Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Գաղութի Կեանքէն

«ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆ»Ի 80 ԱՄԵԱԿԻՆ ԱՌԻԹՈՎ

by Asbarez Staff
June 2, 2008
in Գաղութի Կեանքէն
0
Share on FacebookShare on Twitter

ՊԱՏՄՈՒԹԻՒՆ

1920ական թուականները կը զուգադիպին հայ ժողովուրդի պատմութեան հոլովոյթի քաղաքական ու մշակութային նշանակալից վերիվայրումներուն։

1915-1923 թուականներուն oսմանեան ու թրքական իշխանութիւններուն գործադրած Հայոց Ցեղասպանութիւնը, ինչպէս նաեւ 1920ին Հայաստանի Ա. Հանրապետութեան անկումն ու անոր յաջորդող խորհրդային իշխանութիւններու հալածանքները պատճառ դարձան հսկայական ալեկոծումներու։

Վերապրողները ցրուեցան աշխարհի չորս կողմերը։ Միջին Արեւելքի երկիրները հանդիսացան գլխաւոր ապաստաններ։

Նոր պայմաններուն մէջ յեղաշրջուեցան նաեւ հայուն կենցաղը, բարոյականն ու մտայնութիւնը։ Հայը փոխեր էր իր տեղը։ Գիւղացին դարձեր էր վաճառական, արհեստաւոր, արդիւնաբերող։ Փոխուեր էին նաեւ բարոյական ըմբռնումները. քաղաքի մէջ ան կը հանդիպէր հազար ու մէկ մրցակիցներու, որոնց դէմ պէտք էր պայքարիլ, պէտք էր յաղթել։ Կը ստեղծուէր բարոյական նոր ըմբռնում՝ յաջողիլ, տեղ գրաւել քաղքենիներու շարքին։ Հայու հոգին քաղքենիացաւ. յաջողիլը, ինչ միջոցներով ալ ըլլայ, դարձաւ անոր նպատակը։ Բնական է, որ նման միջավայրի մէջ անաղարտ չէր կրնար մնալ գիւղացի եւ պարզունակ հայու նկարագիրը։

Ահա այս տարագիր, ցիրուցան եղած հայութիւնն է, որ պէտք էր կազմակերպել եւ միացնել։ Անոր բոլոր հատուածներուն մէջ պէտք էր կապ ստեղծել։ Պէտք էր մշակել բոլոր այն միջոցները, որոնք կրնային նպաստել հայութեան միացման եւ յարատեւման։ Կար նաեւ ուրիշ պահանջ մը՝ հայ մտաւորականութիւն ստեղծել։ Մտաւորականութիւնն է հանրային գաղափարներ մշակողը, ազգը մէկ մտքի շուրջ հաւաքողը եւ հոգեւոր աշխարհի ղեկավարը։ Թուրքը ծանր հարուած հասցուցած էր հայ մտաւորականութեան. գլխատած էր այն խաւը, որ կը մշակէր հոգեւոր արժէքներ եւ կը հաւաքէր հայութիւնը անոնց շուրջը։

Եւ դեռ, պէտք էր հանրային-մշակութային գործիչներ պատրաստել, տարագիր հայութեան ձեռքը գիրք տալ, գիրի եւ դպրոցի միջոցով կենդանի պահել հայ լեզուն դպրոցէն դուրս, ընտանիքներու մէջ։ Անհրաժեշտ էր հրատարակել մեր դասական գրականութիւնը, պէտք էր կապել հայը իր անցեալին հետ, տէր դարձնել զայն իր պատմութեան, դարաւոր ժառանգութեան եւ հարուստ մշակոյթին։

Հայութեան եւ հայ մշակոյթի պահպանման եւ յաւերժացման այս հարցը կը դրուէր մասնաւորաբար արաբական երկիրներու մէջ ապրող հայ ղեկավարութեան եւ մտաւորականութեան առջեւ։ Հարցը այստեղ աւելի կենսական էր, որովհետեւ հայութեան մեծ զանգուածները կեդրոնացած էին եգիպտական, լիբանանեան եւ սուրիական քաղաքներու մէջ, կ՚ապրէին համախումբ։ Այս հայութիւնը արդէն կազմակերպուած էր իբրեւ եկեղեցական համայնք։ Կային բազմաթիւ ազգային դպրոցներ, բայց չկար աւելի բարձր՝ միջնակարգ դպրոց, ուր ազգային դպրոց աւարտողները կարողանային շարունակել իրենց կրթութիւնը։ Անհրաժեշտ էր ճեմարան մը, որ ցանուցիր հայութեան կեանքին մէջ խաղար այն դերը, ինչ որ Էջմիածնի «Գէորգեան» ճեմարանը եւ Պոլսոյ «Կեդրոնական»ը խաղացած էին։

