Monday, January 30, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Կիզակէտ

Համակարգչային Եւ Համացանցային Հնարաւորութիւնների Օգտագործումը Հայերէն Առարկաների Դասաւանդման Համար

by Asbarez Staff
September 7, 2007
in Կիզակէտ
0
Share on FacebookShare on Twitter

Իմ խորին համոզմամբ, գիտական նուաճումների պատմութեան մէջ 21րդ դարը արձանագրուելու է իբրեւ համակարգչային յեղափոխութեան դար, թէեւ UCLA համալսարանի փրոֆեսէօրներից դոկտ. Ալէն Քէյի կարծիքով, այդ յեղափոխութիւնը դեռ առջեւում է։ Համակարգչային համակարգի յեղափոխութեան արդիւնքը համարուող համացանցը աներեւակայելի արագութեամբ փոխեց եւ շարունակում է փոխել մարդկային զարգացման ուղին։ Ամէն օր ականատես ենք լինում այս յեղափոխութեան նորարարութիւններին, որոնցով հիանում ու կլանւում են ո՛չ միայն չափահասները, այլ մանաւանդ՝ պատանիներն ու աշակերտները։

Համակարգչային ու համացանցային յեղափոխութեան այս ալիքը վերջին տասնամեակում իր աննախընթաց տարածումն ունեցաւ մեր հայկական կեանքում։ Քայլ պահելով համացանցային կայքէջերի արագընթաց զարգացման հետ, ի յայտ եկան բազմահազար հայկական կայքէջեր՝ զանազան որոնման ծրագրերում (search engine)։ Միայն Google կոչուող որոնման ծրագրում տեղակայուած են հայութեանը վերաբերող շուրջ 15,200,000, Yahoo–ում՝ 20,600,000, Ask-ում 2,591,000 կայքէջեր, նիւթեր, տեղեկութիւններ ու յօդուածներ։ Բաւական է, որ որոնման ծրագրում անգլերէնով արձանագրէք հայկական (Armenian) բառը եւ մի ակնթարթում ձեր առջեւ կը բացուեն այդ նիւթերի ու կայքէջերի անունները։ Անձնապէս, ինձ մեծ ուրախութիւն պատճառեց, երբ այս տարի հայրենիք այցելելիս, Երեւանի գրախանութներում գտայ գիտական ու բացատրական բազմաթիւ գրքեր՝ համակարգիչների ու համացանցի վերաբերեալ։ Այդ շարքում յատկանշելի էին «Անգլերէն-հայերէն համակարգչային եզրերի բառարան»ը, որում ներկայացուած են շուրջ 10,000 եզր, Ռուբէն Թարումեանի «Զրոյցներ համակարգչի մասին» աշխատութիւնը, ինչպէս նաեւ Microsoft Windows-ի զանազան ինքնուսոյց ձեռնարկներ թէ՛ սկսնակների եւ թէ՛ արհեստավարժների համար։ Ինչպէս յայտնեցին պատասխանատուները, Հայաստանում գրեթէ ամէն տարի, հրատարակւում են տասնեակներով հայերէն տեղեկագրքոյկներ, գրքեր ու գիտաշխատութիւններ համակարգչային նորագոյն յայտնաբերումների ու համացանցային նորարարութիւնների մասին։

Հայկական կայքէջերում չափազանց հետաքրքրական ու ծաւալուն տեղեկութիւններ ու նիւթեր կան Հայաստանի ու հայ ժողովրդի պատմութեան, մշակոյթի ու լեզուի մասին, որոնք կարող են իրենց կարեւոր ազդեցութիւնն ունենալ ամերիկահայ աշակերտի գիտելիքների հարստացման ու հայեցի դաստիարակման վրայ։ Հայկական վարժարաններում յաճախ արծարծւում է այն հարցը, թէ ինչպէ՞ս կարելի է աւելի հետաքրքրական դարձնել հայերէն առարկաների դասաւանդումը մեր աշակերտների համար։ Արդիական ի՞նչ հնարաւորութիւններ կան հայ աշակերտին կապելու հայկական մշակոյթի եւ առհասարակ հայկական նիւթերի հետ։ Մանկավարժական, կրթական ու մեթոտաբանական ուղղութիւններում այսօր իր ուրոյն տեղն է հաստատել բարձր արհեստագիտութիւնը (High Technology), որի գիտական ու դաստիարակչական բազմաբնոյթ հնարաւորութիւնները դիւրութիւններ են ստեղծել ո՛չ միայն ուսումնական, այլ նաեւ դպրոց-աշակերտ-ծնող եռանկիւն կապերի արգասաբեր զարգացման ուղղութեամբ։

