Friday, January 27, 2023
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
NEWSLETTER
Jan. 18, 2023 PDF
ENG
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Յօդուածներ
No Result
View All Result
Asbarez - Armenian
ENG
No Result
View All Result
Home Գաղութի Կեանքէն

80ամեայ «Համազգային»ը՝ Հայ Կրթական Եւ Մշակութային Միութիւնը

by Asbarez Staff
March 24, 2008
in Գաղութի Կեանքէն
0
Share on FacebookShare on Twitter

2008ը ամեակներու տարի է:

Մեր ազգային գանձերուն պատկանող անհատներու եւ միութիւններու ծննդեան եւ կամ մահուան տարեդարձներով հարուստ տարի մըն է այս տարին:

Նման թուականներ կը յիշատակենք ոչ միայն անցեալի իրագործումները գնահատելու, այլ նաեւ ապագայի զարգացման բարգաւաճման օրինակներ վերցնելու:

Որովհետեւ կը հաւատանք, որ իւրաքանաչիւր ամեակ իր հետ կը բերէ առիթը, որ մենք աւելի մօտէն ծանօթանանք յոբելեարի կեանքին, գործունէութեան, անոր ժառանգին եւ ապա, հիմնուելով այս բոլորին վրայ, վերանորոգուինք եւ թարմանանք, որպէսզի նոր շունչով եւ աւիշով շարունակել տանք երթը:

Իբրեւ համազգայնականներ, առաջնահերթութեան ճամբով նախ կը յիշենք մեր միութիւնը՝ «Համազգային»ը, որուն հիմնադրութեան 80ամեակը կը նկատենք պատմական անկիւնադարձային հանգրուան մը բոլորիս համար:

Նախ, այս առթիւ եւ առաջին իսկ հերթին կ’ուզենք բաժնել մեր անդամներուն եւ մշակութասէր համակիրներուն խնդակցութիւնը ու կը մաղթենք, որ վերանորոգ ուխտով շարունակեն իրենց աշխատանքը:

Ու ապա կ’ուզենք յետադարձ ակնարկ մը նետել, ուր պիտի տողանցեն անուններ գործիչներու, որոնք ստեղծեցին հոգեմտաւոր աշխարհ մը, փոխեցին մեր կեանքը, նորոգեցին մեր ապրելակերպը, նոր աւիշ եւ շունչ տուին մեր մտքերուն եւ հոգիներուն:

Այսպէս, 80 տարիներ առաջ, հայրենիքը կորսնցուցած ղեկավարութեան համար մեծագոյն մտահոգութիւն կը դառնար հայուն գոյատեւման հարցը:

Անոր համար հիմնեցին «Համազգային»ը, որովհետեւ ունեցան սրբազան տեսլականը մեր գոյատեւման:

Ու պատիւ իրենց, առաջին իսկ հերթին արդարացուցին իրենց նպատակը՝ հիմը դնելով Հայ Ճեմարանին, որ պատրաստեց ազգանուէր սերունդներ: Կրթական այս մեծ նախաձեռնութեան յաջորդեց հրատարակչականը, ապա թա-տերականը եւ այսպէս «Համազգային»ը ոչ միայն հայ մշակոյթ պահպանելով գոհացաւ, այլեւ դարձաւ զայն հարստացնողն ալ:

«Համազգային»ի 80ամեակի առթիւ Արեւմտեան Ամերիկայի Շրջանային վարչութիւնը ծրագրած է կազմակերպել հրապարակային զանազան ձեռնարկներ, ջանալով բացայայտել սփիւռքահայ իրականութեան մէջ եզակի տեղ ունեցող այս մեծ միութեան համապարփակ դիմագիծը: Անկասկասած, որ մշակութային զանազան ծրագիրներով եռուզեռ մը պիտի ստեղծէ:

Այս ծիրէն ներս նախատեսուած է նաեւ մամուլի եւ պատմական գրքոյկի մը մէջ հրատարակումը զանազան յօդուածներու եւ նկարներու, որոնք կրնան ըլլալ «Համազգային»ի մասին յուշեր, վկայութիւններ եւ առհասարակ հայ մշակութային կեանքի հետ առնչուող մտածումներ, խոհեր եւ նոր առաջադրանքներ։