Այս գործին իրականացման գլուխը կը կանգնէին Եգիպտոս ապրող խումբ մը մտաւորականներ եւ հասարակական գործիչներ, ինչպէս՝ Լեւոն Շանթ, Նիկոլ Աղբալեան, Վահան Նաւասարդեան, բժ. Համօ Օհանջանեան, Գասպար Իփէկեան, Ստեփան Եսայեան, Մինաս Խաչատուրեան։ Լ. Շանթ եւ Ն. Աղբալեան կը վարէին Աղեքսանդրիոյ «Պօղոսեան» վարժարանը։ Անոնք ջերմ կողմնակից էին բարձր վարժարանի մը հիմնադրութեան եւ իրենց խնամքին յանձնուած դպրոցը կը տանէին այդ ուղղութեամբ։

Լ. Շանթ կ՚առաջարկէր կազմել «Լոյս» անունով կրթական-մշակութային ընկերութիւնը, որ պիտի պահէր միայն մէկ վարժարան՝ Եգիպտոսի կամ Լիբանանի մէջ։

Լ. Շանթ իր առաջարկը Վ. Նաւասարդեանի հետ կը պարզէ Ն. Աղբալեանին։ «Լաւ միտք է,- կ՚ըսէ ան,- սակայն փո՞ղը. դրամը գաղափար չունի. իսկ գաղափարը դրամ չունի. մեր մէջ նա, ով գաղափար ունի, դրամ չունի, իսկ ով գաղափար չունի, նա դրամ ունի։ Էդ հազար ոսկին դուք որտեղի՞ց պիտի առնէք, ո՞վ ձեզ հազար ոսկի կը տայ»։

Վ. Նաւասարդեան Լ. Շանթի եւ Ն. Աղբալեանի հետ հիմնական հարցի մասին համաձայնելով՝ Գահիրէի մէջ կ՚աշխատին այս ծրագիրը ընդունիլ տալ Ստ. Եսայեանին եւ բժ. Հ. Օհանջանեանին. երկուքն ալ փայլուն դէմքեր էին հասարակական կեանքի մէջ եւ մեծ հեղինակութեան տէր։

Լ. Շանթի առաջարկին առանց վարանումի կը յարին թէ՛ Ստ. Եսայեանը եւ թէ՛ բժ. Հ. Օհանջանեանը։ Անոնց կը միանայ նաեւ Գ. Իփէկեան։ Ասոնց համաձայնութիւնը առնելէ ետք Գահիրէ կու գան Լ. Շանթ եւ Ն. Աղբալեան։ Կը կատարուին շարք մը խորհրդակցութիւններ։ Ապա հիմնադիր ժողովին կը մասնակցին, բացի վերոյիշեալներէն, Մինաս Խաչատուրեան, Յակոբ Պալըգճեան, Սեդրակ Պալըգճեան, Գուրգէն Մխիթարեան եւ Կարապետ Մալխասեան։

Այս ժողովին մէջ երկու տեսակէտներ կը բախին իրարու։ Լ. Շանթ, որուն միացած էր նաեւ Ն. Աղբալեան, կողմնակից էր սահմանափակ ծրագրով գործունէութեան։ Անոնք կը բաւարարուէին միայն մէկ միջնակարգ դպրոց պահելով, որովհետեւ յոյս չունէին աւելի ընդարձակ գործունէութեան մը վրայ՝ նիւթական տագնապի պատճառով։ Ընդհակառակը, Վ. Նաւասարդեան, բժ. Համօ Օհանջանեան, Ս. Մալխասեան կը պաշտպանէին աւելի ընդարձակ ծրագիր։ Ժողովը ի վերջոյ կ՚ընդունի երկրորդ տեսակէտը եւ նոր ընկերութեան անունն ալ կը կնքուի «Հայ կրթական եւ հրատարակչական համազգային ընկերութիւն»։

Նորաստեղծ ընկերութեան բանաձեւուած նպատակը ամբողջութեամբ պատրաստ էր արդէն 1928 Մայիս 28ին։ Այդ օրը վերջին անգամ ըլլալով կը սրբագրուի կանոնագրութեան նախագիծը եւ կ՚ընդունուի ամբողջութեամբ։ Այդ օրուան նիստն ալ կը նկատուի նոր ընկերութեան հիմնադիր նիստը։

