Thursday, February 9, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
FEB. 4, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Գաղութի Կեանքէն

Հերոսի Եւ Հերոսականի Մասին

by Asbarez Staff
December 16, 2006
in Գաղութի Կեանքէն
0
Share on FacebookShare on Twitter

Ծայրայեղ քաջութեան, նուիրուածութեան ու անվախութեան ազնիւ յատկութիւններով օժտուած անհատը, որ նմանին, կամ մարդկային ընկերութեան ապահովութեան համար սեփական կեանքը զոհելու գնով արտակարգ, անիրական ու անհաւատալի գործերով զանգուածներուն հիացումի, նոյնիսկ պաշտամունքին արժանացած է, կը կոչուի հերոս:

Հերոսականը՝ հերոսին մղում տուող հոգեկան ուժն է, ընդհանրութեան, հայրենիքին ծառայելու անոր ազնիւ կիրքը եւ գաղափարի մը նուիրուելու պատրաստակամութիւնն է:

Հին յունական դիցաբանութենէն ծնունդ առած են հերոսի ըմբռնումն ու կոչումը: Ք.Ա. 6րդ դարու յոյն Հոմերոսի առասպելական դիւցազունները կոչուեցան հերոս: Հետագային, երբ ուրիշ ժողովուրդներ եւս ընկալեցին Հոմերոսի գաղափարները, անոր դիւցազունները դարձան հերոսի համամարդկային՝ դասական տիարներ:

Հոմերական հերոսները աստուածային կարողութիւններու տէր գերէակներ էին: Ժամանակի ընթացքին սակայն, հերոսի տիպարը մարդկային բնոյթ ստացաւ: Արուեստի, գիտութեան, ընկերային ծառայութեան եւ այլ բնագաւառներու մէջ արտակարգ գործեր իրականացնող անհատներ հասարակութեան կողմէ հերոսի կոչում սկսան ստանալ:

Հինէն ի վեր հայութիւնը հերոսապաշտ ժողովուրդ եղած է:

Վերջին ժամանակներուն, հայութեան պաշտամունքին արժանացան նկարագրային բարձր առաննայատկութիւններ ցուցաբերող հայ ֆետայիները, որոնք դարձան ժողովրդական հերոսներ:

Ռուբէն Տէր Մինասեան, հանրածանօթ հայ յեղափոխականը, դաշնակցական հերոսի տիպարին կու տայ հետեւեալ բնորոշումը. «Իսկական հերոսները անոնք են, որ ոչ անուն ունին, ոչ ալ փայլ: Անոնք աշխարհին կը նային վերեւէն եւ հետաքրքիր չեն դէպի փառքը, իշխանութիւնը, հռչակը… Անոնք միայն մի հզօր կիրք ունին, մի հաճոյք՝ տեսնել մարդկութիւնը, այնպէս ինչպէս իրենք կը ցանկան: Անոնց ուժը կախում չունի ոչ կրթութենէ, ոչ գրական կամ այլ շնորհներէ, այլ իրենց հաւատի ներշնչումէն ու անձնական օրինակէն»:

Դաշնակցական հերոսի մասին Ռուբէնի այս ինքնատիպ հասկացողութիւնը կու գայ հայ ժողովուրդի ազնիւ նկարագրի խորունկ ակունքներէն: Ասոր փաստը կը տեսնենք իր «Յիշատակները»ուն («Ա.».- Պէտք է ըլլայ՝ «Հայ յեղափոխականի մը յիշատակները») մէջ գրուած հետեւեալ հետաքրքրական դրուագին մէջ.-

Երբ հերոս բառը կը լսեմ, իմ առջեւ կը պատկերանայ Մշոյ Արգաւանաց գիւղի Բէնոն ու Գոմսայ Կորիւնը: Մի օր, ֆետայի Կորիւնը, Արգավանք գիւղը ցոյց տալով, ինձ ասաց. «Հոն կայ մի շատ տարօրինակ մարդ՝ Բէնօ անունով. բերենք, հետը մի քիչ խօսենք, չգիտցածներս իմանանք…