Հայոց պատմութեան, հայոց լեզուի եւ յարակից առարկաների դասաւանդման համար հայկական կայքէջերի օգտագործումը մեծապէս կ’օգնի հայ աշակերտի ո՛չ միայն մտքի զարգացմանը, այլ մանաւանդ՝ հայերէն առարկաների նկատմամբ հետաքրքրութեան ալիքի բարձրացմանը։ Փորձով գիտեմ, որ երեխաները հաճոյքով են կատարում դասարանային կամ տնային աշխատանք, երբ այն կապուած է լինում համակարգչի կամ համացանցի օգտագործման։ Օրինակ, տարրական մակարդակի դասարաններում Վարդանանց հերոսամարտի մասին ո՛չ միայն աշակերտները կարողանում են գտնել տեղեկութիւններ հայկական կայքէջերից, այլ նաեւ կարողանում են իրենց պատրաստած աշխատանքը զարդարել Վարդան զօրավարի եւ Վարդանանց հերոսամարտի գունաւոր նկարներով, որոնք աշակերտները դիւրութեամբ գտնում են Google-ի պատկերների (Images) զարմանահրաշ բաժնից։ Ուսուցիչը աւելի ծաւալուն աշխատանքներ կարող է յանձնարարել միջնակարգ դպրոցի աշակերտներին հայոց պատմութեան կամ գրականութեան ցանկացած նիւթի մասին։ Հայոց Ցեղասպանութեան մասին 1,520,000 նիւթեր են զետեղուած Google-ում, 3,280,000 Yahoo-ում։ Հայաստանում եւ Սփիւռքում գործող հայկական լրատուամիջոցների, ձայնասփիւռների, հետուստատեսութիւնների եւ մանաւանդ թերթերի մեծ մասն ունեն իրենց ուրոյն կայքէջերը, ուր կարելի է կարդալ, դիտել եւ լսել ամենաթարմ լուրերը, հաղորդագրութիւններն ու յօդուածները հայութեան մասին։ Այս բոլորը ուսումնասիրութեան հարուստ աղբիւրներ են բարձր դասարանների հայ աշակերտների դասարանային կամ տնային աշխատանքների համար։ Մնում է լուրջ ասշխատանք տանել հայերէնի դասարաններում համակարգիչն ու համացանցը ծրագրուած ներկայութիւն դարձնելու ուղղութեամբ։ Մեթոտաբանական տեսակէտից, դասաւանդումը արդիւնաւէտ դարձնելու համար անհրաժեշտ է, որ 50 րոպէանոց դասարանի առաջին 5-8 րոպէները տրամադրուեն Warm-up կոչուող դասարանային ամէնօրեայ վերաքաղի աշխատանքին։ Այդ 5-8 րոպէն աւելի հետաքրքրական դարձնելու համար, տեսալսողական սարքերից բացի, կարելի է օգտագործել նաեւ համացանցը։ Իսկ դասաւանդման մնացեալ րոպէներին, ուսուցիչներին յանձնարարւում է դասանիւթին համապատասխան համակարգչային սահիկներ ու նիւթեր ցուցադրել, օգտագործելով Pօwerpoint անուամբ հնարաւորութիւնը։ Այսպիսով, դասապահի գրեթէ կէսի յաջողութիւնը պայմանաւորւում է համակարգչի ու համացանցի ներկայութեամբ։

Ամերիկեան պետական դպրոցների ուսումնական ծրագրերում կարեւոր տեղ է յատկացուած բարձր արհեստագիտութեանը։ Պաշտօնական տուեալների համաձայն, մինչ 1997-98 ուսումնական տարեշրջանին Քալիֆորնիայի 8168 պետական դպրոցների միայն 55 տոկոսն է օժտուած եղել համացանցային համակարգով, 2001 թուականին Միացեալ Նահանգների կրթութեան նախարարութեան վիճակագրական համերկրային հաստատութիւնը յայտարարել է, թէ ամերիկեան բոլո՛ր պետական դպրոցների 99 տոկոսը դասարաններում ունի համացանցային համակարգ։

Ինչպիսի՞ն է վիճակը հայկական վարժարաններում։ Չնայած որ հայկական վարժարանները ամերիկեան կրթական համակարգում համարւում են մասնաւոր դպրոցներ եւ չեն ստանում նահանգային ու դաշնակցային յատկագումարներ, այնուամենայնիւ, ըստ տեղեկութիւնների, օժտուած են ամերիկեան պետական դպրոցներից ոչ շատ նուազ համակարգչային արդիական հնարաւորութիւներով, որոնք կարող են նաեւ մեծապէս նպաստել հայերէնը առաւել հետաքրքրական դարձնելու ուսումնական ծրագրերին։ Նկատի ունենալով, որ հայկական կայքէջերի արդիւնաւէտ օգտագործումը պայմանաւորւում է ուսուցչի ունեցած որոշակի հմտութիւններով ու վերապատրաստութեամբ, ուստի անհրաժեշտ է, որ տարրական, նախամիջնակարգ եւ միջնակարգ դասարանների մակարդակներով հայերէն առարկաներ դասաւանդող ուսուցիչների համար կազմակերպուեն մասնաւոր աշխատանիստեր՝ այդ կայքէջերի եւ ընդհանրապէս բարձր արհեստագիտութեան նորարարութիւնների ծանօթացման ու ներկայացման վերաբերեալ։ Հաւատացած եմ, որ հայերէն առարկաներ դասաւանդող մեր ուսուցիչ-ուհիները հաճոյքով կ’ընդառաջեն վերապատրաստման նման միջոցառումների իրականացմանը, որոնք անշուշտ, պէտք է յարմարեցուեն ուսուցիչների աշխատանքային ծրագրի հետ եւ պատշաճաբար գնահատուեն այն ուսուցիչները, ովքեր իրենց ձեռք բերած համացանցային գիտելիքիները լայնօրէն կը կիրառեն դասարանում։

Ճրոֆ. Ալէն Քէյի բառերով, համակարգչային յեղափոխութիւնը դեռ առջեւում է։ Այլ խօսքով՝ բացուելիք հորիզոնները դեռ աջեւում են։ Յուսանք, որ այդ հորիզոնները իրենց արգասաբեր անդրադարձները կ’ունենան նաեւ մեր երեխաների կրթական կեանքում։

Սեպտեմբեր 1, 2007, Կլէնտէյլ

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

2009ի Քարաթէի Աշխարհի Ախոյեանութիւնը՝ Հայաստանի Մէջ

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

47օրեայ Բաժանումէն Ետք Արցախցի Մանուկներ Տուն Վերադարձան

3 days ago
Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

Թեհրանի Մէջ Ատրպէյճանի Դեսպանատան Վրայ Յարձակում

3 days ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 30, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to