(Շար. յաջորդիւ)

******************************************************************************************************************

ԼՈՒՐԵՐ՝ «ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆ»Ի ԸՆՏԱՆԻՔԷՆ

2008Ի ՈՒՍԱՆՈՂԱԿԱՆ ՀԱՒԱՔԸ

«Համազգային»ի ուսանողական մշակութային հաւաքը այս տարի տեղի պիտի ունենայ Երեւան, 13-27 Յուլիս, 2008ին:

Սոյն հաւաքին պատասխանատուները մասնակցիլ փափաքող համալսարանական տարիքի երիտասարդներէն արդէն սկսած են ընդունիլ դիմումնագրեր:

1995ին իր հիմնադրութենէն ի վեր, ամէն տարի մշակութային այս հաւաքը կը համախմբէ աշխարհի չորս կողմերէն հայ ուսանողներ, որպէսզի մօտէն ծանօթանան մայրենի հողին, հայ մաշկոյթին պատմութեան, ընկերութեան եւ հայրենի արդի կեանքին ու իրավիճակին:

Հաւաքը միեւնոյն ատեն կը միտի մասնակիցներուն լաւագոյն առիթ ընծայելու այցելելու հայրենիք, տեսնելու անոր տեսարժան վայրերը եւ մնայուն ու նոր կապեր հաստատելու հայրենի իրենց տարիքի երիտասարդներուն ու նոր սերունդի ներկայացուցիչներուն հետ:

Նաեւ բացառիկ առիթ կ’ընծայէ համալսարանական հայ երիտասարդութեան՝ հայրենի երդիքին տակ իրարու մօտ համախմբուելով, զիրենք յուզող հարցերու մասին կարծիքներ փոխանակելու, ինչպէս նաեւ մեր դարաւոր երկրի պատմութեան եւ մշակոյթին ծանօթանալու:

Հաւաքին մասնակցողները նաեւ առիթ պիտի ունենան ունկնդրելու շարք մը դասախօսներ, ներառեալ հանրածանօթ պատմաբան փրոֆ. Ռիչըրտ Յովհաննէսեանը եւ ուրիշներ:

Մշակութային հաւաքի վերաբերեալ յաւելեալ մանրամասնութիւններ եւ դիմումնագիր ձեռք ձգելու համար հաճեցէք այցելել անոր կայքէջը՝ http://forum.hamazkayin.com:

Իսկ հարցումներու պարագային կարելի կապուիլ անոր E-mail forum@hamazkayin.com հասցէին: Դիմումնագրեր ընդունելու ժամկէտն է 1 Յունիս, 2008:

«ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆ»Ի ՕՐԷՆՃ ՔԱՈՒՆԹԻԻ «ՍԻԱՄԱՆԹՕ» ՄԱՍՆԱՃԻՒՂ

Անցեալ ամիս, «Համազգային»ի Արեւմտեան Ամերիկայի շրջանի բոլոր մասնաճիւղերուն նման Օրէնճ Քաունթիի «Սիամանթօ» մասնաճիւղն ալ ընտրեց իր նոր վարչութիւնը՝ դիւանի հետեւեալ կարգով.-

Զարեհ Սափսըզեան՝ ատենապետ

Կիրօ Տօնապետեան՝ փոխատենապետ

Գոհար Զահեր՝ քարտուղար

Պաղտիկ Օհանեան՝ հաշուապահ

Շուշիկ Արսլանեան՝ գանձապահ

Մակի Տիշոյեան եւ Անի Մկրտիչեան՝ խորհրդականներ

Մասնաճիւղի ծրագիրներ.-

Յունիս 8՝ «Երազ» պարախումբի ձեռնարկ

Սեպտեմբեր՝ գրական երեկոյ

Հոկտեմբեր՝ Լոռի Թաթուլեան – «Համազգայի»ն 80ամեակի նուիրուած գեղարուեստական յայտագիր

Նոյեմբեր՝ Պոլսոյ տոհմիկ երեկոյ

Յիշենք, որ ամէն Կիրակի եկեղեցւոյ արարողութենէն ետք տեղի կ’ունենայ գիրքերու վաճառք:

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

Դոկտ. Արուսեակ Սահակեան Հիւր Բանախօսը Հ.Բ.Ը.Մ.ի «Հայ Կին» Ձեռնարկին

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

10 hours ago
ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

11 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 27, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to