Այս առթիւ վարչութիւնը դիմած է նաեւ իր հին ու նոր բոլոր անդամներուն:

«Համազգային»ը հայ ժողովուրդի սեփականութիւնն է անկասկած եւ իր ուժը կը ստանայ այն ժողովուրդէն, որ զինք ծնած է:

Ու կրկնութեան գնով կ’ըսենք նաեւ, թէ Հայ կրթական եւ մշակութային այս միութիւնը իր առաքելութիւնը հաստատօրէն կը շարունակէ՝ շնորհիւ իր անդամներուն ու մշակութասէր բարեկամներուն նութա-բարոյական աջակցութեան:

Հայոց պատմութեան մաս կը կազմէ ան, որ ինքզինք դարձուցած է մշակութային օճախ մը, որ կը պահուի յոյսով, սէրով եւ հաւատքով:

Անկասկած, որ մեր եւ մեզմէ առաջուան սերունդը աւելի միութենասէր եղած է կամ եղած էր: Աւանդապաշտ՝ անկասկած, որովհետեւ այս մէկը կու գայ իր անմիջական շրջապատէն իրեն յանձնուած դաստիարակութենէն:

Գիտենք, նաեւ որ մեր ներկայ ընկերութեան մէջ դիմագիծերու խաթարում մը կայ: Կայ նաեւ այն իրողութիւնը, որ կարելի չէ անտեսել՝ փլուզում:

Չեմ փորձեր ընկերութեան պատկերը առաւել սեւցնել: Սակայն այս է իրականութիւնը: Բայց 80ամեակի առթիւ, ամէն բանէ առաջ, իբրեւ միութենականներ, հաշուետուութեան կ’ուզենք կանչել մենք զմեզ եւ ապա չափել մեր իսկ պարտաւորութեան չափանիշը ու մեր պատասխանատուութեան սահմանները: Թերեւս հոն հանդիպինք շատ մը անախորժ անակնկալներու ու ասկէ մեկնած մենք զմեզ սրբագրենք: Այսպէս՝ նախաձեռնող ոգիի նուազում, ժամանակի ոչ բաւարար տրամադրուածութիւն, նիւթաբարոյական քաջալերանքի պակաս:

Սակայն բոլորս ականատեսներ ու վկաներ ենք, թէ «Համազգային»ը, գիտակից բոլոր այս դժուարութիւններուն, կը շարունակէ եւ տակաւին պիտի շարունակէ իր սրբազան առաքելութիւնը, որովհետեւ մշակութային մեծ պատասխանատուութիւն ունի իր ուսերուն վրայ, իրապաշտ մտահոգութիւն մը, որ բոլորիս ծանօթ է:

Կը հաւատանք, որ «Համազգային»ի ապագայ գործունէութիւնը կը կարօտի կրկնակ ճիգի, լարումի եւ զօրաշարժի: Այլ խօսքով, համազգայնականը իր հիմնադիրներու խօսքը գործի վերածելը առաջնահերթութիւն պէտք է նկատէ:

Ժամանակակից մեր նոր սերունդը հաւանաբար անգիտակ է այս բոլոր տուեալներուն: Համակարգիչի դարաշրջան մը կ’ապրինք՝ իր առաւելութիւններով եւ թերութիւններով միատեղ: Հարց է, թէ ինչպէ՞ս պիտի կարենանք այս օրերուն մեր մտքերն ու անկէ ծորող տագնապներուն զիրենք ալ բաժնեկից դարձնել:

Կարելի չէ այսչափով գոհանալ. էական է, որ մեր ունեցած ջերմութիւնն ու խանդը փոխանցենք նոր սերունդին: Անոր համար նախ մենք պէտք է որ լրջօրէն ու պատշաճօրէն կազմաւորուինք: Կարգախօս փնտռելու ժամանակը շատոնց անցած է:

Մեզի համար կասկածէ դուրս է, թէ Համազգային հայ կրթական եւ մշակութային միութեան 80ամեայ պատմութիւնը խարսխուած է երկու կարեւոր եւ անքակտելի օղակներու վրայ: Առաջինը՝ հայ ժողովուրդի անվերապահ սէրն ու գուրգուրանքն է, իսկ երկրորդը՝ միութեան անդամներու անշահախնդիր եւ համեստ ծառայութիւնը:

Մէկը առանց միւսին չեն կրնար գործել:

Պէտք է այսօրուընէ գործի լծուիլ: Վաղը ուշ է արդէն:

Արձագանգ՝ «Համազգային»ի Արեւմտեան Ամերիկայի Մասնաճիւղերէն

Անցնող երկու ամիսներուն ընթացքին, «Համազգային»ի Արեւմտեան Ամերիկայի շրջանի բոլոր մասնաճիւղերը գումարեցին իրենց տարեկան անդամական ընդհանուր ժողովները, որոնց ընթացքին ընթացաւարտ վարչութիւնները ներկայացուցին իրենց միամեայ նիւթա-բարոյական տեղեկագիրները եւ ապա գնահատումներ, թելադրանքներ եւ առաջարկներ ստանալէ ետք, ընտրուեցան նոր վարչութիւններ:

Ստորեւ վարչական կազմերը՝ իրենց դիւաններով.-

1.- Սան Ֆրանսիսքօ – «Նիկոլ Աղբալեան» մասնաճիւղ.-

Ռուբինա Գասպարեան՝ ատենապետուհի

Սեւակ Պատոյեան՝ ատենադպիր

Շահան Շահվեքիլեան՝ գանձապահ

Սեդա Սաատ, Անօ Նազարեան, Թամար Ֆարաճեան, Լիլիթ Սահակեան, Եսթեր Իսահակ եւ Նանի Թնճուկեան՝ խորհրդականներ

