Wednesday, June 29, 2022
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
June 25, 2022 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Մշակոյթ

Բիւր

by Asbarez Staff
June 16, 2022
in Մշակոյթ
0

ՆՈՐԱՅՐ ՏԱՏՈՒՐԵԱՆ

ՆՈՐԱՅՐ ՏԱՏՈՒՐԵԱՆ

Համեստ բառ է անիկա. ունի իմաստի բիւրեղեայ յստակութիւն: Ան աղբիւր է քնարական բազում միտքերու: Իսկ այնքան անթիւ, անհամար եւ բազմահազար են անոր գրական գիծերը, որ լաբիւրինթոս մը կը կազմեն հայկական մատենագրութեան մէջ: Յարգելի ընթերցող, երբ այսօր բիւր ազատամարտիկներ բիւր յարգանքի կ՛արժանանան, երբ հայու բիւրաւոր գլուխներ կը ջանան մէկ սիրտ ըլլալ երկիրը ցնցող բիւրալեան հարուածներու դէմ, որոշեցի գրել «բիւր» բառին ոդիսականը: Եւ ի՛նչ հրաշք, այս բառը իր չորս տառերուն մէջ յաջողած է պարունակել հայոց սէրերն ու ծիծաղները, ինչպէս նաեւ՝ վէրքերն ու պարտքերը:

«Բիւր» բառը բուն կը նշանակէ 10 հազար (եւ անդին): Մեր հիները, երբ մեսրոպեան տառերով կ՛արտայայտէին թիւերը, կը հասնէին մինչեւ Ք=9000, Ջ=900, Ղ=90, Թ=9, ապա կը սպառէր այբուբենը: Այն ժամանակ, հայու սիրտը ինչպէ՞ս խօսէր գիշերային երկնակամարը լուսաւորող 10 անգամ 10 հազար աստղերու մասին, ինչպէ՞ս ան երազէր բնութեան 10 անգամ 10 հազար գեղեցկութիւնները, եւ ինչպէ՞ս հպարտանար թշնամիին վրայ արձակած 10 անգամ 10 հազար նիզակներուն համար… Բիւր բառը եկաւ յարմար:

Բառիս հին ուղղագրութիւնն էր «բեւր»: Քսենոփոնի հայերէն թարգմանութիւնը լի է այդ ձեւի գրութեամբ. «Բեւր հեծեալք», «Աղեղնաւորք բեւր», «Լաւ համարիմ բեւր անգամ ընդ հող մտանել, քան այնպէս անարգ երեւել»: Ոսկեդարուն անիկա աճեցաւ բիւր ձեւով: Ագաթանգեղոսը, Խորենացին, Եզնիկը շատ գործածեցին բիւրազգի, բիւրապատիկ, բիւրաւոր եւ բազմաբիւր ածականները: Փաւստոս Բիւզանդը «Պատմութիւն Հայոց» աշխատասիրութեան մէջ ըսաւ, թէ պարսիկ զօրաւարը «քառասուն բիւր» զօրք ուղարկեց, որպէսզի «գալ առնուլ, այրել, աւերել զերկիրն Հայաստան»:

Երբ աղեղնաւոր հայ հերոսներուն մատեանը փակուեցաւ, բառս հագուեցաւ հեծեծող հոգեւորականի եւ սգաւոր պանդուխտի տարազ: 11րդ դարուն, Գրիգոր Նարեկացին ծնրադիր աղաչեց Աստուծոյ, որ հետեւեալը չպատահի իրեն. «Ծաղկիմ, եւ ոչ պտղաբերիմ, Խոստանամ, եւ ոչ կատարեմ, Սակաւ վաստակեմ, եւ բիւրս վատնեմ»: Ապա տաղասացներ եկան ու ողբացին թափառական հայու ճակատագիրին վրայ. «Կռո՛ւնկ, ուստի՞ կու գաս, ծառայ եմ ձայնիդ, Կռո՛ւնկ, մեր աշխարհէն խապրիկ մի չունի՞ս… Աշունն է մօտեցեր՝ գնալու ես թէպտիր, Երամ ես ժողովեր հազարներ եւ բիւր, Ինձ պատասխան չի տուիր, ելար գնացիր»: Այս տաղէն կէս հազարամեակ ետք, հայու նոյն վիշտը երգեց Գարեգին Սրուանձտեանցը: Ան գրեց «Վասն Ղարիբութեան» տաղը ու ըսաւ, թէ հայը «զնդան» փակուած «սրտաբեկեալ» ու «միջակոտոր» հաւուկ մըն է: Սոխակը երգէ՝ չ՛ուրախանար, շաքար բերեն որպէս կերակուր՝ չ՛ուրախանար, նոյնիսկ՝ «եթէ բիւր-բիւր ոց ինձ ծառայ բերեն, անհամար հեծել ձիաւոր, չուրախանա՜մ»: Հեղինակը սակայն անտարբեր չէր իր բնաշխարհի գեղեցկութիւններուն հանդէպ: Բանահաւաք եպիսկոպոսը բացատրեց, թէ Բինկէօլը քնքոյշ դրախտ է, պճնազարդ կոյսի նման փափուկ ու փափկասուն է ու անոր նուիրուած վէպերը «սիրոյ, զուարճութեան, գեղեցիկի, զարդի, անուշութեան, եւ գուսանութեան» պատմութիւններ են, որովհետեւ «ասոր բիւր աղբերաց եւ հազար ականց բոլորը բիւր տեսակ բուսոց եւ ծաղկանց փռուած են»:

Միջնադարու վանական փակ միջավայրերուն մէջ կար մէկ այլ տրամադրութիւն. բիւր վանականներ, որոնք չունէին ապագայ Սրուանձտեանցներու ու Հայրիկներու արծիւի ոգին, սոսկ կ՛աղաչէին իրենց անհատական մեղքերու թողութեան համար: Անոնց բանաստեղծութիւնները կ՛աւարտէին այն խոստովանութեամբ, թէ հեղինակը բիւր մեղաւոր, անտաղանդ ու անպիտան է: Ահա քանի մը օրինակ. «Եղեռնագործ հող եւ փոշիս անպիտան / Գործով թափուր, քանքարոյ բիւր պարտական»՝ Խաչատուր Խասպէկ Կաֆացի, «Դու պարտական բիւր քանքարի, / Անգէտ, յիմար եւ փանաք»ջ՝ Ստեփանոս Թոխաթցի, «Քանքարոյ բիւր պարտական Ազարիա»՝ Ազարիա Ջուղայեցի: Վերջինս Խաչատուր Երէց Խաչգռուզի աղաղակն է. «Լալով ասեմ զՏէր մեղան, Ապագայիցն փրկութեան, Խաչատուր էրէցս է անպիտան. Բիւր քանքարոյ է պարտական»: 1500ներուն, Նահապետ Քուչակը տխրեցաւ, որ իր սիրածը հեռացած է, ու ծաղիկներն իսկ կու լան. «Եարիկ մի յինէն գնաց, բիւր հազար ծաղկունք զինքն իլաց»: 1600ներուն, Կիլիկիոյ մէջ, Յակոբ Սսեցի Երէցը գանգատեցաւ, թէ հայոց պատրիարքները անխոհեմ ու անմիաբան են, եւ թէ ազգին պարտքերը դարձեր են անհամար. «Պատրիարքներն իրար անկան, Վեց բիւր եղեւ պարտքն ի լման, Վէճն ու կռիւն բազմացան, Ա՛յ սուրբ աթոռ, հայիֆ սէն»ջ: Նոյն օրերուն, Դաւիթ Սալաձորցին Կարին քաղաքի մօտ այլազգ մարդու մը կողմէ մոլորեցուած հայուհի Խաթունին բացատրեց, թէ մեղաւոր է իր բռնած ճամբան ու հայու կեանքն է բարեպաշտ. «Դարձիր, մեղայ ասա եւ միտքդ փոխէ, / Նալաթ տուր սատանին, գլուխն կոխէ, / Այն կեանքն անմահութեան աղբիւր կը բխէ, / Ծաղկունքն հարիւր հազար բիւր, տիկի՛ն Խաթուն»:

Երբ հարստահարութիւններ եւ արգելափակումներ բիւր խոցեր կը բանային հայ ժողովուրդի մարմինին վրայ, «Մարգարիտ արքայութեան երկնից» աշխատասիրութեան մէջ Մկրտիչ Վանեցին հայրական հոգածութեամբ գրի առաւ վերջաբան մը ու ըսաւ, թէ երբ հայը «աշխարհի ծանր-ծանր հոգերով եւ չարաչար զբաղմունքներով ուշամոռաց» է եղած, ապա փրկութիւնը Քրիստոսի վարդապետութեան մէջ է, ու հայուն համար անհրաժեշտ է «Աւետարանին կենաց բանին տառերը եւ մեր երկնաւոր Վարդապետին ճշմարտութեան դասերը բիւր անգամ խօսիլ, բիւր անգամ գրել ու կրկնել»: Ապա Հայրիկը սփոփանք տուաւ հայուն. «Կամք Տեառն օրհնեալ եղիցի, Տէր ետ եւ Տէր էառ: Հանդուրժէ հարուածներուդ, թող այդ եւս քո անցեալ բիւրաւոր զոհերուդ հետ խառնու»ջ:

Յարգելի ընթերցող, մի՛ տրտմիք անցեալի բիւր ցաւերը վերյիշելով: «Բիւր» բառը ունի նաեւ քնարական, սիրային ճաճանչներ: Գեղապաշտները մեր՝ Մեծարենցներ, Սեւակներ, Վարուժաններ, Զարիֆեաններ, բիւր տողիկներ ունին գարնանանուէր ու զուարթուն (այդ ծաղկաքաղը ձեզի կը մատուցեմ յաջորդ յօդուածիս մէջ)։

Մի՛ տրտմիք, քանզի հայը ապրեր է ցնծալից օրեր, ինչպէս 26 Սեպտեմբեր 1893 թուականը, երբ Խրիմեան Հայրիկը Ամենայն հայոց կաթողիկոս օծուեցաւ: Ամիս մը ետք՝ 5 Հոկտեմբերին, Հայրիկի կոնդակով Գէորգեան ճեմարանի երաժշտութեան ուսուցիչ նշանակուեցաւ Սողոմոնը, 24ամեայ այն կուսակրօն սարկաւագը, որ 11 Սեպտեմբեր 1894ին, Ս. Գայիանէ վանքին մէջ Կոմիտաս անունով պիտի ձեռնադրուէր աբեղայ, եւ որ երգ մը ձօնեց Հայրիկին ու ըսաւ, թէ երկրի չորս ծագերուն բիւրաւոր բերաններ հրճուալից փառաբանութիւններ կ՛արձակեն, քանզի, աւետի՜ս, Հայոց հայրապետական աթոռին բազմեցաւ անզուգական հայր մը. «Ի բիւր բերան, ի սփիւռս ծագաց / Փառք հրճուանաց համբառնան»:

Այժմ, բիւր փառք տալով բիւրաբեղուն եւ բիւրագործ մեր նախնիներուն, հրաժեշտ կը փափաքիմ տալ Բիւնկէօլի բնութեան բիւր գեղեցկութիւններուն նուիրուած երգ-բանաստեղծութեամբ.

«Մոլորուել եմ,
Ճամբաներին ծանօթ չեմ,
Բիւր լճերին,
Գետ ու քարին ծանօթ չեմ.
Ես պանդուխտ եմ,
Էս տեղերին ծանօթ չեմ,
Քուրիկ, ասա՛,
Ո՞րն է ճամբան Բինկէօլի»:

ShareTweet
Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post
«Իրանի Հետ Երկաթուղային Կապի Հաստատումը Օրակարգային Կարեւորագոյն Հարցերից Է». Սիմոնեան՝ Ռայիսիին

«Իրանի Հետ Երկաթուղային Կապի Հաստատումը Օրակարգային Կարեւորագոյն Հարցերից Է». Սիմոնեան՝ Ռայիսիին

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Առաջնորդ Յովնան Արք. Տէրտէրեանի Հովուական Այցելութիւն Տուաւ Մեքսիքայի Միացեալ Նահանգներ

Առաջնորդ Յովնան Արք. Տէրտէրեանի Հովուական Այցելութիւն Տուաւ Մեքսիքայի Միացեալ Նահանգներ

49 mins ago
Թուրքիա Վերցուց Շուէտի Եւ Ֆինլանտայի ՆԱԹՕի Անդամակցութեան Դէմ Արգելքը

Թուրքիա Վերցուց Շուէտի Եւ Ֆինլանտայի ՆԱԹՕի Անդամակցութեան Դէմ Արգելքը

1 hour ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • June 29, 2022

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to