Բէնոն ինծի ծանօթ էր: Նա մեզմէ՝ դաշնակցական չէր, բայց մեզի համակիր՝ 60նոց ծերունի մըն էր: Հաճելի էր հետը խօսիլ ամէն տեսակի հարցերի մասին: Գրել կարդալ չէր գիտեր, բայց բոլոր հարցերին այնքան տարօրինակ պատասխաններ կու տար, որ շատեր զայն խենթ կը կարծէին, իսկ ուրիշներ՝ իմաստուն, եւ իր ըսածներուն մասին լրջօրէն կը մտածէին:

Ֆետայիները կը հանդիպին Բէնոյին: Կորիւն Բէնոյին կը հարցնէ, թէ ի՞նչ է հերոսը: Կը պատմէ Ռուբէն.-

Բէնոն խօսեցաւ առակներով ու հերոսի մասին իր պատկերացումը բացատրեց իր գիւղի (Արգավանքի) պատմութեան օրինակով: «Առաջ մեր գիւղը կը կոչուէր Ակռավանք: Հլօ անունով մէկը Գէլօ անունով շուն մը կ’ունենայ: Գէլոն կը բարկանայ Հլոյի վրայ ու կը խածնէ տիրոջը: Հլոն իր մանգաղով կը զարնէ Գէլոյին եւ անոր բերնէն երկու ատամ կը քաշէ: Հլոն կը զղջայ, կը վերցնէ ատամները եւ կը թաղէ բլուրի վրայ՝ երկու սալաքարերի տակ: Երբ Գէլոն կը սատկի, զայն կը թաղէ քիչ հեռուն՝ փոսի մը մէջ:

Ժամանակ կ’անցնի, կը մեռնի նաեւ Հլոն: Հլոյի թոռը, մի 10 տարու աղջիկ, երազ կը տեսնէ եւ աչքին կ’երեւայ Ս. Կարապետը, որ աղջկան կ’ըսէ.- «Իմ ակռաները ձեր բլուրին վրայ սալաքարերուն տակ թաղուած են: Թէ որ այնտեղ վանք չշինէք, ձեր գիւղը աղքատութիւնը անպակաս պիտի ըլլայ»: Աղջիկը կը պատմէ մօրը, մայրը՝ կեսուրին, կեսուրը՝ ռէսին, ռէսը՝ տէրտէրին, տէրտէրը՝ վադապետին: Լուրը կը տարածուի եւ վարդապետ, տէրտէր, մեծ պզտիկով, կնիկ տղամարդով կը բարձրանան Արգաւանուց բլուրը, կը քանդեն սալաքարերը եւ կը գտնեն երկու ակռաները: «Պէտք է վանք շինուի» ըսելով, սալաքարերուն տեղը կը բարձրացնեն վանքը եւ այդ օրուանէն գիւղը կը կոչուի Ակռավանք:

Վանքի մէջ բոյն դրին եպիսկոպոս, վարդապետ, եւ այն դարձաւ ուխտատեղի:

Մրգէ անունով մի ծերունի, որ Հլոյի ընկերնրէն էր, գլուխը կը շարժէր ու կ’ըսէր: «Հլոյին ալ գիտեմ, Գէլոյին ալ: Այդ ատամները Ս. Կարապետինը չեն, Գէլոյինն են»:

Եպիսկոպոս-վարդապետով, ռէս ու գզիրով, ամբողջ գիւղով որոշեցին, որ Մրգէն անաստուած է, վիզը չուան գցեցին, խեղդամահ ըրին եւ առանց տէրտէրի, թաղեցին Գէլոյի կողքին:

Անցան տարիներ: Մուկը մէկ կողմէ, մարախը ուրիշ կողմէն, երաշտը տարբեր կողմէն կը զարնէին Ակռավանքին արտերը եւ բերքը կը փճացնէին: Ժողովուրդը ոսկի տուփին մէջ պահուած Ս. Կարապետի ակռաները կը պտտցնէին արտերը, հսկումներ կ’ընէին, անօգուտ: Միայն Մրգէի տղաներու արտերն էին, որ Աստծոյ պատիժէն անվնաս կը մնային:

Գիւղը ժողուաւ հանգուցեալ Մրգէի տունը.- «Ինչո՞ւ մեր արտերը կը չորնան, ձեր արտերը կը կանաչնան եւ պտուղ կու տան», հարցուցին: Մեծ տղան՝ Գսպէն, որ հօր նման քաջ էր, ըսաց. «Դուք շան ատամներ սուրբ էք դարձուցած, մենք չենք դարձուցած: Չէ՞ք հաւատայ, գացէք փոսին մէջ թաղուած Գէլոյի բերանը բացէ՛ք, առէ՛ք ոսկի տուփին մէջ դրուած ատամները, դրէք Գէլոյի կոտրուած ատամներուն տեղը եւ տեսէք, թէ ո՞վ է շնապաշտ եւ ով անհաւատ»:

Գացին, Գէլոյի դիակը հանեցին, բերանը բացին, երկու ատամը պակաս գտան, տուփի ատամները Գէլոյի բերանը դրին եւ գտան, որ ատամները Գէլոյինն են: Գացին վանք, եպիսկոպոս, վարդապետ ծեծելով դուրս քշեցին, վանքը քանդեցին ու գիւղը կրկին Արգվանք կոչեցին:

Կորիւնը լեզու ելնելով ըսաւ.- «Բէնօ, ուրեմն ըսածդ այն է, որ հերոսներէն շատերը Գէլոյի ատա՞մն են: Ինչո՞ւ հարցումիս շիտակ չես պատասխաներ: Պարզ ըսէ, ի՞նչ է եւ ո՞վ է հերոսը»:

«Չհասկցար ուրեմն: Ըսեմ իմ մտածածը», պատասխանեց Բէնօ ու շարունակեց: «Հերոսը այն է, որ հերոսութեան հարցով ոչ կը հետաքրքրուի, ոչ ալ կը ձգտի: Ինծի համար հերոսները դուք էք, որ ոչ փառք եւ ոչ ալ անուն ունիք: Հերոսը, որ պաշտօն ունի եւ կը խնկարկուի, այդ չի նշանակէ, որ ատոր արժանի է: Կան այդպիսիներ. օրինակ Ակռավանքի եպիսկոպոսի ու վարդապետներու նման փառաբանուողները, որոնք ճշմարտախօս Մրգէի վիզը չուան անցուցին: Կորիւն, դո՛ւք քաջ էք, բայց ձեր քաջութեան արժէքը չէք գիտեր: Դուք անսահմանօրէն կը սիրէք ժողովուրդը, որուն շատ ծառայութիւններ բերած էք, բայց ո՞վ լսած է ձեր մասին: Մի՞թէ ինքներդ գիտէք ձեր ըրածներուն հաշիւը: Բայց լաւ է, որ չէք գիտեր, որովհետեւ իսկական հերոսները դուք էք:»

Բէնոյի յիշեալ պատկերներով Ռուբէն կազմած է հերոսի իր տիպարը: Իր «Յիշատակները»ուն մէջ, ան գրած է անհամար հերոսներու մասին: Բայց երբ հետեւինք անոնց մասին իր բնութագրումներուն, մեր ուշադրութենէն չի վրիպիր անոր տկարութիւնը դէպի «խոնարհները»՝ Փեթարի Մանուկ ու Ախօ, Գոմսայ Կորիւն ու Լաճկանայ Արթին, Չոլօ ու Թաթօ, Սպաղանաց Գալէ ու անոնց նման համեստներ, որոնց շարքը կ’երկարի «Յիշատակները»ուն մէկ ծայրէն միւսը: Նախապատուութեանց այս շարքին մէջ սակայն կը հանդիպինք ֆետայիի մը, որուն հանդէպ Ռուբէնի տկարութիւնը այնքան շեշտուած է, որ մեզի մտածել կու տայ, թէ այս է հերոսին ու հերոսականին անոր վերջնական բնորդը:

Փեթարցի Իսրօ:

Մշոյ քաղաքի կողքին, Սասնոյ լանջերում, մի փոքրիկ գիւղ կայ Փեթար անունով: Այդ գիւղի մէջ մի աղքատ տուն կար եւ այդ տան մէջ 19 տարեկան մի տղայ՝ Իսրօ անունով, որ ոչ գրել, աչ ալ կարդալ գիտէր. միայն ոչխար կ’արածէր:

Օր մը թուրք հարկահաւաքները կը կոխեն գիւղը, ինչ որ կայ չկայ կ’ուզեն հաւաքել ու տանիլ: Մարդկանց կը ծեծեն, հարսներին մարագ կը քաշեն… գիւղացիք ահէն կը սկսին փախչիլ:

Իսրոն որ այդ կը տեսնէ, երկար չի մտածեր. խանչալը մեծաւորին փորը կը խոթէ, անոր հրացանը կ’առնէ, մի քանիսին գետին կը փռէ, լեռը կը քաշուի ու կը դառնայ «ղաչախ» (փախստական):

Իսրոյի հոգին սակայն գիւղին մէջն էր: Հոն կար Մուրատ էֆէնտի թուրքը, որ գիւղին հողերը գրաւած էր: Գիւղացիք կ’աշխատէին, ինք կը վայելէր: Փեթարցի ջահիլներ մտածեցին. «Հերիք է այս անօրէնը մեր արիւնը ծծէ»: Մանուկն ու Պետիկ, Ախոն ու Թաթոն, Իսրոյի հետ խօսքը մէկ արեցին, կոխեցին Մուրատ էֆէնտիի տունը, մեծով պզտիկով սրէ անցուցին, քէօշքը վառեցին ու մոխիր դարձուցին:

Լուրը կը հասնի Գէորգ Չաւուշի ու Կորիւնի ականջը: «Գնանք Փիթարայ ճժերուն սանձերը քաշենք», մտածեցին, խմբով լեռնէն վար իջան եւ կանչեցին Փեթարի գիժերը:

– Առանց հրաման իմա՞լ մարդ զարնէք, օլուխ չոճուխով քէօշքը կը վառէք, բարկացաւ Գէորգ Չաւուշ:

– Մի շան համար օսմանցուն մեր վրայ կը հանէք, կ’աւելցնէ Կորիւն, հրացանի կոթը Իսրոյի մէջքին փշրելով:

– Վա՜յ, հարամ լինի ձեր ծծած կաթը: Խանչալը մէջքիս, կ’ըսէք համբերեմ: Հարսներ կը պղծեն, կ’ըսէք համբերեմ: Վա՜յ, ես իմա՞լ նստիմ հանգիստ, հարուածներուն տակ, կ’ըսէր Իսրօ:

– Լաւ, եղածն եղած, այսօրուանէն դուք իմ զինուորներն էք, կ’ըսէ Գէորգ Չաւուշ եւ կ’ուղղուի դէպի լեռները: Ատկէ ետք Իսրոն Կորիւնի հետեւորդը եղաւ, կը գրէ Ռուբէն:

Այս նախաբանէն ետք, Ռուբէն կու տայ Իսրոյի մանրամասն կենսագրութիւնը: Այսպէս:

Իսրոն կը կռուի 1904ի Սասնոյ բոլոր կռիւներուն: Կորիւնի հետ, կ’երթան Կովկաս ու կը մասնակցին թաթարներուն դէմ Շարուր-Դարալագեազի ու Զանգեզուրի կռիւներուն: Կը վերադառնայ Տարօն ու Օսմանեան սահմանադրութեան տարիներուն, զէնքը մէկ կողմ դրած, արօրը ձեռքին, ռանչպարութիւն կ’ընէ ու բարեկեցիկ կեանք կ’ապրի:

1915ի Սասնոյ հերոսամարտին ան կը խիզախէ բոլոր ճակատրներուն վրայ. ապա կրկին կ’անցնի Կովկաս, բայց հայ կամաւորներուն հետ կը վերադառնայ Տարօն, հարիւրաւոր որբեր կը հաւաքէ քիւրտերուն քովէն ու կը պատսպարէ որբանոցներուն մէջ:

1918ի Մայիսին կը կռուի Ղարաքիլիսէի ճակատին վրայ: Անկախութեան շրջանին, Մանուկի, Մուշեղի, Ախոյի, Չոլոյի, Թաթոյի ու միւս ընկերներուն հետ, Թալինէն սկսած մինչեւ Միլլի Ձոր, Աղուտ-Վաղուտ ու Զանգեզուր, Հայաստանը կը մաքրեն թաթար ու քիւրտ թշնամիներէն ու անոնց գիւղերուն մէջ կը տեղաւորեն Տարօնի գաղթականները:

Խորհրդային իշխանութեան հաստատուելէն ետք, Իսրոն չ’ուզեր հեռանալ Հայաստանէն: Կը քաշուի «իր հայրենի Փեթարին նմանող» Արագածի լանջերուն թառած մէկ գիւղը եւ այնտեղ կ’ապրի ռանչպարի չարքաշ աշխատանքով:

Ճակատագիրը սակայն Իսրոյին վերապահած էր մէկ շատ ցաւալի վախճան: 1938ի չարաբաստիկ օրերուն, շատերու նման, այս դիւցազնը եւս դժբախտ զոհը կը դառնայ Չեկայի մէկ ստորին դաւադրութեան…

***

Ըսինք արդէն, որ Ռուբէն մասնաւոր տկարութիւն ցոյց տուած է դէպի Իսրոն: Մեր այս հետեւութիւնը արդիւնք է երեք բացառութիւններու, զորս Ռուբէն ըրած է Իսրոյին:

Նախ, որ եօթը հատորներէ բաղկացած իր կոթողական «Յիշատակները»ուն 2500 էջերէն 14ը ան յատկացուցած է Իսրոյին, բան մը, զոր ան զլացած է ուրիշ շատ շատերու:

Երկրորդ. ան խզած է 1915ի Սասնոյ հերոսամարտի մասին իր առեղուածային լռութիւնը եւ պատմական այդ ցնցող դէպքէն յիշած ու գրած է միմիայն մէկ դրուագ, շեշտելու համար Իսրոյի հերոսական նկարագիրը: Ահա այդ դրուագը:

1915ի Յունիս ամիսն է: Թուրք զօրքը եկած պաշարած է Մշոյ գիւղերն ու քաղաքի հայկական թաղերը: Ֆետայիներն ու դաշտի հայութեան մէկ մասը ապաստանած են լեռները, բայց հայ կռուողներ (որոնց մէջ է նաեւ Իսրոն), թուրք զօրքերէն հազիւ 200 մեթր հեռաւորութեան վրայ, մտած են իրենց դիրքերը եւ կը սպասեն…

Լուր կը հասնի, որ թուրք բանակը սկսած է հրդեհել Մշոյ դաշտի գիւղերն ու քաղաքի հայկական մասերը եւ կոտորել ժողովուրդը: Նաեւ շշուկներ կը հասնին, որ ռուս բանակը սկսած է շարժիլ դէպի Մուշ եւ անոնց թնդանօթներու ձայները որոշ տեղեր կը լսուին արդէն: Ռուբէն եւ խմբապետները ժողով կը գումարեն եւ կ’որոշեն ֆետայիներու խումբ մը քաղաք մտցնել՝ պաշարուածներուն օգնելու, նաեւ ռուսական յառաջխաղացքին լուրը ստուգելու:

Իսրոն կ’առաջարկէ գիշերանց յարձակիլ, թուրքերը խրամներէն դուրս հանել ու անոնց հետ խառնուելով՝ մտնել Մուշ:

Ծրագիրը կ’ընդունուի. բայց, երբ կը ստուգուի, որ գործի յաջողութեան համար իւրաքանչիւր ֆետայիի անհրաժեշտ 100 փամփուշտի տեղ հազիւ 40-50 փամփուշտ ունին տրամադրելի, առաջարկը կը ձախողի:

Խօսողը Իսրոն է նորէն. «Առէ՛ք իմ հրացան ու փամփուշտները, տուէք ինծի 20 դաշունաւորներ եւ 20 ատրճանաւորներ. ես կը մտնեմ անոնց խրամներ: Թէ փախցուցի, ճամբախը կը բացուի եւ դուք կ’երթաք Մուշ կը մտնէք. թէ մեռանք, էդ էլ ձեր բախտն է»:

Կէս գիշերին Իսրոյի խումբը կը մտնէ թուրքերու խրամները եւ դաշոյններով ու ատրճանակներով զօրքը փախուստի կը մատնէ: Այս յաջողութեան վրայ, ֆետայիներըլեռնէն վար կ’իջնեն, բայց հազիւ քաղաք մտած, կ’ենթարկուին թուրքերու գնդակոծութեան: Այլեւս անկարելի ըլլալով դէպի հայոց դիրքերը յառաջանալ, Մշոյ հայութեան մէկ փոքր մասը առնելով, անոնք կրկին լեռ կը բարձրանան: Մնացեալը արդէն ծանօթ է…

Ռուբէն այսքան միայն գրած է Սասնոյ հերոսամարտին մասին:

Իսրոյի համար ան ըրած է երրորդ բացառութիւն մը եւս: Ռուբէն ողբացած է իր սիրած հերոսին եղերական մահը, բան մը, որ ան չէ ըրած նոյնիսկ Գէորգ Չաւուշին, որուն մահուան ականատես եղած է, Փեթարի Մանուկին, որուն յուղարկաւորութեան մասնակցած է:

Չենք գիտեր ե՞րբ, ինչպէ՞ս կամ ո՞ւր ան ստացաւ Երկաթէ վարագոյրին ետեւ, 1938ին պատահած Իսրոյի մահուան գոյժը: Յայտնի չէ նոյնպէս, թէ ան ե՞րբ գրեց իր այրած սրտէն թռած ցաւի ու կսկիծի հետեւեալ բացականչութիւնը.- «Իսրօ՜, Իսրօ ջան. գիտեմ, որ վերջին վայրկեանին դուն ինծ յիշեցիր ու զարմացած ըսիր, թէ այս ոճիրը մեր ճժերի ու իմ գլխուն ինչո՞ւ պատահեց, եւ»… երբ կը կարդանք այս ու յաջորդող իր սրտամորմոք ու աղեխարշ բառերն ու տողերը, կը զգանք, որ հերոսին անարցունք ու անմռունչ ողբն է, որ կ’ընէ Ռուբէն:

Բայց. ասիկա ո՞ղբ է միայն, թէ հերոսականին յուզիչ, բայց նաեւ հպարտ պանծացումը…

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

Դեկտեմբեր 18-22ին Փախստականներու Հիմնախնդիրներուն Նուիրուած Բանակցութիւններու Շաբաթ

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Քեպեքի Խորհրդարանը Միաձայնութեամբ Ընդունեց Արցախի Շրջափակումը Դատապարտող Բանաձեւ Մը

Քեպեքի Խորհրդարանը Միաձայնութեամբ Ընդունեց Արցախի Շրջափակումը Դատապարտող Բանաձեւ Մը

8 hours ago
ՀՕՄի Արեւմտեան Ամերիկայի Շրջանայինը 50,000 Տոլար Կը Յատկացնէ Սուրիահայութեան

ՀՕՄի Արեւմտեան Ամերիկայի Շրջանայինը 50,000 Տոլար Կը Յատկացնէ Սուրիահայութեան

8 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • February 9, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to