, Հալէպի մասնաճիւղ՝ «Նիկոլ Աղբալեան»ը ունի «Արշիլ Կորքի» արուեստանոցը, «Շուշի» մանկապատանեկան պարախումբը, էսթրատային նուագախումբը եւ «Սարտարապատ» պարախումբը, որոնք ամսական եւ տարեկան ելոյթներով մեծ խանդավառութիւն կը ստեղծեն Սուրիոյ ազգային կեանքէն ներս:

Անկախ Սուրիոյ «Համազգային»ի աշխատանքներէն եւ ծրագիրներէն, զեկուցաբեր Ժամագործեան պարզեց նաեւ հալէպահայ գաղութին՝ իրենց քաղաքին մատուցած զանազան ծրագիրներն ու իրագործումները, որոնք գնահատանքով յիշուած են պետութեան եւ յատկապէս մշակութային նախարարութեան կողմէ:

Իր խօսքի աւարտին, Վահէ Ժամագործեան շրջաններու փորձառութենէն օգտուելու գաղափարէն մեկնած, շրջաններու միջեւ յարաբերութեան եւ միացեալ աշխատանքի ու ծրագիրներու փոխանակման գեղեցիկ կոչը ըրաւ եւ ապա յիշեցուց, թէ մինչեւ վերջերս Հայագիտական այս օգտաշատ ու անհրաժեշտ հիմնարկը նիւթապէս ինքնաբաւ եղած էր: Սակայն հայ բարեսիրական հաստատութիւն մը, անցնող տարեշրջանին նիւթական իր ներդրումը դադրեցնելով, հիմնարկը մատնած էր նիւթական նեղ կացութեան:

«Հիմնարկը միակն է, սակայն մինակը չէ, աւելցուց զեկուցաբերը, ուստի իր գոյութեան, բարգաւաճման եւ զարգացման համար ձեր բոլորին ներդրումը էական է»:

Այս օգտաշատ ու շինիչ զեկուցումէն ետք տեղի ունեցաւ հարց պատասխանի բաժինը, որմէ ետք ներկաները առիթ ունեցան սրտ-բացօրէն զրուցելու հիւր համազգայնականին հետ իրենց միութեան եւ ծննդավայրին մասին:

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

«Լոս Անճելըսի Եւ Պէյրութի Խորքից Գրուած Մի Նամակ»՝ Ուղղուած Ոճրագործ Օսմանեան Պետութեան Արժանաւոր Ժառանգ Եւ Ուրացումի Ախոյեան Թուրքիոյ Պետութեան Եւ Համախոհներուն

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

4 hours ago
Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

5 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 27, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to