Friday, March 31, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
March 29, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Գլխաւոր Լուրեր

Ուրբաթ

by Asbarez Staff
March 16, 2023
in Գլխաւոր Լուրեր, Մշակոյթ
0
Կերպ

ՆՈՐԱՅՐ ՏԱՏՈՒՐԵԱՆ

ՆՈՐԱՅՐ ՏԱՏՈՒՐԵԱՆ

1818 թուականին – շնորհակալութիւն Մխիթարեան վարդապետներուն, թարգմանողին եւ ճգնաջան գրաշարներուն – Վենետիկի մէջ լոյս տեսաւ գիրք մը՝ ափի չափ, Պատմութիւն Ռոպէնսոնի Քռիւզօէ« արկածախնդրական վիպակը, եւ հայ մանուկը այդ օրը առաջին անգամ տեսաւ, որ «Ուրբաթ» բառը կրնար մարդու անուն ըլլալ: Այն ժամանակ հայը արդէն իսկ գիտէր, թէ արարչութեան վեցերորդ օրն էր Ուրբաթը? Ուրբաթ օր Ադամն ու Եւան կերած էին արգիլուած պտուղը, Յիսուսը Յուդայի մատնութեամբ ձերբակալուեցաւ Ուրբաթ օր, եւ Ուրբաթը Յիսուս Քրիստոսի չարչարանաց, խաչելութեան, մահուան ու թաղման յիշատակութեան օրն էր: Իսկ այսօր, յարգելի ընթերցող, երբ կը մօտենանք Աւագ Ուրբաթին՝ հզօրը եւ աւագը բոլոր ուրբաթներուն, որոշեցի հայկական գրականութեան ովկիանոսին մէջ նաւարկել ու հաւաքել ուրբաթ« բառի դեռ ծփացող տողիկները, ինչպէս նաւաբեկութենէ փրկուած Ռապընսընը ծովամոյն բեկորներ հաւաքեց ու ամայի կղզիի մը վրայ սկսաւ իր նոր կեանքը:

ԵՓԱԾ ԱՂԱՒՆԻՆ ԹՌԱՒ, ԳՆԱՑ

Հայ ժողովուրդը Ուրբաթի զօրութեան մասին բազմաթիւ աւանդազրոյցներ ունի: Անոնցմէ մէկը կը վերաբերի Ս. Գրիգոր Նարեկացիի կատարած մէկ հրաշքին: Կը պատմեն, թէ խումբ մը իշխաններ եւ եպիսկոպոսներ կ՛որոշեն սուրբը դատի մատնել: Հրաւիրակներ կ՛ուղարկուին Նարեկացիի մօտ, որպէսզի զայն տանին դատարան: Նարեկացին ողջունելով կ՛ընդունի եկուորները եւ կ՛առաջարկէ, որ նախքան ճամբորդելը՝ սեղան նստին: Նարեկացին սեղան կը դնէ երկու խորոված աղաւնի: Պատուիրակները կը մերժեն, «Օրը Ուրբաթ է», կ՛ակնարկեն: Նարեկացին ներողութիւն կը խնդրէ իր մոռացութեան համար, պահքի օր էր, եւ կը խնդրէ, որ ներկաներուն հրամանով թռչունները երկինք վերադառնան:

Պատգամաւորները, անշուշտ, նման բան չէին կրնար ընել, բայց սուրբին հրամանով աղաւնիները կը վերակենդանանան ու թեւեր կ՛առնեն: Եկուորները ականատես ըլլալով այդ հրաշքին՝ չեղեալ կը համարեն ամբաստանութիւնը:

ՋՈՒՐ ԿՈՒ ԳԱՅ ՎԵՐԻ ՔԱՐԷՆ

Հայ ժողովուրդին մէջ կայ մէկ այլ հաւատալիք, թէ Վանայ բերդին մօտ, Մհերի դուռ կամ Ագռաւի քար կոչուած սրբազան քարաժայռին մէջ փակուած կը մնայ աշխարհի անարդարութիւններէն վրդոված Փոքր Մհերը: Ըստ այդ զրոյցին, ամէն տարի, Համբարձման ու Վարդավառի գիշերները, երբ երկինքն ու երկիրը կը համբուրուին, Մհերը իր հրեղէն նժոյգով դուրս կու գայ. «Ուրբաթէ Ուրբաթ,- կը պատմեն,- Ջուր կը գայ, կաթի էդ քարէն: Կ՛ասեն՝ Մհերի ձիու ջուրն է: Ու ամէն ճամբորդ՝ Ուրբաթ օրեր կը լսի Քուռկիկ Ջալալու խրխնջոցն էդ քարէն»:

ԲԱՌԸ ՊԱՏՐԱՍՏ Է

Դասական ասորերէնէ փոխառութիւն է »ուրբաթ« բառը, բունը՝ «ուրուբաթ», որ կը նշանակէ «պատրաստութիւն»: Անիկա կը նախորդէ հրէական Շաբաթին՝ հանգստեան օրուան: Յունարէնը ունի «պարասքեւ» բառը, որ նոյնպէս կը նշանակէ «պատրաստութիւն»: Բարեպաշտ հայը առաջին անգամ Աստուածաշունչին մէջ տեսաւ եւ ընթերցեց զայն. «Ուրբաթ Զատիկի», «Ուրբաթ հրէից», «Եւ իբրեւ երեկոյ եղեւ, քանզի Ուրբաթ էր որ ի Շաբաթն մտանէր»: Մեր մայրենին այնուհետեւ ստեղծեց հետաքրքրական բաղադրեալ բառեր. ՈՒՐԲԱԹԱՆԱԼ՝ 8րդ դար, ՈՒՐԲԱԹԱՅՐՔ՝ 9րդ դար, ՈՒՐԲԱԹԱԼԷԶ՝ 12րդ դար: 7րդ դարուն, Անանիա Շիրակացին գրեց. «Տէր մեր Յիսուս Քրիստոս ծնաւ ի Բեդղէէմ, …ԼԳ (33) ամաց խաչեցաւ, յաւուր ուրբաթի, ի (Զ)երորդ (6րդ) ժամու աւուրն, ունելով լուսինն աւուրս ԺԴ (14): Յարեաւ յաւուր երրորդի եւ թուի այսպէս յիններորդ ժամուն կատարեցաւ: Եւ մինչեւ ց(Է)երորդ (7րդ) ժամ գիշերւոյն էր Ուրբաթ»:

ՀՐԱՇԱԳՈՐԾ ՏԱՌԸ

1180-1245 թուականներուն ապրած աստուածաբան Յովհաննէս Գառնեցի վարդապետը շաբթուան իւրաքանչիւր օրուան համար աղօթք մը գրեց: Ժողովուրդին մէջ կար հաւատալիք, թէ այդ աղօթքները հրաշագործ էին: Ահա Գառնեցիի վեցերորդ աղօթքը. «Նորին Աղօթք վասն Ուրբաթի աւուր: Էապէս բարի եւ ամենակարող զօրութիւն, Տէր իմ եւ Աստուած իմ…»:

Յարգելի՛ ընթերցող, պատահական չէ, որ աղօթքը սկսած է «Է» տառով, քանզի իւրաքանչիւր աղօթք կը սկսի հեղինակին անուան համապատասխան տառով. Յ, Ո, Վ, Ա, Ն, Է, Ս:

ԲԾԱԽՆԴԻՐ ԵՒԴՈԿԻԱՑԻՆԵՐ

Ինծի ծանօթ եւդոկիացիներու թիւը շատ չէ: Սակայն, անոնց մասին կազմած եմ հետեւեալ կարծիքը. Եւդոկիացի հայը, եւ յատկապէս անոնց նախնիները, բծախնդիր, գիտական միտք ունեցող մարդիկ ըլլալու են: Պատճառը այն է, որ Եւդոկիա քաղաքի զաւակ երկու տաղասաց՝ Ստեփանոս Թոխաթցի եւ Մինաս Թոխաթցի, իրենց պատմագրական բանաստեղծութիւնները սկսած են ճշգրիտ թուականով:

1558-1630 թուականներուն ապրած Ստեփանոս Թոխաթցին, որ արտադրած է պատմական հաւաստիութիւն ունեցող, իրական ու մանրամասն նկարագրութիւններով ճոխ բանաստեղծութիւններ, կաֆացի քահանայի մը նուիրած իր գործը կը սկսի այսպէս. »Եւ չորեք թիւ յաւելորդի, / Քսան եւ հինգն մայիսի, / Օրն էր ուրբաթ մեծի շարժին: / Կայր քահանայ մի կաֆացի, / Աստուածատուր տէր Մղտեսի«: Իսկ 1510-1621/22 թուականներուն ապրած Մինաս Թոխաթցին, »Գովասանք Հերիս«ջ երգիծական ոտանաւորին մէջ ըսաւ, թէ Փետրուար ամիս մըն էր, օրը Ուրբաթ, եւ ինք օտար երկրի մէջ կարօտ մնացեր էր հերիսային. »Ի թուականիս հազար ամի / Եւ տասն ՛ւ երկու թիւ աւելի, / Եւ ի յամսեանն փետրուարի, / Օրն էր ուրբաթ, հինգ համարի: / Բայց ես ղարիպս Թոխաթցի, / Մինաս անուն մեղաց գերի, / Եկի անկայ Լովաց երկրի, / Կարօտ մնացի ես հերիս«ջ: 1600ականներու մէկ այլ տաղասաց, Կարնոյ Սալաձոր գիւղը ծնած Դաւիթ Սալաձորցին »Գովասանք Ծաղկանց« տաղին մէջ նկարագրեց, թէ Հայր Աստուած ինչպէ՛ս ստեղծեց բնութիւնը.