2.- Փասատինա – «Շահան Շահնուր» մասնաճիւղ.-

Րաֆֆի Հարպոյեան՝ ատենապետ

Լիւսի Չուխաճեան՝ ատենադպրուհի

Նայիրի Հարպոյեան՝ գանձապահուհի

Մարի Թիւթէլեան՝ հաշուապահուհի

Աւօ Նալպանտեան՝ խորհրդական

3.- Սան Ֆերնանտօ Հովիտ – «Պարոյր Սեւակ» մասնաճիւղ.-

Մարալ Դարբինեան՝ ատենապետուհի

Ժաք Արմուտիքեան՝ փոխատենապետ

Ձուիկ Կէտիկեան՝ ատենադպրուհի

Վահիկ Վարդապետեան՝ հաշուապահ

Արմիկ Պահրամեան՝ գանձապահուհի

Սեդա Ֆրունճեան՝ քարտուղարուհի

Սեդա Պալճեան՝ գոյքապահուհի

4.- Ֆրեզնօ – «Դանիէլ Վարուժան» մասնաճիւղ

Յովհաննէս Գարօղլանեան՝ ատենապետ

Ատրինէ Փոստոյեան՝ փոխատենապետուհի

Վարուժան Գալինեան՝ ատենադպիր

Մարի Մագարտեան՝ գանձապահուհի

Տիրուհի Քիւփէլեան՝ խորհրդական

«Համազգային»ի

Արեւմտեան Ամերիկայի

Շրջանային վարչութեան

նամակագրութեան

յատուկ նոր հասցէն է.-

Hamazkayin – Regional

P.O. Box 4732

Glendale, CA 91222

ԱՅՑԵԼԵՑԷՔ »ՀԱՄԱԶԳԱՅԻՆ«Ի ՆՈՐ ԿԱՅՔԷՉԸ HAMAZKAYIN.NET

Asbarez Staff

Asbarez Staff

Next Post

«Կալան» Հանգանակեց Իր Փրկագինը

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recommended

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

Լոս Անջելես Գաւառի Կառավարիչները Կոչ Են Անում Դադարեցնել Լաչինի Միջանցքի Փակումը

11 hours ago
ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

ԵԽԽՎի Մէջ՝ Լաչինի Միջանցքի Փակման Վերաբերող Քննարկում 

12 hours ago

Connect with us

  • About
  • Advertising
  • Subscribe
  • Contact

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

No Result
View All Result
  • Home
  • Հայաստան
  • Գլխաւոր Լուրեր
  • Գաղութի Կեանքէն
  • Գաղութներ
  • Սիւնակներ
    • ՆԱԶԱՐԷԹ ՊԷՐՊԷՐԵԱՆ
    • ՎԱՉԷ ԲՐՈՒՏԵԱՆ
    • ԼԻԼԻԹ ԳԱԼՍՏԵԱՆ
    • Սասունեանի Անկիւնը
    • ԲԺԻՇԿ ԿԱՐՊԻՍ ՀԱՐՊՈՅԵԱՆ
    • ԳՐԻԳՈՐ ԵՊՍ. ՉԻՖԹՃԵԱՆ

© 2021 Asbarez | All Rights Reserved | Powered By MSDN Solutions Inc.

Accessibility

Accessibility modes

Epilepsy Safe Mode
Dampens color and removes blinks
This mode enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode
Improves website's visuals
This mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
Cognitive Disability Mode
Helps to focus on specific content
This mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode
Reduces distractions and improve focus
This mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
Blindness Mode
Allows using the site with your screen-reader
This mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.

Online Dictionary

    Readable Experience

    Content Scaling
    Default
    Text Magnifier
    Readable Font
    Dyslexia Friendly
    Highlight Titles
    Highlight Links
    Font Sizing
    Default
    Line Height
    Default
    Letter Spacing
    Default
    Left Aligned
    Center Aligned
    Right Aligned

    Visually Pleasing Experience

    Dark Contrast
    Light Contrast
    Monochrome
    High Contrast
    High Saturation
    Low Saturation
    Adjust Text Colors
    Adjust Title Colors
    Adjust Background Colors

    Easy Orientation

    Mute Sounds
    Hide Images
    Virtual Keyboard
    Reading Guide
    Stop Animations
    Reading Mask
    Highlight Hover
    Highlight Focus
    Big Dark Cursor
    Big Light Cursor
    Navigation Keys

    Asbarez - Armenian Accessibility Statement

    Accessibility Statement

    • asbarez.am
    • January 27, 2023

    Compliance status

    We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.

    To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.

    This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.

    Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.

    If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email

    Screen-reader and keyboard navigation

    Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:

    1. Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.

      These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.

    2. Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.

      Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Disability profiles supported in our website

    • Epilepsy Safe Mode: this profile enables people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures that result from flashing or blinking animations and risky color combinations.
    • Visually Impaired Mode: this mode adjusts the website for the convenience of users with visual impairments such as Degrading Eyesight, Tunnel Vision, Cataract, Glaucoma, and others.
    • Cognitive Disability Mode: this mode provides different assistive options to help users with cognitive impairments such as Dyslexia, Autism, CVA, and others, to focus on the essential elements of the website more easily.
    • ADHD Friendly Mode: this mode helps users with ADHD and Neurodevelopmental disorders to read, browse, and focus on the main website elements more easily while significantly reducing distractions.
    • Blindness Mode: this mode configures the website to be compatible with screen-readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen-reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
    • Keyboard Navigation Profile (Motor-Impaired): this profile enables motor-impaired persons to operate the website using the keyboard Tab, Shift+Tab, and the Enter keys. Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.

    Additional UI, design, and readability adjustments

    1. Font adjustments – users, can increase and decrease its size, change its family (type), adjust the spacing, alignment, line height, and more.
    2. Color adjustments – users can select various color contrast profiles such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap color schemes of titles, texts, and backgrounds, with over 7 different coloring options.
    3. Animations – epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Animations controlled by the interface include videos, GIFs, and CSS flashing transitions.
    4. Content highlighting – users can choose to emphasize important elements such as links and titles. They can also choose to highlight focused or hovered elements only.
    5. Audio muting – users with hearing devices may experience headaches or other issues due to automatic audio playing. This option lets users mute the entire website instantly.
    6. Cognitive disorders – we utilize a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
    7. Additional functions – we provide users the option to change cursor color and size, use a printing mode, enable a virtual keyboard, and many other functions.

    Browser and assistive technology compatibility

    We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.

    Notes, comments, and feedback

    Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to