Tuesday, June 28, 2022
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
June 25, 2022 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Գլխաւոր Լուրեր

Վերջին Զանգ

by Asbarez Staff
May 27, 2022
in Գլխաւոր Լուրեր, Մշակոյթ
0

 ԳԷՈՐԳ ՊԵՏԻԿԵԱՆ

 ԳԷՈՐԳ ՊԵՏԻԿԵԱՆ

«Ընդհանրապէս այդպէս կ՛ըլլայ: Կը մտնես հանդիսադաշտ ու անհամբեր եւ անհանդարտ աչքերով, դաշտը լեցուցած հարիւրաւոր համազգեստով շրջանաւարտներուն մէջէն, զինք կը փնտռես: Կը կարծես, որ շուտով պիտի կարենաս գտնել: Չէ՞ որ քու անդրանիկ զաւակդ է: Չէ՞ որ դուն բոլորէն աւելի զինք մօտէն կը ճանչնաս…»

Այդ օր, ինծի հետ այսպէս սկսաւ խօսիլ, մեր «պօսի»ն տարիներու քարտուղարուհի՝ Պարպարան: Չեմ գիտեր ինչո՞ւ եւ ինչպէ՞ս իր այդ գրասենեակը գացած էի: Միայն այն գիտեմ, որ գրասենեակին մէջ, միակ խօսողը այդ վաթսունամեայ շէկ մազերով ամերիկուհին էր:

«Յետոյ, յետոյ,-շարունակեց ան,-պիտի փորձես նստիլ բեմին մօտիկ տեղ մը, որպէսզի մօտէն դիտես, որպէսզի բոլորէն առաջ եւ բոլորէն աւելի յստակ զինք տեսնես: Վկայականաց բաշխման յայտագրի գործադրութեան ընթացքին, վստահ եղի՛ր, որ միտքդ ուրիշ տեղեր պիտի ըլլան: Քեզի համար, ա՛յդ օր, ա՛յդ վայրկեանին, կարեւոր չէ, թէ ո՞վ է օրուան խօսնակը, պատգամաբեր-բանախօսը: Նոյնիսկ, համալսարանի տնօրէնին կաղապարուած խօսքերն ու բարեմաղթութիւնները, քեզի համար անիմաստ պիտի թուին: Այդ բոլորը կարեւոր չեն: Երբե՛ք: Որովհետեւ, քեզի համար էականը, այդ լայն բեմին վրայ, զաւկիդ վկայական ստանալու պատմական եւ հպարտալի պահն է: Անոր՝ վկայուիլը: Անոր՝ այս ձեւով կեանքի նոր հանգրուանի սկիզբին ժամանման՝ ուրախ պահը: Անոր, կեանքի նոր սկզբնաւորութեան նախաքայլերու հետքերը:

«Ու վերջը, վերջը յանկարծ դուն քեզ պիտի գտնես յետադարձ յիշատակներու հոյլին առջեւ, որ կապուած է միայն ու միայն զաւկիդ կեանքին: Մայրանոցն ես եւ բժիշկը կ՛աւետէ առջինեկ զաւկիդ աշխարհ գալը:

«Ուրախ ես, աշխարհի չափ ուրախ, որովհետեւ անոր ծնունդով է, որ դուն հայր պիտի կոչուիս: Ապա, ամիսներ վերջ, զաւկիդ առած առաջին քայլերը, անոր շրթներուն առաջին թոթովանքը, քեզ դէպի անօրինակ երջանկութեան պիտի առաջնորդեն: Անոր դպրոց յաճախած առաջին օրը մտքէդ երբեք պիտի չսրբուի: Եւ եթէ մանկապարտէզի տարիները անցան դանդաղ ու անուշ յիշատակներով, անկասկած, որ նախակրթարանի շրջանը՝ անոնցմէ տարբեր պիտի ըլլայ:

«Աչքդ գոցես-բանաս, ահա մանչդ մեծցեր է: Շուտով հասակիդ հասած, իրեն հետ միաժամանակ բերելով իր նոր հարցերը: Երբեմն կը ներես: Պզտիկ է, կը սորվի կ՛ըսես:

«Տղայ է, պիտի ընէ, նաեւ կ՛արդարացնես ու այդպէս կը համոզես ինքզինքդ: Ապա տան մէջ, հիմա փոքր եղբօրը հետ միասին, առանձին «խումբ» մը կազմած ըլլալ կը թուին: Ամէն բան կ՛ուզեն: Ամէն բան գիտեն: Կ՛որոշեն: Կ՛ուզեն անկախ ծրագրել:

«Երկրորդականի տարիներուն այդ մէկը կը շեշտուի: Այդ տարիքի զաւակներուն կարելի չէ բան մը ըսել: Անոնք, քեզմէ աւելին գիտեն, աւելիին, քաջատեղեակ են: Դուն իրենց քով «հին» ես կամ «հիներէն» ես, եւ իրենց չափ «բան» չես գիտեր: Այսպէս է կեանքը: Բնազդն ու բնութիւնը այդպէս կը սորվեցնեն:

«Չես կրնար այպանել: Չես կրնար քու տարիդ, բաղդատել իրենց տարիքին հետ: Դուն թերեւս աւանդապաշտ, կաշկանդուած մեծցած էիր: Ասոնցը տարբեր է: Ասոնց ժամանակը տարբեր է: Այդպէս պիտի համոզես դուն քեզ ու այս ձեւով ալ օր մը զինք պիտի հասցնես համալսարանի դռներու սեմին: Ծանր բեռ ու ծանր պարտականութիւն: Բայց միաժամանակ՝ հաճելի ու հպարտալի նորութիւն:

«Պիտի ձգես, որ իր ուզած եւ նախասիրած ճիւղը ընտրէ: Իր ապագան, իր հասկցած ձեւով ճշդէ, որոշէ: Այդ պարագային, քու պարտականութիւնդ պիտի ըլլայ զոհաբերում եւ հասկացողութիւն: Կարծուածէն աւելի երկար ու մեծածախս ամիսներ իրար պիտի յաջորդեն: Ու իբրեւ ծնողք, հետը պիտի ապրիս:

«Ուսումնական քննութիւններուն եւ պատրաստութիւններուն հետ, դուն ալ պիտի մաշիս: Պիտի հեւաս: Անքուն գիշերներ պիտի լուսցնես: Իրմով պիտի ապրիս… Որովհետեւ, դուն կ՛ուզես նմանիլ այն բոլոր անձնազոհ մարդոց, որոնք ալեկոծ ծովուն վրայ փոքրիկ նաւակ մը կը փորձեն ծովափ հասցնել, արագ եւ անվթար:

«Այսօր այդ ծովափի ժամանման պահն է: Աւելին՝ ծովափն ես: Նաւակդ հասած է: Ապահով ես: Զաւակդ պիտի վարձատրուի: Ու իր այդ ապահով «ժամանման» համար ինք այսօր հազարաւորներու ներկայութեան, պիտի վկայուի:

«Ու կը հասնի ժամը: Պահը: Կը կարդացուի անունը:Արդէն մոռցած ես ամէն չարչարանք եւ զոհողութիւն: Ինքն է: Կը բարձրանայ բեմ: Կը ձեռնուի պատասխանատուներուն եւ տնօրէնի հետ: Կը ստանայ իր վարձատրութիւն-վկայականը: Իրեն կը յանձնեն այդ կտոր մը թուղթը, որուն համար իր եւ քու ցերեկները գիշերներուն խառնուեցան:

«Ճիշդ այդ պահուն կը զգաս, որ աչքերուդ մէջ խոնաւութիւն մը կայ: Թաց ըլլալու չափ խոնաւութիւն: Կը զգաս, որ որ սիրտդ, հպարտանքով լեցուն հայրական այդ սիրտդ, յանկարծ պիտի կորսնցնէ իր բնականոն վիճակը: Նոյնիսկ ձայնդ կոկորդիդ մէջ պիտի խեղդուի:

«Քու ձեռքդ չէ: Այդպէս է: Յանկարծակի յուզումդ, քեզ այս վիճակիդ մէջ նետած է: Այդ վայրկեանին կ՛ուզես դուն ալ ընտանիքիդ միւս անդամներուն հետ միատեղ պոռալ, զաւկիդ անունը բացականչել, ծափահարել, երկար եւ անվերջ, բեմին մօտիկ կամ հեռու կեցած, իր ուշադրութիւնը գրաւել եւ տակաւին առատօրէն եւ արագ արագ նկարել այդ վայրկեանը, որպէսզի վերջը հպարտութեամբ, անցեալին յանձնես անմոռանալի վայրկեանը:

«Բայց լաւ գիտցիր, որ աչքերդ ու ձայնդ քեզի պիտի դաւաճանեն: Պիտի փորձես շուրջիններէդ պահել անօրինակ վիճակդ: Այսպէս է ուրախութեան յուզումը: Կը խանգարէ հոգեկանդ…»:

* * *

– Ե՛լ, ե՛լ, հերի՛ք պառկիս, արագ շարժիր, թոռնիկիդ մանկապարտէզի վկայականի օրն է: Մոռցա՞ր :

Ակնթարթի մը մէջ, արթնցած էի:

ShareTweet
Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post
Ռուս Բարձրաստիճան Անձնաւորութիւններու Հետ Քննարկուեցան Արցախի Հարցերը

Ռուս Բարձրաստիճան Անձնաւորութիւններու Հետ Քննարկուեցան Արցախի Հարցերը

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

ՄԱՀԱԶԴ. ՏՈՔԹ. ԱՌՆՈԼԴ ԲԵՌՆԱՐԴԻ

ՄԱՀԱԶԴ. ՏՈՔԹ. ԱՌՆՈԼԴ ԲԵՌՆԱՐԴԻ

12 hours ago
Արցախի Արտաքին Գործոց Նախարարը Ռուսիոյ Մէջ Քննարկեց Արցախեան Հարցերը

Արցախի Արտաքին Գործոց Նախարարը Ռուսիոյ Մէջ Քննարկեց Արցախեան Հարցերը

13 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • June 28, 2022

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to