 «Հայր արարիչ, Տէր կենդանի…

 Եօթն օր ստեղծուածք արիր,

 Երկուշաբթի բաժանեցեր,

 Երեքշաբթի՝ բուս ու բանճար,

 Չորեքշաբթի՝ գազանք, անասունք,

 Հինգշաբթի՝ կէտք, թռչունք, սողունք,

 Ուրբաթ Ադամ ստեղծեցեր»:

ՈՒՐԲԱԹ, ԴՈՒՆ ՀԵՌՈՒ ԿԵՑԻՐ

Աշխարհաբար հայերէնը ունի »ուրբաթ« բառով կազմուած դարձուածքներու համեստ հարստութիւն մը: Թէեւ յաճախ չենք գործածեր զանոնք, հետեւեալ երեքը պատկերալից են. »Ուրբաթը շուտ եկաւ քանց Շաբաթը«, կամ՝ »Ուրբաթը Շաբաթէն շուտ եկաւ«՝ անակնկալ (գէշ) բան մը պատահեցաւ եւ խանգարեց որոշուած գործը, ծրագիրը, »Այնքան կու տամ, որ Ուրբաթէ Ուրբաթ կը գժուիս«՝ սաստիկ կը ծեծեմ, »Ուրբաթ օրուան շորով է, Շաբաթ օրուան փորով է«՝ նոյն մարդն է, չէ փոխուած: Հայը ունի նաեւ բաղադրեալ բառեր, որոնք նոյնքան հետաքրքրական եւ զաւեշտական են. ՈՒՐԲԱԹԱԴԷՄ (կամ ուրբաթերես)՝ տխուր, ՈՒՐԲԱԹԱԽՕՍ՝ չափազանց քիչ խօսող, ՈՒՐԲԱԹԱՆԱԼ՝ սուգի օր դառնալ, ՈՒՐԲԱԹԵԼ՝ օրը անբաւարար սնունդով անցնել, անօթի կամ կիսաքաղց մնալ:

ԱՅՍՕՐ ՕՐՓԱ՞Թ Է, ԹԷ՝ ԻՒՐԲԱԹ

Ուրբաթ բառը տարբեր-տարբեր ձեւերով հնչեց հայկական գաւառներու մէջ: Ալաշկերտի հայը, ասկէ շաբաթ մը ետք եկեղեցի պիտի մտնէր ու ըսէր՝ այսօր աւագ »ուրպատ« է, զէյթունցին եւ հաճընցին պիտի ըսէին՝ »ույբօթ«, գորիսցին՝ »օրփաթ«, արցախցին՝ »էօրբmթ«, տիգրանակերտցին՝ »ուրթmթ«, ագուլիսցին՝ »էօրբmթ, էրբmթ«, իսկ ասլանպէկցին՝ »իւրբաթ«: (»m« նշանագիրը կը ներկայացնէ »ա« եւ »է« միասին)

ՈՒՐԲԱԹ ՕՐԸ ՀԱՄԵՑԷՔ

Հայկական ժամանակակից գրականութեան մէջ սակաւաթիւ են այն ստեղծագործութիւնները, ուր յիշուած ըլլայ »ուրբաթ« բառը: Բացառութիւն է Յովհաննէս Թումանեանի »Շունն ու Կատուն« բանաստեղծութիւնը, ուր քեռի Քուչիի ապսպրած գլխարկը պատրաստ պիտի ըլլար Ուրբաթ օր. »- Աչքիս վրայ, քեռի Քուչի, / Մի գդակ ա, հո մի քուրք (մուշտակ) չի. / Քու թանկագին խաթեր համար / Ուրբաթ օրը համեցէք, տար«: Նոյն օրերուն, ազգագրագէտ Երուանդ Լալայեանը »Մուշ-Տարօն« աշխատասիրութեան մէջ արձանագրեց ժողովրդական սովորութիւն մը, թէ՝ »…Սուրբ Խաչի պահոց Ուրբաթ օրը, առաւօտեան ժամասացութիւնից յետոյ, կանայք խաղող, ձմերուկ եւ հաց առած՝ գնում են գերեզմանատուն, օրհնել տալիս գերեզմանը եւ ցրում այդ մրգերն ու հացը քահանային, ժամհարին ու աղքատներին«:

ՈՒՐԲԱԹԻ ԳԻՐՔԸ

Հայկական գրատպութիւնը »ուրբաթ« բառին ամէնէն փայլուն ասպարէզը եղաւ: Յարգելի՛ ընթերցող, արդարացի է այս հաստատումս, քանի որ հայկական առաջին տպագիր գիրքին անունն է »Ուրբաթագիրք«: Այնուհետեւ լոյս տեսան հոգեւոր գիրքերու բոյլ մը. »Ճառ վասն աւագ ուրբաթու«՝ Կալկաթա, 1828, »Քարոզ աւագ ուրբաթ օրին համար«՝ Շուշի, 1833, եւ »Քարոզ տօնական ի խորհուրդ աւագ ուրբաթու«՝ Թէոդոսիա, 1869:

ԵՐԵՒԱՆԻ ՈՒՐԲԱԹՆԵՐԸ

Հայաստանի մէջ, բացի »աւագ« (եւ դպրոցի վերջին օրը) ըլլալէն, այլ ի՞նչ նշանակութիւն ունի Ուրբաթ օրը: Այս հարցումը պատասխանելու համար, յարգելի ընթերցող, կ՛առաջարկեմ մտովի պտոյտ մը կատարել մայրաքաղաքի մայթերուն վրայ՝ Աբովեան, Ամիրեան թէ Պաղրամեան՝ դուք որոշեցէք, ու տեսնել, թէ ի՛նչ գովազդներ են տեղադրուած շէնքերու, պատերու կամ ներկայանալի ցուցափեղկերու վրայ: Առաջինը համակրելի է արուեստասէր հասարակութեան համար՝ »Ռուսական արուեստի թանգարանը հանդէս կը գայ »Երաժշտական ուրբաթներ« առցանց ծրագրով«, երկորորդը գրաւիչ է տաքարիւն զոյգերու համար՝ »Լատինական ուրբաթներ«, իսկ վերջինը՝ Ամերիկայի Միացեալ Նահանգներէն Հայաստան ճամբորդած առեւտրական նորոյթ է, »Սեւ Ուրբաթ – Զեղչեր մինչեւ 15%«:

ԶՆԳՈՒՆ ՈՒՐԲԱԹՆԵՐ, ԲՈԼՈՐԻ՛Դ

Յարգելի՛ ընթերցող, »ուրբաթ« բառին նուիրուած յօդուածս կ՛աւարտեմ Կոմիտաս Վարդապետին կողմէ ձայնագրուած, մինչեւ այսօր ալ բեմերու վրայ փայլող ժողովրդական զնգուն ու խանդավառ երգով մը: Այս երգին տրամադրութիւնը թող պատճառ ըլլայ, որ ձեր կեանքէն հեռու մնան »ուրբաթերես, ուրբաթադէմ եւ ուրբաթանալ« բառերը, եւ ուրբաթը դառնայ նոր սկիզբ, ինչպիսին էր ծովագնաց Ռոպէնսոնի պարագային: Իսկ այժմ, ես չեմ կրնար ձեզի խոստանալ կենսուրախ »լատինական ուրբաթներ«, սակայն կրնամ մէջբերել Վարդապետին նոյնքան խանդավառ երգը.

 «Էսօր Ուրբաթ է, պաս է,

 Դէ, հէ, զնգը, զնգը, դէ, հէ, ջան,

 Սրտիկ արծաթէ թաս է,

 Դէ, հէ, զնգը, զնգը, դէ, հէ, ջան:

 Ջուր կու գայ վերին սարէն,

 Սարն ոլորելէն,

 Կը թափի մարմար քարէն,

 Կաթ-կաթ ծորելէն»:

ShareTweet
Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post
Մոսկուայի Մէջ՝ Ասատ-Փութին Հանդիպում

Մոսկուայի Մէջ՝ Ասատ-Փութին Հանդիպում

Recommended

Մոսկուա Երեւանի Հետ Կը Քննարկէ Միջազգային Քրէական Դատարանի Կանոնագիրքի Վաւերացման Հարցը

Մոսկուա Երեւանի Հետ Կը Քննարկէ Միջազգային Քրէական Դատարանի Կանոնագիրքի Վաւերացման Հարցը

22 hours ago
Պըրպենքի Նոր Ընտրատարածքներ Սահմանելու Հարցով Հանրային Քննարկումներ

Պըրպենքի Նոր Ընտրատարածքներ Սահմանելու Հարցով Հանրային Քննարկումներ

22 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • March 31, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to